La ediția din 1980 a Salonului Auto de la Geneva, producătorul auto german Audi a făcut senzație în fața jurnaliștilor și a publicului prin lansarea modelului sport denumit Quattro echipat cu transmisie integrală permanentă și care reprezenta o premieră absolută pentru un model de serie.
Inițiator al noului slogan publicitar Audi – „Vorsprung durch Technik” (Progres prin Tehnologie), modelul sport german Quattro a fost considerat primul automobil rutier de serie cu tracțiune integrală permanentă. La acurt timp, această inovatoare soluție tehnică fost implementată și pe celelalte modele Audi dar și de majoritatea marilor producători auto care până la finalul anilor ’80 aveau cel puțin un model în gama lor cu tracțiune întegrală.
Totuși, inițiatorul acestui concept de transmisie a fost constructorul britanic Jensen care în colaborare cu specialistul britanic pe acest tip de transmisii, Ferguson, a oferit transmisia integrală începând din 1966 pe modelul Jensen FF, fabricat până în 1970 dar care nu a înregistrat succesul estimat datorită prețului ridicat de achiziție. Din anul 1972, constructorul nipon Subaru a oferit opțional tracțiunea integrală neprmanentă pe modelul 1800/Leone comercializat în căteva de mii de exemplare. În acest caz, tracțiunea integrală era acționată mecanic cu ajutorul unei manete iar mai târziu printr-un sistem electro-pneumatic prin apăsarea unui buton aflat în bord. Din lipsa unui diferențial central, transmisia pe toate roțile putea fi utilizată numai pe teren accidentat sau pe suprafețe alunecoase.
Puterea, confortul și sobrietatea caracterizau Audi-ul V8 acum 30 de ani
Imaginea modelului sport cu tracțiune integrală de la Audi a fost excelent promovată prin succesele obținute în Campionatul Mondial de Raliuri între anii 1981 – 1986. Într-un interviu, Ferdinand Piëch, directorul tehnic de la Audi în timpul dezvoltării proiectului modelului Quattro a declarat: „Încă de la demararea proiectului, am luat în considerare modul în care ar trebui să promovăm viitorul model sport. Nu cred că ar fi putut exista o promovare mai convingătoare decât cea a raliurilor internaționale”.
Echipat cu un motor turbo cu 5 cilindri de 2.1L și 200CP, Audi Quattro era la momentul lansării cel mai puternic model auto german de serie (motorul lui Porsche 911 dezvolta doar 188CP) oferind în același timp prestații destul de ridicate pentru un model de serie. Toate aceste performanțe, erau însă oferite clienților pentru un preț ridicat. Astfel, la momentul debutului la comercializare în iulie 1980, modelul Quattro de la Audi costa aproape la fel de mult ca versiunea de bază a Porsche-ului 911 respectiv 49.900 mărci. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/legendarul-model-audi-quattro-a-serbat-de-curand-40-de-ani/
Foto: Audi; Arhivă