Calendarul Pirelli 2017, creat de unul dintre fotografii de top ai lumii, Peter Lindbergh, a fost prezentat recent la Paris. Odată cu ediția 2017, care îi urmează celei produse de Annie Leibovitz pentru anul 2016, maestrul german devine singurul fotograf rugat să realizeze calendarul Pirelli pentru a treia oară.
Peter Lindbergh este cel care a realizat fotografiile pentru Calendarul anului 1996, în deșertul El Mirage din California și pentru cel din 2002, la studiourile Paramount Pictures din Los Angeles. Ediția din 2014 a fost din nou semnată de Lindbergh, de data aceasta împreună cu Patrick Demarchelier, cel care a făcut fotografiile pentru aniversarea de 50 de ani a Calendarului, care a văzut pentru prima dată lumina tiparului în 1964.
Având în vedere unele pauze în publicarea sa, calendarul Pirelli a ajuns acum la ediția cu numărul patruzeci și patru.
Fotograful explică tema de bază a Calendarului Pirelli 2017: „Într-un moment în care femeile sunt reprezentate în mass-media și oriunde în altă parte, în calitate de ambasadori ai perfecțiunii și tinereții, am crezut că este important să li se reamintească tuturor că există o frumusețe diferită, mai reală și adevărată și care nu este manipulată de interese comerciale sau de orice altă natură, o frumusețe care vorbește despre individualitate, despre curajul de a fi tu însuți și despre propria sensibilitate personală …”.
Lindbergh a ales titlul „Emotional” pentru a sublinia ideea din spatele fotografiilor sale, care a fost aceea „de a crea un calendar nu în jurul unor corpuri perfecte, ci despre sensibilitate și emoție, dezbrăcând modelele până în străfundul sufletului, acestea devenind astfel mai mult nude decât goale”.
În scopul de a transmite ideea de frumusețe naturală și feminitate, Lindbergh a realizat portretele a 14 actrițe de renume internațional. Acestea sunt Jessica Chastain, Penelope Cruz, Nicole Kidman, Rooney Mara, Helen Mirren, Julianne Moore, Lupita Nyong’o, Charlotte Rampling, Lea Seydoux, Uma Thurman, Alicia Vikander, Kate Winslet, Robin Wright și Zhang Ziyi. De asemenea, el a inclus-o pe Anastasia Ignatova, profesor de Teorie Politică la MGIMO – Universitatea de Stat de Relații Internaționale din Moscova. Aceste alegeri dezvăluie încă o dată dragostea lui Lindbergh pentru cinematografie, motiv pentru care Cité du Cinéma din Saint Denis, unul dintre cele mai importante studiouri de film din Europa, a fost cadrul natural pentru tradiționala cină festivă unde a fost prezentat noul calendar.
„Scopul meu a fost să prezint femeile într-un mod diferit”, spune Lindbergh, „și am făcut-o apelând la actrițe care au jucat un rol important în viața mea, apropiindu-mă cât mai mult posibil de ele pentru a face fotografiile. Ca artist, simt că am responsabilitatea de a le elibera pe femei de ideea tinereții veșnice și a perfecţiunii. Idealul de frumusețe perfectă promovat de societate este ceva care pur și simplu nu poate fi atins.”
Fotografiile au fost realizate între lunile mai și iunie ale acestui an, în cinci locații diferite: Berlin, Los Angeles, New York, Londra și plaja de la Le Touquet, în Franța. Rezultatul este un calendar format din 40 de imagini – cu portrete și peisaje – care nu au fost făcute doar în studio, ci și într-o serie de colțuri ale orașului și cadre în aer liber. Putem astfel vedea străzi, restaurante fast-food și hoteluri dărăpănate în centrul orașului Los Angeles, alături de Times Square din New York, teatrul Sophiensaele din Berlin, acoperișuri de mansardă din New York și Londra, precum și plaja din Le Touquet.
Cu toate acestea, lumea cinematografiei nu este singura care determină unicitatea muncii lui Lindbergh. El a fost întotdeauna cunoscut pentru capacitatea de a aduce în imaginile sale elemente ale lumii industriale în care a crescut. Ideea lui inițială a fost de a introduce aspecte ale tehnologiei și industriei în Calendar, așa că, în timp ce lucra la realizarea acestuia, a făcut o serie de fotografii în cadrul centrului industrial Pirelli din Settimo Torinese, cea mai avansată fabrica, din punct de vedere tehnologic, a Grupului. Această experiență a condus la o serie de fotografii ale universului automatizării și inovației, care s-au dovedit a fi atât de evocatoare și puternice – așa cum fotograful însuși spune într-un interviu publicat în revista Pirelli World – încât „În cele din urmă am decis să păstrăm separate cele două serii de fotografii și să le folosim pe cele din fabrică pentru un proiect independent, mai degrabă decât pentru Calendar”.
Ceea ce s-a întâmplat în spatele scenei, fotografiile, poveștile și personalitățile din Calendarul Pirelli 2017 pot fi găsite pe site-ul dedicat proiectului, www.pirellicalendar.com. Această platformă, recent relansată, îi poartă pe vizitatori înapoi în timp, în istoria de peste 50 de ani a Calendarului (The Cal™), prin intermediul filmelor, interviurilor, fotografiilor și al unor texte nepublicate anterior. Conținutul exclusiv al acestei noi ediții cuprinde o secțiune referitoare la Making of the Cal™, care reconstituie procesul, pornind de la conceptul original, până la crearea operei artistice de către marele fotograf și echipa sa. Secțiunea Icons va avea, de asemenea, noi interviuri exclusive cu protagoniști ai Calendarului Pirelli 2017.