Pe data de 28 august 1974, producătorul auto francez Citroen prezenta presei primele fotografii cu noul său model de clasă superioară CX, ca succesor al celebrului model DS și care se afla în producție de aproape 20 de ani.
CX este rezultatul unui lung studiu intern, „Projet L”, cum a fost inițial denumit și care a debutat la sfârșitul anilor ’60 pentru a înlocui celebrul model DS, a cărei carieră strălucită se cam apropia de final. Miza era în schimb decisivă pentru Citroen, care în acea perioadă se confrunta cu unele dificultăți financiare și care trebuia să implementeze pe modelul succesor aceeași tehnologie avangardistă, fenomenală regăsită și pe modelul DS lansat în 1955, pentru putea a ieși din rutină.
Prin urmare, CX trebuia să ofere clienților săi un design și o inovație tehnică demne de renumele producătorului auto francez. Aceste două caracteristici au fost implementate pe prototipul Projet L prezentat la ediția din 1971 a Salonului Auto de la Geneva și dotat cu motor tip Wankel „triunghiular” cu pistoane rotative și pe care Citroen miza foarte mult. Aliat pentru această circumstanță cu constructorul german NSU, a fondat înpreună cu acesta Comotor, o filială care urma să furnizeze o întreagă familie de motoare Wankel mai multor modele ale ambelor mărci.
Viitorul model CX, este astfel destinat să primească un formidabil motor trirotor, cu o capacitate de 1.493 cmc, echivalent cu un motor convențional de 3 litri, oferind peste 160CP și sunetul unic al unui motor cu 8 cilindri. Alături de acesta era prevăzută și o versiune birotor de 995 cmc și 110CP, aceeași care va echipa din 1973 modelul din clasa medie GS Birotor. De asemenea, Citroen intenționa să introducă în gama de motorizări pentru CX și propulsorul cu 4 cilindri în linie de la DS pentru a oferi nu numai un motor pe benzină entry-level, ci și primul model cu motor diesel din istoria mărcii. Motoarele Wankel erau la fel de compacte ca și cele convenționale cu 4 cilindri în linie, astfel încât, inginerii proiectează compartimentul motor al CX-ului, pentru a găzdui aceste două tipuri de motoare, o decizie care va cântări foarte mult în istoria modelului.
Criza petrolului din 1973, va da în schimb o grea lovitură planurilor lui Citroen în materializarea acestui proiect. Motorul Wankel, recunoscut pentru consumul său ridicat de combustibil, este brusc relegat la rangul de anacronism într-un moment în care prețul benzinei crește cu peste 30% într-un an și apar primele limite de viteză în Franța. În plus, modelul GS Birotor dotat cu motor Wankel și lansat la începutul anului 1973, reprezintă un eșec comercial, cu mai puțin de 900 de unități vândute în 18 luni. Citroen a abandonat opțiunea dotării cu motor Wankel cu doar câteva luni înainte de lansarea viitorului model din clasa superioară programată în vara anului 1974. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/avangardistul-citroen-cx-aniversat-45-de-ani/
Foto: Citroen; Arhivă