Bugatti Type 57 Coach Ventoux, vedeta anului 1938

Automobile de colecție – 1938 Bugatti Type 57 Coach Ventoux.

Automobile de colecție – 1938 Bugatti Type 57 Coach Ventoux.

Automobile de colecție – 1938 Bugatti Type 57 Coach Ventoux

Construit în 1938, acest exemplar aparținând Țiriac Collection dispune de una dintre cele mai exclusiviste finisări din întreaga gamă 57. Modelul a fost restaurat între 1969 și 1971, de către Henri Chapron.

Text: Adrian Drăgan; Foto: Radu Chindriș

Bugatti Type 57 a fost inițial oferit în patru versiuni de caroserie, trei dintre acestea purtând numele faimoaselor vârfuri din Alpi: Galibier, Stelvio și Ventoux. Modelul de caroserie cu patru locuri și două uși, Ventoux, a fost influențat substanțial de schițele pentru Type 50, mai ales în ceea ce privește profilul său, astfel că Ventoux este ușor de recunoscut după parbrizul aproape vertical. Spre deosebire de Stelvio, care a fost în general realizat (desenat și construit) de diferiți constructori de caroserii, Ventoux a fost desenat in-house, de către însuși Jean Bugatti, ca și în cazul altor coupé-uri, precum Atlantic și Atalante, care evocă teme marine și din mitologia greacă.

Acest exemplar Bugatti Ventoux a fost unul dintre ultimele zece realizate din acest model pentru că, după Salonul auto de la Paris din octombrie 1938, atelierul Bugatti a oprit producția modelului Ventoux cu caroserie în două uși și patru locuri. În paranteză trebuie spus că producția a fost redusă la asamblarea modelului sedan Galibier din 1939. Aproximativ 30 de asemenea unități au fost produse înainte de izbucnirea războiului. Gangloff era responsabil de producția modelelor cabrio Aravis cu două/trei locuri și Stelvio cu patru locuri.

Acest Ventoux, cu numărul de șasiu 57704, motor 503, a ieșit pe poarta atelierului de caroserii la 8 septembrie 1938. Era vopsit în nuanța gri La Baule, iar la interior, avea finisaje din piele Havane (culoarea faimoaselor trabucuri cubaneze). Mașina a fost utilizată pentru demonstrații în timpul Salonului auto de la Paris din 1938, care se desfășura în cadrul Grand Palais. A fost transportat la Paris cu trenul, în 14 octombrie. Nu exista niciun model de caroserie Ventoux în cadrul standului Bugatti de la salon deoarece producția acesteia urma să înceteze. Modelul 57704/503 a fost apoi vopsit în verde-oliv și utilizat ca vehicul de test în cadrul showroomului Bugatti de pe Avenue Montaigne 46, din Paris.

Acest uimitor exemplar Bugatti Ventoux este echipat cu un plafon rar, tapițerie luxoasă și detalii de caroserie care evidențiază extraordinarul design Bugatti. Mașina a fost restaurată de maestrul Henri Chapron, în 1969, șasiul și componentele mecanice fiindu-i încredințate lui Fernand Lacour. Proiectul de restaurare a fost supervizat de Christian Huet, iar după o muncă de doi ani, modelul Bugatti a părăsit atelierul lui Chapron în decembrie 1971.

În februarie 1982, mașina se îndrepta spre reședința Lecoq, pe strada Charles Schmidt 25, Saint-Ouen, Paris. Numărul său de înmatriculare era 7874 GX 93. Marele restaurator a păstrat mașina în stare impecabilă, utilizând-o foarte rar. Astăzi, kilometrajul indică 70,532 km, iar istoricul său confirmă faptul că este cifra exactă. Acest Ventoux este unul dintre ultimele zece asamblate în atelier și unul dintre cele 120 realizate în a doua serie de la debutul în cadrul Salonului auto de la Paris din octombrie 1935.

Puține modele Bugatti au avut șansa de a fi păstrate în condiții excepționale și deținute de experți renumiți. Această mașină este într-o configurație foarte apropiată de cea în care a părăsit atelierul de producție și e prezentată în condiții foarte bune. Dovada o reprezintă faptul că am rulat câteva sute de metri cu acest uimitor exemplar fără nicio problemă. Desigur, scopul nostru nu a fost de a efectua un test de drum, ci de a prezenta unul dintre cele mai exclusiviste modele din cadrul acestei colecții. Iar faptul că se află într-o stare impecabilă nu face decât să sublinieze munca depusă de atelierul de restaurare și întreținere din cadrul colecției, dar și profesionalismul tehnicienilor de acolo. Mașina dispune de un motor de 3,257 cmc cu opt cilindri în linie și cu două axe cu came în chiulasă (DOHC). Motorul este cuplat la o transmisie manuală cu patru trepte și surprinde silențiozitatea cu care funcționează. Se spune că acest motor nu ar avea niciun fel de garnitură. Nu știm dacă acest lucru e real sau a fost doar o strategie de marketing a constructorului la vremea respectivă, prin care a vrut să sublinieze probabil nivelul ridicat de inginerie înglobat de acest model.

Suspensia punții față dispune de arcuri lamelare semieliptice, iar puntea spate, de arcuri lamelare semieliptice inversate. Sistemul de frânare este de tip Lokheed, cu tamburi acționați hidraulic pentru toate roțile.

Exemplarul Ventoux 57 prezent în cadrul Țiriac Collection este unul dintre ultimele și probabil cele mai bune modele Ventoux, având o istorie cunoscută și fascinantă. Un model similar a apărut în pelicula din 1981 Saturday the 14th, regizată de Howard R. Cohen și produsă de Julie Corman.

Date tehnice

Nr. șasiu: 57704

Tip motor:       8 cilindri în linie

Capacitate cilindrică:  3257 cmc

Putere:            135 CP

Transmisie:     4 trepte, manuală