Pe data de 4 iunie 2019 s-au împlinit 100 de ani de la prezentarea primului model de automobil sub sigla Citroen. De la debut, fondatorul firmei, inginerul francez Andre Gustave Citroen a revoluționat industria mondială de automobile, acesta promovând în permanență pe automobilele sale invenții tehnice de ultimă ora precum și design-ul exclusivist.
În zilele noastre, firma franceză cu sediul la Paris face parte alături de producătorul auto francez Peugeot din grupul francez PSA, fiind specializată pe producția de automobile și utilitare care sunt sinonime cu inovația tehnica, tehnologia avansată și design-ul avangardist.
Andre Gustave Citroen s-a născut pe data de 5 februarie 1878 la Paris(Franța) iar după absolvirea Universității Politehnice din Paris în anul 1900 se angajează ca ofiţer tehnic în armată.
În 1902, după o călătorie în Polonia, ocazie cu care descoperă un procedeu de tăiere a angrenajelor în formă de chevron își dă seama ca acest procedeu, transpus în hotel are multe posibilități de dezvoltare și cumpără brevetul deschizându-și prima firmă în Franța: Societe des Engrenages Citroen.
În 1906, Andre Citroen devine director general al firmei Mors ale carei automobile preparate special au doborât recordurile de viteză de la începutul secolului XX. Andre Citroen reorganizează atelierele firmei și dezvoltă viitoarele modele auto ale acestei firme. În următorii 10 ani reușește să dubleze producția anuală a fabricii Mors.
În 1912, cu ocazia unei călătorii în SUA, vizitează uzina auto Ford de la Deaborn a lui Henry Ford și studiază modul de organizare a fabricii și sistemul de management dezvoltat de Frederick Taylor. Andre Citroen observă clar avantajul producției de mare serie în hale întinse pe același nivel și aplică mai târziu aceleași metode de succes obținute de Ford și în Franța. Tot în 1912, Andre Citroen se asociază cu Andre Boas și Paul Hinstin inființând societatea: Citroen, Hinstin et Cie situată la Quai de Grenelle în apropiere de Paris. Aceasta era specializata in fabricarea angrenajelor în formă de chevron în ″ V ″.
În ianuarie 1915 în timpul primului război mondial, din lipsa obuzelor, Andre Citroen propune ministerului de razboi să producă obuze. Producția demarează după 3 luni într-o nouă fabrică ultramoderna la Quai de Javel unde se fabricau între 5.000 și 10.000 de obuze Shrapnel pe zi după metode de producție stabilite de Citroen și aplicate cu succes în SUA.
În 1918, după finele primului război mondial, Citroen abandonează producția de armament și își pune în aplicare marele său vis de a produce în serie un automobil popular. Ambiția lui Citroen era ca automobilul să devină accesibil pentru o masă largă de oameni, să fie un obiect cotidian, util și nu unul de valoare având ca model succesul din SUA al lui Henry Ford cu Ford-ul T (1908-1927).
În ianuarie 1919, în presa din Franța, Andre Citroen anunța construirea primului automobil francez de serie la un preț de numai 7.250 franci, adică la un sfert din prețul unui vehicul comercializat înainte de razboi.
În data de 4 iunie 1919 are loc lansarea oficială a modelului Citroen Type A. Modelul dispunea de numeroase tipuri de caroserie și beneficia de un motor cu 4 cilindri de 1.327 cmc care dezvolta 10CP și permitea o viteză maximă de 65 km/h și consuma 7.5l/ 100km. Motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 3 trepte nesincronizate. Type A a surprins prin prețul său de achiziție care sfida concurența, inovațiile de ordin tehnic precum: farurile și demarorul electric care înlocuia pornirea motorului cu manivela. Spre deosebire de modelele din acea perioada care erau livrate sub formă de șasiu simplu având roți fără pneuri, Type A venea carosat și echipat cu roți prevăzute cu pneuri Michelin inclusiv cu roată de rezervă cu anvelopă. Produs la început într-o cadență de 30 de exemplare pe zi, Citroen-ul Type A a fost fabricat până în decembrie 1921 în 24.093 de exemplare iar Citroen devine în scurt timp un etalon al productivității în Europa. Andre Citroen reușește să transforme firma sa într-un imperiu industrial creând numeroase facilități pentru clienti: creditare, rețea internă de dealeri, servicii de garanție și post-garanție, asigurări. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/citroen-95-de-ani-care-au-revolutionat-industria-auto/
Foto: Citroen; Arhivă