PORSCHE 911 – O LEGENDĂ VIE

Pe data de 12 septembrie s-au împlinit 55 de ani de când constructorul german Porsche lansa cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt modelul 901 care a devenit ulterior 911 și care continuă să se bucure și în zilele noastre de un mare succes printre modelele din clasa sport. Mai jos vom incerca să punctăm cele mai importante momente din istoria de 55 de ani ai Porsche-ului 911.

După succesul obținut cu modelul 356 construit în aproape 78.000 de unităti în 17 ani (1948 -1965), conducerea de atunci a firmei germane Porsche cu sediul la Zuffenhausen-Stuttgart, a luat la sfârșitul anilor ’50 decizia dezvoltării unui nou model sport pentru a continua aceasta tradiție, proiectul primind denumirea Type 7. Concepția tehnică pentru viitorul model a rămas aproape neschimbată: motor de tip boxer cu cilindri opuși având racirea pe aer amplasat în partea din spate care garanta o manevrabilitate superioară, funcționare eficientă a frânelor și o tracțiune optimă. Cerintele lui Ferry Porsche, fiul fondatorului firmei Ferdinand Porsche, legate de motorizarea viitorului model au fost clare, pentru o funcționare mai suplă acesta a optat pentru o variantă cu 6 cilindri.

Până în decembrie 1959 au fost proiectate 3 prototipuri denumite 695 T7. În cursul anului 1960 a fost finalizat un nou prototip denumit 754 T7, realizat sub conducerea șefului departamentului de design al firmei, Erwin Komenda, cel care a stilizat și modelul 356. Nemulțumit de configurația interiorului cu 4 locuri și linia clasică spate ale prototipului  754 T7, Ferry Porsche a impus soluția unui interior cu 2+2 locuri proiectul fiind denumit T8 iar responsabil cu design-ul a fost numit fiul său Alexander „Butzi” Porsche care a optat pentru o caroserie tip coupe-fastback, acesta devenind ulterior șeful departamentului de design al firmei Porsche. Un prim prototip a fost finalizat în septembrie 1962 și denumit 901. Până la sfârșitul verii anului 1963 au mai fost realizate și testate alte 5 prototipuri.

La ediția din 1963 a Salonului Auto de la Frankfurt este prezentat în premieră mondială modelul 901. Acesta a fost apreciat atât de presa de specialiate cât și de vizitatori datorită design-ului elegant, unele inovații tehnice dar și performanțelor anunțate de constructor care erau considerate excelente pentru acea perioadă: viteza maximă 210 km/h, accelerațaia 0-100 km/h în 9.1 secunde; 0-160 km/h in 21.6 sec; 1 km cu start de pe loc în 29.9 sec. Motorul din dotare era tip boxer cu 6 cilindri cu capacitatea de 2L având distribuție cu două axe cu came în chiulasă, alimentare cu două carburatoare Solex și care dezvolta 130 CP. Tansmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, suspensia era independentă prevazută cu bare de torsiune iar sistemul de franare era servoasistat fiind dotat cu discuri.

Producția a demarat pe 27 octombrie 1964 iar după doar 82 de exemplare construite, firma Porsche este nevoită să schimbe denumirea modelului 901 în 911, deoarece constructorul francez Peugeot avea exclusivitate pentru numerele compuse din trei cifre cu zero în mijloc.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1965 este prezentată sub formă de prototip varianta de caroserie cabrio. Aceasta a fost denumita Targa si dispunea de un roll-bar montat central care oferea protecție pasagerilor în caz de rasturnare în timp ce acoperișul era detasabil iar luneta pliabilă. Producția variantei Targa a demarat în 1966.

În septembrie 1966 este lansată versiunea 911 S al carui motor dezvolta 160 CP și permitea  o acceleratie 0-100 km/h în 8 secunde și o viteză maximă de 225 km/h. Anul 1966 a adus și cucerirea primelor patru poziții în Campionatul Gran Turismo.

În 1967 are loc lansarea versiunii de bază denumită 911 T(Touring) al carui motor dezvolta doar 110 CP și era oferită standard cu o cutie de viteze manuală în 4 trepte iar versiunea 911 de bază este înlocuită cu versiunea 911 L(Lux) care beneficia de dotari suplimentare. Tot în 1967 este lansată versiunea sportivă 911 R produsă în serie limitată de 20 de unități și al carui motor dezvolta 210 CP. În același an, cu modelul 911 este obținută o importantă victorie la clasa motorizării de 2 litri în cursa de la Targa Florio.

În 1968 ampatamentul modelului a fost marit de la 2.211 la 2.268 m pentru îmbunătățirea ținutei de drum și a stabilității iar varianta de caroserie cabrio-targa beneficia acum de lunetă fixă, realizată din sticlă. În același an este obținută o importantă victorie în cursa de la Montecarlo din campionatul mondial de raliuri cu un Porsche 911 T, succes obținut și la edițiile din anii 1969, 1970 și 1978. Tot în 1968 versiunea 911 L este înlocuită cu versiunea 911 E al cărui motor alimentat cu sistem de injecție mecanic furniza 140 CP. Același sistem a fost utilizat și pentru versiunea S, puterea fiind în acest caz de 170 CP.

În 1969 este oferită opțional o nouă transmisie semi-automată cu 4 trepte fără ambreiaj denumită Sportomatic.

În 1970 motorul boxer cu 6 cilindri de 2L este înlocuit cu unul de 2.2L alimentat cu injecție mecanică de benzină si care era oferit în trei trepte de putere: 125 CP (911T); 155 CP (911E) și 180 CP (911S).

Cu ocazia la Salonului Auto de la Paris din 1972 este prezentată versiunea sportive Carrera RS 2.7 fabricată în serie limitată de 1.580 unități. Aceasta avea echipat un motor boxer cu 6 cilindri de 2.7L (210 CP) alimentat cu injecție și care oferea performanțe de top: accelerație 0-100 km/h în doar 5.8 secunde și viteza maximă 245 Km/h. Carrera RS2.7 beneficia de suspensie rigidizată și sistem de frânare îmbunătățit iar la exterior se diferenția prin spoilerul față, eleronul spate tip ducktail, aripile spate evazate și jantele cu design elaborat. În acelasi an motorul de 2.2L este înlocuit cu unul de 2.4L care dezvolta 130 CP (911 T); 165 CP (911 E) si 190 CP (911 S) iar pentru 911 S a fost oferit în standard un spoiler frontal, care ulterior a fost oferit opțional și la celelalte versiuni.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1973 are loc lansarea unei noi generații 911 cunoscută ca Seria G. Noua generație a beneficiat de unele restilizări la exterior și interior în timp ce partea mecanică a fost complet revizuită iar echipamentul de dotari îmbunătătit. Seria G a fost atent studiată pentru a oferi siguranță pasivă ridicată pasagerilor (tetiere integrate în scaunele față, centuri de siguranță în trei puncte retractabile, bare de protecție deformabile la impact de până la 8 Km/h) și un confort ridicat pasagerilor (zgomot interior diminuat, dotări optionale precum: aer conditionat, geamuri electrice). Seria G era oferită cu un motor boxer cu 6 cilindri de 2.7L oferit în trei trepte de putere: 150 CP(911); 175 CP (911S) și 210 CP (911 Carrera) în timp ce transmisia era asigurata de o cutie manuală cu 4 trepte (versiunea de bază) sau cu 5 trepte (S si Carrera).

Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1974 este lansată versiunea sportivă: 911 Turbo – primul automobil sport cu motor supraalimentat cu turbocompresor produs în serie. 911 Turbo avea echipat un motor boxer de 3L alimentat cu sistem de injecție Bosch K-Jetronic și supraalimentat cu turbocompresor tip KKK care dezvolta 260 CP și permitea performanțe de top: viteza maximă 250 Km/h si accelerație 0 – 100 Km/h în 5.5 secunde. Pentru această motorizare a fost concepută special o nouă cutie de viteze manuală cu 4 trepte. La exterior se deosebea prin spoilerul față, eleronul spate, jantele din aliaj cu design specific și ecartamentele majorate în timp ce la interior dispunea de volan sport cu trei brațe și instrumente de bord specifice iar ca dotări suplimentare: scaune cu reglaj electric, spălătore pentru faruri, ștergătoare de parbriz cu temporizare sau ștergător la lunetă. Tot în 1974 a fost lansată versiunea sportivă Carrera RS 3.0 dotată cu motor boxer de 3L (230 CP) alimentat cu sistem de injecție și fabricată în serie limitată. Aceasta beneficia la exterior de un kit aerodinamic atent elaborat, suspensie și sistem de frânare împrumutate de la modelul de competiții 917. Un an mai tâziu, constructorul german introduce pe 911 în premieră mondială tratamentul zincat la cald pentru caroserii.

În 1976 cu modelele de competiție 935 și 936 realizate pe baza lui 911 Turbo și ale căror motoare turbo dezvoltau puteri de până la 600 CP sunt obținute două titluri mondiale, din care unul la categoria sport prototip. 

În 1978 are loc lansarea versiunii 911 SC care înlocuia în gamă versiunile 911 S și 911 Carrera 2.7. 911SC avea echipat cu un motor boxer de 3L (180 CP) alimentat cu sistem de injecție Bosch K-Jetronic și beneficia de un ecartament ușor majorat, jante cu design nou și dotări suplimentare precum: retrovizoare extrioare cu reglaj din interior, ștergător lunetă, spălătoare pentru faruri sau trapă acționată electric. În acelasi an, 911 Turbo a fost echipat cu un motor boxer turbo de 3.3L(300 CP) care permitea performanțe excepționale: accelerație   0 – 100 Km/h în doar 5.2 secunde și o viteza maximă de 260 km/h.

În 1980 își face debutul o nouă versiune 911 Turbo denumită Flatnose fabricată în serie limitată. Aceasta se diferenția de restul gamei prin partea frontală atent studiată din punct de vedere aerodinamic și care dispunea de faruri escamotabile.

La ediția din 1981 a Salonului Auto de la Frankfurt este prezentată sub formă de prototip varianta de caroserie cabrio. Prototipul expus dipunea de transmisie integrală permanentă și motor turbo de 3.3L. Un an mai tarziu, la Salonul Auto de la Geneva are loc lansarea variantei pentru producția de serie.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1983 este lansată versiunea 911 Carrera 3.2 care înlocuia în gamă 911 SC. Aceasta beneficia de unele îmbunătățiri de ordin stilistic și tehnic precum și de dotări suplimentare. Propulsorul din dotare era un boxer de 3.2L (231 CP) care permitea performanțe ușor superioare. Un an mai târziu este caștigată cursa Paris-Dakar cu un model Porsche 911 Carrera 4×4.

Începând din 1986, versiunea 911 Turbo este disponibilă inclusiv cu caroseriile cabrio și cabrio-targa și este introdusă sonda catalitică Lambda.

Ediția din 1987 a Salonului Auto de la Frankfurt aduce lansarea versiunii 911 Speedster care dispunea de o caroserie roadster cu două locuri si parbriz de dimensiuni reduse. În același își face debutul versiunea 911 Carrera Club Sport comercializată în serie limitată și care dispunea la exterior de unele elemente aerodinamice specific.

Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1988 este lansat 911 Carrera 4 dotat cu transmisie integrală permanentă și care inaugura o nouă generație a modelului 911(Seria 964). Aceasta beneficia de o caroserie restilizată și atent eleborată aerodinamic(Cx:0.32), un interior redesenat, o parte mecanică modernizată cu suspensie dotată cu arcuri elicoidale, cu cea din față de tip McPherson precum și de dotări introduse în premieră precum: sistem antiblogaj ABS pentru frâne, servodirecția, instalația automată de aer condiționat și eleronul cu reglare automată în funcție de viteză. Motorul era un boxer cu 6 cilindri de 3.6L (250 CP) alimentat cu injecție electronică.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 1989 este lansată versiunea Carrera 2 (Seria 964) cu transmisie spate și oferită cu toate cele trei variante de caroserie: coupe, targa și cabrio. În același an, puterea motorului versiunii 911 Turbo 3.3 este mărită la 330CP, Asociat cu o cutie de viteze manual cu 5 trepte, motorul permitea performanțe de top: accelerație 0 – 100 km/h în 4.9 secunde și viteză maximă 270 km/h.

În ianuarie 1990 este disponibilă o nouă transmisie automată denumită Tiptronic cu 4 trepte având 5 programe diferite de schimbare a vitezelor și care permitea funcționarea atât în regim automat cât și prin comandă manuală prin intrmediul butoanelor aflate pe volan sau a schimbătorului de viteze în pozițiile ″+″ și ″-″. Tot în 1990 la Salonul Auto din Geneva este lansat 911 Turbo (964) dotat cu motor turbo de 3.3L(320 CP) și care se deosebea la exterior prin eleronul de mari dimensiuni, aripile față – spate evazate și jantele cu design elaborat. Trei ani mai tarziu, 911Turbo beneficiază de un propulsor de 3.6L(360 CP) care asigura un sprint de la 0 la 100 km/h ăn 4.9 secunde și o viteza maximă de 280 km/h. 911 Turbo(964) putea fi comandat și în versiunea specială Flatnose care dispunea de o parte frontală redesenată și atent studiată aerodinamic.

Începând din februarie 1991 este oferit ca dotare standard dispozitivul de protecție la impact frontal de tip air-bag pentru șofer și pasagerul din dreapta. Un an mai târziu sunt lansate: 911 Carrera RS 3.8 și 911 Carrera Speedster comercializate în serie limitatăPrima avea echipat cu motor de 3.8L și 300 CP plus un kit aerodinamic special la exterior iar a doua beneficia de o caroserie roadster cu două locuri și parbriz de dimensiuni reduse.

La ediția din 1993 a Salonului Auto de la Frankfurt este lansată seria 993 care beneficia de o caroserie și un interior reproiectate, o parte mecanică complet înnoită cu suspensie spate tip multibraț cu elemente din aluminiu precum și de dotări noi. Motorul era tip boxer cu 6 cilindri de 3.6L (272 CP) care permitea o viteză maximă 270 Km/h și un sprint de la 0 la 100 Km/h în 5.3 secunde. În standard era oferită o cutie de viteze manuală cu 6 trepte iar opțional una automată Tiptronic cu 4 trepte. Un an mai târziu, la Salonul Auto de la Detroit are loc lansarea variantei cabrio care dispunea opțional de acoperiș detașabil acționat electric .

La Salonul Auto de la Geneva din 1995 sunt lansate versiunile 911Turbo, 911 RS și 911 GT2, ultimele două construite în serie limitată. 911Turbo era echipat cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L (408 CP), transmisie integrală, cutie de viteze manuală cu 6 trepte și oferea performante demne de un supercar: viteza maximă 290 Km/h și accelerație 0-100 Km/h în 4.5 secunde. RS și GT2 beneficiau la exterior de un kit aerodinamic special elaborat iar motorul dezvolta 300 și respectiv 320 CP. În același an la Salonul Auto de la Frankfurt sunt prezentate 911 Carrera 4S cu transmisie integrală și 911Targa cu acoperiș din sticlă retractabil electric.

La ediția din 1997 a Salonului Auto de la Frankfurt din 1997 este lansată o nouă generație a modelului 911(Seria 996). Realizat pe o platformă nouă cu o suspensie față tip McPherson și spate de tip multibraț, 996 dispunea de o elegantă și aerodinamică (Cx:0.30) caroserie precum și de dotări de ultimă oră precum: controlul tracțiunii și stabilității, airbag-urile laterale sau sistem de navigație. Motorul boxer cu 6 cilindri avea acum răcirea pe apă, capacitatea de 3.4L și distribuție cu 4 supape pe cilindru. Acesta dezvolta 300 CP și permitea performanțe de top: viteza maximă 285 Km/h și accelerație 0-100 Km/h în 4.9 secunde. Transmisia era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte iar opțional de una automată Tiptronic cu 5 trepte.

Ediția din 1998 a Salonului Auto de la Geneva din 1998 aduce lansarea lui 911 Cabrio (Seria 996) avînd acoperișul acționat electric în standard iar pe 30.03.1998 este fabricat ultimul exemplar Porsche cu motor boxer cu racirea pe aer, acesta fiind un 911 Carerra 4 (seria 993). Tot in 1998 este obținută o nouă victorie (a 16-a pentru Porsche) în cursa de 24h de la LeMans cu modelul super sport 911 GT1 fabricat într-o serie limitată și sunt lansate 911 Carrera 4S și 911 Targa.

În 1999 este lansată versiunea sportivă 911 GT3 dotată cu motor boxer aspirat de 3.6L (365CP), un kit aerodinamic la exterior și în premieră cu sistem de frânare cu discuri din materiale compozite.

La Salonul Auto de la Geneva din 2000 are loc lansarea lui 911Turbo (seria 996) dotat cu motor boxer biturbo cu 6 cilindri de 3.6L (420 CP). Cu o viteza maximă de 310 Km/h și un demaraj 0-100 Km/h în 3.9 secunde, 911Turbo era egal ca performanțe cu orice supercar. Transmisia era integral și era asociată cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau opțional de una automată Tiptronic cu 5 trepte iar amortizoarele erau controlate electronic.

În 2001 debutează versiunea super sport 911GT2 al cărui motor boxer biturbo de 3.6L dezvolta 483 CP și permitea performanțe impresionante: viteza maximă 319 Km/h si accelerație 0-100 Km/h în 3.8 sec. La sfârșitul lui 2001, modelul 911 a beneficiat de un facelift și de un motor boxer de 3.6L (320 CP).

În 2003 este introdusă versiunea super sport GT3 RS al cărui motor furniza 400 CP și care dispunea de unele elemente la exterior realizate din fibră de carbon precum și de sistem de frânare cu discuri din material ceramic.

În vara anului 2004 este lansată a 6-a generație a modelului 911 (Seria 997) care dispunea de o caroserie atent studiată aerodinamic (Cx:0.28) cu un design ușor avangardist, o parte mecanică înnoită și o listă de dotări suplimentară. Motorizarile oferite erau, conform tradiției, de tip boxer cu 6 cilindri, având în acest caz capacități de 3.6L (325 CP) – Carrera si 3.8L (381CP) – Carrera S. Cutiile de viteze erau manuale cu 6 trepte sau automate Tiptromic cu 5 trepte. Performanțe: viteză maximă 285 și 293 Km/h iar accelerație 0-100 Km/h în 5 și respectiv 4.8 secunde. Un an mai tarziu, sunt lansate: 911 Carrera Cabrio și 911 Carrera 4S(cu transmisie integrală).

Cu ocazia ediției din 2006 a Salonului Auto de la Geneva din 2006 are loc lansarea lui 911Turbo(Seria 997) echipat cu un motor boxer biturbo cu geometrie variabila (VTG) de 3.6L (480 CP) și considerat unul dintre cele mai performante supercar-uri din istorie cu o viteză maximă de 315 Km/h și un sprint de la 0 la 100 Km/h în doar 3.7 secunde. În acelasi an sunt lansate alte trei versiuni: 911Targa, 911 GT3 si 911GT3 RS, ultimele două cu puteri ale motrului cuprinse între 415 și 430 CP.

La ediția din 2007 a Salonului Auto de la Frankfurt este prezentată versiunea supersport 911 GT2 al carui motor boxer biturbo cu geometrie variabila (VTG) de 3.6L (523 CP) permitea o viteză maximă de 320 Km/h și o accelerație de la 0 la 100 Km/h în doar 3.9 sec.

În iulie 2008, modelul 997 beneficiază de un ușor facelift, vizibil în special la partea din spate, sunt aduse unele îmbunătățiri la partea mecanică și introduse noi dotări. Puterea motorului de 3.6L a fost majorată la 345CP iar în cazul celui de 3.8L în funcție de versiune era cuprinsă între 385 și 408 CP. Tot acum sunt introduse alimentarea cu injecție directă iar ca opțiune transmisia PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte.

În mai 2010 este lansată versiunea super sport 911 GT2 RS dezvoltată special pentru circuite. Motorul twin-turbo de 3.8L furniza 620 CP și transforma supercarul din Stuttgart în cel mai puternic și mai rapid 911 de serie din istorie – viteza maximă 330 Km/h și accelerația 0-100 Km/h în 3.4 secunde.

La Salonul Auto de la Frankfurt din 2011 este prezentată a 7-a generație a modelului 911 (seria 991) care dispunea de o caroserie cu dimensiuni majorate cu unele elemente realizate din aluminium având un design ușor avangardist și aerodinamic (CX:27), o parte mecanică complet nouă și o listă de dotari impresionantă. Propulsoarele erau de tip boxer cu 6 cilindri de 3.4L (350 CP) – Carrera si 3.8L (400 CP) – Carrera S. Performanțe: viteza maxima 285 și  293 Km/h, accelerație 0-100 Km/h în 4.9 și respectiv 4.6 secunde. Transmisia era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală în 6 trepte iar opțional erau oferite o cutie manuală cu 7 trepte și una automată PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Pentru un regim economic a fost inclus în premieră sistemul start-stop.

La ediția din 2013 a Salonului Auto de la Geneva sunt lansate versiunile 911Turbo, 911Turbo S și 911 GT3 echipate cu motorul de 3.8L twin-turbo (Turbo și Turbo S) și aspirat(GT3) care dezvoltau puteri de 520, 560 și respectiv 485 CP. Performanțe: viteza maximă 315, 318 și respectiv 310 km/h, accelerația 0 – 100 km/h în 3.4, 3.1 și respectiv 3.5 secunde.

Cu ocazia Salonului Auto de la Detroit din 2014 sunt lansate Carrera 4 și Targa, aceasta din urmă fiind o combinație între varianta cabrio și targa având un acoperiș electric ce includea roll bar-ul și geamul spate retractabil cu funcție de lunetă.

La Salonul Auto de la Geneva din 2015 are loc lansarea versiunii super sport 911 GT3 RS care beneficia la exterior de un kit aerodinamic iar la interior de scaune sport cu centuri de siguranță cu 6 puncte și de inserții din fibră de carbon. Motorul era tip boxer de 4L(500CP) care permitea performanțe identice cu oricare supercar: demaraj 0 – 100 km/h în 3.3 secunde și viteză maximă 315 km/h .

Foto: Porsche