Seria a 4-a al lui Alfa Romeo Spider lansată în urmă cu 30 de ani reprezintă ultima evoluție a modelului sport cabrio Duetto lansat în 1966 și produs exclusiv la fabrica carosierului Pininfarina din San Giorgio Canavese din apropierea orașului Torino.
Lansată la începutul anului 1990, cea de-a 4-a serie va pune la capăt carierei longevivului model sport cabrio Spider de la Alfa Romeo care inițial a fost cunoscut sub denumirea Duetto în 1966, un model emblematic care a devenit celebru alături de actorul american Dustin Hoffman în filmul The Graduate din 1967.
Timp de aproape 30 de ani, modelul a reprezentat visul pasionaților de a conduce în aer liber.
Ultima serie a modelului Spider complet restilizată este lipsită de eleronul posterior cu care a fost dotată seria precedentă cunoscută ca „Aerodinamica”, revenind astfel la puritatea stilistică originală, cu aripile laterale profilate și expunând cu mândrie logo-urile laterale „Design Pininfarina”.
Alfa 6 alternativa Alfa Romeo din clasa superioară în anii ’80
Cea de-a 4-a serie Alfa Romeo Spider prezenta un aspect nou și atractiv dat de noile bare de protecție, acum de tip integral în culoarea caroseriei și dotate cu spoiler. Noul ″scudetto Alfa″ era integrat în bara de protecție, în timp ce oglinzile retrovizoare erau carenate și vopsite în culoarea caroseriei. Portbagajul era ușor înălțat și profilat iar grupurile optice din spate erau poziționate orizontal și reaminteau de stilul introdus de modelul din clasa superioară Alfa 164 lansat în 1987. De asemenea, clienții puteau opta acum pentru o nouă gamă culori: Grigio Chiaro Metallizzato (gri deschis metalizat), Bianco Freddo (alb rece), Verde Inglese (verde englezesc), Rosso Winner Micalizzato sau Rosso Proteo (roșu perlat metalizat) și Giallo Ginestra (galben Ginestra).
Interiorul beneficia de o planșă de bord restilizată, scaune de concepție nouă, noi materiale pentru finisări și dotări suplimentare: instalație de aer condiționat, tapițerie mixtă piele -alcantara, retrovizoare exterioare reglabile electric, închidere centralizată pentru portiere, radio casetofon stereo, volan și schimbător de viteze din lemn. În același timp exista posibilitatea personalizării interiorului cu diferite nuanțe de culori.
Din punct de vedere tehnic, cea de-a 4-a serie Spider a venit cu noutăți la sistemul de frânare care dispunea de discuri de dimensiuni majorate, la transmisie care beneficia de un diferențial cu alunecare limitată 25% și la sistemul de direcție dotat cu servoasistare hidraulică.
Alfa Romeo 90 celebrează 35 de ani de la debut
În schimb gama de motorizări a rămas neschimbată, Alfa Spider fiind disponibil cu cele două unități cu dublu ax cu camă în chiulasă de 1.6L(105CP) având codul „AR 01563” și alimentată cu două carburatoare dublu corp Weber și de 2L(126CP) având codul „AR 01590” alimentată cu injecție electronică Bosch Motronic având integrată aprindere digitală plus variador de fază. Pe piața din SUA, pentru care era rezervată o mare parte din producție, Alfa Romeo Spider era comercializată într-o singură varsiune 2.0I cu catalizator și sondă Lambda și cu o putere diminuată la 117 CP. Motoarele permiteau viteze maxime de 180 și respectiv 192 km/h și erau asociate în standard cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte iar opțional pentru versiunea cu motorul de 2L comercializată în SUA era oferită o transmisie automată cu 3 rapoarte. Începând din anul 1992, odată cu intrarea în vigoare a legislației anti-poluare Euro 1, producția motorului de 1.6L a fost sistată.
În SUA, care reprezenta principala piață, modelul italian sport cabrio era comercializat sub denumirea de Spider Veloce. Modificările necesare pentru omologarea din SUA au inclus în primul rând volanul cu dispozitiv de protecție tip airbag, a treia lampă stop carenată poziționată pe portbagaj și protecțiile din habitaclu pentru genunchi. Barele de protecție erau prevăzute cu amortizoare de gaz în locul suporturilor fixe ale versiunilor europene și aveau incorporate lumini laterale. Echipamentul standard includea instalația de aer condiționat și tapițeria din piele.
Din această ultimă serie a modelului sport cabrio de la Alfa Romeo fost realizate și două ediții speciale realizate în serii limitate: 2.0I Beauté disponibilă în variantă bicoloră alb și albastru rezervată pentru piața franceză în 1991 și 2.0I CE Special Edition (Commemorative Edition) prezentată în 1994 disponibilă pentru piața nord americană. Exemplarele CE Special Edition au fost însoțite de un certificat de originalitate și un set de accesorii specifice, inclusiv brelocul de chei coordonat cu numărul exemplarului din această serie specială. Pentru caroserie au fost disponibile diverse culori, în timp ce interioarele aveau inclusă tapițeria Sky (piele) în combinație cu alcantara doar în culorile bej și negru. Echipamentul de bază al acestor modele americane a fost apoi completat cu inserțiile din lemn pe uși și consola centrală. În sprijinul identificării, o placă aurie cu sigla Alfa Romeo era poziționată pe torpedo și pe care era inscripționat numărul exemplarului respectiv însoțit de 3 stele. Logo-ul respectiv se regăsea inclusiv pe schimbătorul de viteze.
Alfa Romeo a sărbătorit 65 de ani cu Giulietta
Alfa Romeo Spider a fost produs până în 1994 în 21.447 exemplare, care includ Spider Veloce exportat în SUA, Canada și Japonia. Din versiunea Spider 1.6, între anii 1990 – 1992 au fost fabricate un număr de doar 2.951 unități, destinate exclusiv piețelor europene.
Seria a 4-a Alfa Romeo Spider este un model care se găsește într-o fază de reevaluare majoră datorată în primul rând unei producții destul de mici în sine, multe dintre exemplarele fabricate fiind comercializate pe piața din SUA, ceea ce face ca modelul să fie foarte căutat de către colecționari și pasionați ai modelului Spider.
Modelul Spider (Duetto) a fost înlocuit definitiv la finalul anului 1994 cu o nouă generație complet nouă de Alfa Spider cunoscută sub indicativul 916 și care spre deosebire de generația precedentă dispunea de transmisie pe roțile din față, motor amplasat transversal și suspensie spate independentă de tip multibraț.
Foto: Alfa Romeo











