Octavia este cunoscut ca fiind modelul de clasă medie de succes de la Skoda începând cu mijlocul anilor ’90 și care a fost dezvoltat pe o platformă VAG a grupului Volkswagen.
Cu toate acestea, numele Octavia nu este unul absolut nou în nomenclatorul producătorului auto ceh Skoda care a mai utilizat aceasă denumire pe un model de clasă compactă și care a fost fabricat între anii 1959 și 1971. De altfel, numele provine din latină și se referă la faptul că acesta este al optulea model al mărcii după primul război mondial – „octavia” adică „al optulea”.
Cu toate acestea, atunci când modelul Octavia a fost lansat la începutul anului 1959, acesta nu era unul complet nou. Acesta poate fi considerat o variantă îmbunătățită a modelului 440, care a fost lansat în 1955 și care primea cu această ocazie un ușor facelift și o denumire nouă.
Versiunea de bază a modelului Octavia avea în dotare un motor cu 4 cilindri de 1.1L care furniza 40 CP iar următoarea versiune din gamă denumită Super beneficia de un motor de 1.2L care dezvolta 45 CP. Cu toate acestea, trenul de rulare dotat cu o suspensie independentă și bare stabilizatoare asigura o ținută de drum destul de bună și putea face față și unor motorizări mai puternice.
Nu a fost deloc surprinzător faptul că, un an mai târziu a fost lansată versiunea sportivă TS(Touring Sport) al cărui motor de 1.2L dezvolta 50CP și care a constituit o foarte bună bază pentru o variantă de competiție a unui model est european pentru anumite clase din motorsport. La nivel internațional, rezultatele nu au întârziat să apară, astfel că, modelul în varianta de competiție cu caroserie având două uși a reușit un număr de trei victorii la rând pe clasă în anii 1961, 1962 și 1963 la raliul de la Monte Carlo.
Din 1960, gama modelului Octavia a fost completată cu varianta de caroserie break denumită Combi și care beneficia de un hayon foarmat din două părți. Varianta Combi dispunea de un portbagaj cu o capacitate maximă de 1.050 dmc prin rabatarea banchetei din spate și era considerat la acea vreme cel mai spațios break compact. Combi este un încărcător compact. În aprilie 1964, varianta de caroserie sedan cu două uși a modelului Octavia este înlocuită cu modelul 1000MB care beneficia de motor cu 4 cilindri de 1L amplasat în consola spate și de o caroserie cu 4 uși. În sachimb, variant Octavia Combi a continuat să fie comercializată cu succes, producția acesteia continuând până la sfârșitul anului 1971. Prima generație de Skoda Octavia poate fi considerată un succes comercial cu cele aproximativ 360.000 de exemplare.
Foto: Skoda