De la mijlocul anilor ’80 și până în anii ’90, gama modelului Biturbo al constructorului italian Maserati se extinde, dând naștere unei familii numeroase de berline sportive cu patru uși. Mai jos vom încerca să prezentăm fiecare versiune.
Maserati Biturbo a fost lansat într-un context economic instabil, care a dat naștere unei crize în producția industrială. În general, în Europa, la vremea respectivă existau unele probleme legate de poluare și traficul sufocant din zonele marilor centre urbane, fără a mai lua în considerare impactul devastator al grevelor care intrau într-o nouă fază în anii ’80. Toate aceste probleme riscau să devină dezastruase pentru dezvoltare iar în cele mai extreme cazuri, pentru supraviețuire în sectorul industriei auto.
Regula downsizing-ului necesară
În ciuda situației nefavorabile, Alejandro De Tomaso, care cu câțiva ani înainte achiziționase constructorul italian Maserati de la Citroen, reușește cu ajutorul statului italian, să lanseze un plan de dezvoltare concret pentru producția unui model mai accesibil față de modelele tradiționale de top ale mărcii.
Un model rival pentru Porsche
De Tomaso a demarat în a doua jumătate a anilor ’70 proiectul unui model Maserati de dimensiuni medii față de modelele de tip gran turismo sportive din trecut, dar care să fie capabil să aducă profit companiei. Cu acest scop a fost lansat modelul Biturbo care se dorea a fi un concurent pentru Porsche 924 care domina în acea perioadă segmentul modelelor sport premium de dimensiuni medii.
Soluții tehnice aplicate în premieră
Stilizat de Pierangelo Andreani, modelul Biturbo este un GT revoluționar sub diverse aspecte: pentru design (coupe în 3 volume, cu două uși), pentru segmentul în care concura (este primul model Maserati de dimensiuni medii) și pentru motorul din dotare (un V6 de 2L având distribuție cu 3 supape pe cilindru și supraalimentare cu două turbocompresoare, soluție aplicată în premieră).
Dezvoltarea proiectului urgentată
De la demararea proiectului au fost promise ″miracole″ atât din punct de vedere al performanțelor cât și din punct de vedere al prețurilor de achiziție, care vor fi cu adevărat competitive. Pe lângă acestea, obiectivul ambițios de a produce minim 5.000 de exemplare pe an din acest model, obliga constructorul italian să accelereze dezvoltarea proiectului viitorului model Biturbo.
O problemă la alimentarea motorului
Datorită acestor obiective, modelul Biturbo este lansat puțin prematur în decembrie 1981 iar după ce au fost făcute unele concesii, imaginea modelului Maserati începea să aibă de suferit. O bună parte din problemele de fiabilitate precum cele legate de alimentarea motorului biturbo V6 de 2L, sunt rezolvate în 1987 când carburatoarele au fost înlocuite cu sistemul de injecției electronic.
Mini Quattroporte
Pentru a face față modelelor germane concurente recent lansate(BMW 325I sau Mercedes 190 2.3 16S), Maserati decide să extindă gama modelului Biturbo, propunând versiuni cu caroserie de tip berlină cu patru uși. În acest caz a fost a fost suficient majorarea ampatamentului variantei coupe pentru a obține un model în 3 volume, confortabil, spațios și elegant.
Penalizat de autoritățile fiscale
Primul model al acestei familii este 425, care și-a făcut debutul în aprilie 1984. Acesta avea o lungime de 4.40 m, un interior semnat de Missoni și era propulsat de o unitate V6 biturbo de 2.5L(190CP) având distribuție cu 3 supape pe cilindru. Principala problemă al acestui model a fost TVA-ul de 38% aplicat automobilelor echipate cu motoare având capacitatea de peste 2 litri.
Model nou cu motor de doi litri
Pentru a elimina problema TVA-ului de 38%, în 1985 a fost introdus modelul Biturbo 420, căruia i s-a alăturat în gamă modelul mai performant 420 S, ambele echipate cu motorul biturbo V6 de 2L alimentat cu două carburatoare carburant și care dezvolta 180 și respectiv 210CP. În 1987, motorul modelului Biturbo a fost îmbunătățit prin introducerea alimentării cu injecție electronică Weber-Marelli. Biturbo 420 devine Biturbo 420I al cărui motor furniza 185CP iar 420 S devine 420 SI având motor cu 223CP iar în partea de sus a gamei este situa Biturbo 425I cu motor V6 de 2.5L și care dezvolta 230CP.
Primul facelift
În 1988, Centrul de design Maserati condus de Andreani efectuează un restyling pe toată gama care renunță la denumirea Biturbo, perfecționând linia exterioară cu un design mai plăcut. Cea mai evidentă modificare fiind la partea frontală care beneficia de forme mai rotunjite și o grilă restilizată și oranată cu mai mult crom. La interior, modelele beneficiau de o planșă de bord restilizată, materiale noi pentru finisări și de noi dotări pentru îmbunătățirea nivelului de confort(instalație de aer condiționat cu control automat, scaune cu reglaj electric, retrovizoare exterioare reglabile electric). Gama modelelor cu patru uși este actualizată odată cu introducerea modelului luxos 430 ca înlocuitor al lui Biturbo 425I, echipat cu un propulsor V6 de 2.8 L având distribuție cu 3 supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronica multipunct. Puterea maximă dezvoltată era de 250CP și respectiv 225CP cu sistem anti-poluare tip catalizator.
Numai pentru Italia
În același timp, pentru piața italiană, Maserati introduce modelul 422 ca succesor al modelelor Biturbo 420I și 420 SI pentru a salva clienții de plata TVA-ului de 38%. Modelul 422 avea echipat motorul modelului 420 SI iar începând din anul 1990, acesta devine 4.24 4v fiind propulsat de o unitate V6 de 2L având distribuție cu 4 supape pe cilindru.
Versiunea entry level
Începând cu anul 1991, constructorul italian lansează un nou model de bază în familia de berline. Denumit 4.18v, acesta dispunea de un motor V6 de 2L având distribuție cu 3 supape pe cilindru și care era în măsură să furnizeze 220CP. Până în 1993 din acest model au fost comercializate un număr de doar 77 de unități, clientela tradițională pentru Maserati era mai mult interesată de modelul 4.24v. În 1992, întreaga gamă Maserati de modele berline primește o îmbunătățire stilistică substanțială realizată de către Marcello Gandini, iar distribuția cu 4 supape pe cilindru este introdusă și pe propulsorul care echipa modelul 430, acesta devenind 430 4v.
Trecerea la un nivel mai înalt
Modelele 4.24v și 430 4v au continuat să fie fabricate până în anul 1994, când în gama constructorului Maserati și-a făcut apariția cea de-a patra generație a modelului de lux Quattroporte care a fost dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului Biturbo și care a fost considerat un succesor direct a seriei de modele cu 4 uși ale aceluiași model Biturbo.
Foto: Maserati