Automobilele electrice fac parte acum din experiena noastraă de zi cu zi. În Italia, unul dintre primele automobile cu propulsie electrică a fost construit de către carosierul milanez Zagato, care a lansat cu modelul Zele o nouă propunere de mobilitate urbană.
Publicația italiană lunară de specialitate Quattroruote scria în iulie 1973: „Astăzi, și din diverse motive, vorbim din ce în ce mai mult despre automobilul electric. Numeroase și aproape de la fiecare producător sunt anunțate prototipuri, adesea cu trăsături interesante și revoluționare. Cu toate acestea, motorul cu ardere este de mai mult de 80 de ani patronul propulsiei autovehiculelor … „.
Revoluția în desfășurare
După 46 de ani, situația s-a schimbat cu siguranță, deși nu cu foarte mult. Motorul termic rămâne de fapt liderul în cerințele clienților, însă de la prototipuri, modelele electrice s-au mutat la producția de serie iar oferta producătorilor auto a devenit tot mai mare.
Totuși nu era o noutate absolută
Automobilul electric a apărut însă într-un trecut foarte îndepartat și au existat câteva exemple atât în Europa cât și din cealaltă parte a oceanului Atlantic, datând dintr-un moment în care benzina nu era încă foarte usor disponibilă. În acest sens, merită amintit unul dintre recordurile care au făcut istorie, în mai 1899, când belgianul Camillo Jenatzy a depășit bariera de 100 km / h, mai exact 105,88 km/h cu Jamais Contente, un fel de torpilă realizată din aliaje ușoare și motor electric amplasate într-o cutie situată între roțile din spate. Anii ’20 au cunoscut o perioadă de apogeu a propulsiei electrice, astfel că, un număr de aproape 200.000 de automobile cu acest gen de propulsie circulau în America de Nord.
Zagato încearcă să revoluționeze mobilitatea urbană
Unul din primele exemple de automobile electrice fabricate în serie redusă, în Italia, a fost Zele 1000 realizat de Zagato și care a fost expus în premieră la Salonul Auto de la Torino din 1972. Acest microcar care poate fi considerat un predecesor al Smart-ului Fortwo din zilele noastre avea o linie destul de pătrățoasă și o parte posterioară trunchiată iar ampatamentul măsura 1.812 m comparative cu cei 1.300 m ai Smart-ului. Conceput special pentru utilizarea în oraș, modelul permitea o viteză maximă de 40 km / h și o autonomie de 70 km.
Economică ca un model citadin Fiat
Ca și Smart-ul Fortwo, modelul italian beneficia de două locuri la interior și de un motor poziționat în spate. Zele care însemna Zagato Elettrica avea un preț de vânzare de 850.000 lire, ceva mai mult decât cel al modelului Fiat 126 lansat în 1972. Cea mai interesantă parte a mecanicii Zele o reprezenta binențeles propulsorul care avea o putere de 1000 W și o tensiune de 24 V fiind alimentat de un grup de opt baterii din plumb cu o capacitate totală de 160 Ah.
Necesita ceva timp pentru reâncărcare
Atunci ca și în zilele noastre, problema cea mai mare o reprezenta timpul de reîncărcare a bateriilor. Lui Zele îi trebuiau aproximativ 10 ore de pentru reâncărcarea bateriilor de la priza de alimentare de la domiciliu. Sistemul a fost echipat cu un dispozitiv automat de oprire care deconecta curentul în momentul când era atins nivelul maxim, pentru a evita supraîncărcarea. Deoarece mecanica era poziționată sub podea, Zele era destul de înalt (peste 1,60 metri) și, pentru a ajunge la volan, era necesară o îmbarcare asemănătoare SUV-urilor din zilele noastre. Instrumentația de bord era redusă la minimul necesar și dominată de instrumentul care indica starea de încărcare a bateriilor, neexistând în acea perioadă un computer care să indice autonomia și nici posibilitatea încărcării parțiale a bateriilor în timpul frânării.
Agil și rapid
Pentru a porni, tot ce trebuia să faceți era să rotiți cheia și să apăsați pedala de acelerație la podea. În impresiile la conducere, Quattroeuote scria în 1973: „Zele 1000 accelerează destul de bine, poate chiar și puțin cam brusc. Comportamentul este destul de sigur, dacă se rulează cu viteze reduse prin centrele orașelor. Zele parcurge 100 de metri cu plecare de pe loc în 14 secunde, 200 de metri în 24 de secunde și 400 de metri în 44 de secunde. Accelerarea pe distanțe lungi este mai puțin interesantă „. După tot acest timp, Zele rămâne un bun exemplu de automobil minim care a anticipat viitorul cu mulți ani înainte. Un viitor pe care astăzi, putem spune că a sosit, chiar dacă nu a fost încă complet încheiat.
Foto: Auto Retro Passion; Arhivă