La ediția din 1970 a Salonului Auto de la Geneva, producătorul auto francez Citroen s-a aflat în centrul atenței cu prezentarea în premieră a modelului SM din categoria Gran Turismo și care beneficia de un design avangardist și soluții tehnice de ultimă oră.
Citroen a demarat în anul 1961 proiectul unui model din clasa superioară denumit Project S și care s-a dorit o variantă mai sportivă a revoluționarului model DS lansat în 1955. Conform tradiției, Citroen a dezvoltat numeroase prototipuri care erau din ce în ce mai complexe din punct de vedere tehnic și superioare la toate capitolele comparativ cu modelul de serie DS și care au fost expus la diferite saloane auto din anii ’60 pentru a testa reacția publicului.
Primul prototip avea caroserie cabrio
Un prim prototip pentru efectuarea de teste a fost finalizat în anul 1964 și care dispunea de o caroserie cabrio cu ampatament scurtat derivată din cea a modelului DS. La o anumită etapă de dezvoltare din a doua jumătate ai anilor ’60, proiectul a evoluat de la dezvoltarea unei variante mai performante a modelului DS la dezvoltarea unui model complet nou și care a presupus un efort cu mult mai mare din partea echipei de tehnicieni. Primul prototip realizat într-o nouă configurație a fost finalizat către finalul anului 1967 iar în acest caz acesta beneficia de o caroserie coupe derivată din cea a modelului DS21.
Citroen a aniversat un secol de existență
Odată cu achiziționarea constructorului auto italian Maserati în martie 1968, Citroen a valorificat din plin tehnologia de înaltă performanță întâlnită la motoarele modelelor Maserati pentru a produce un adevărat model Gran Turismo, combinând confortul de înalt nivel oferit de suspensia sofisticată proiectată de Citroen cu performanțele sportive ale motorului V6 de concepție Maserati. Un nou prototip de stil a fost finalizat și aprobat de conducerea Citroen în a doua parte a anului 1968 iar la scurt timp au demarat și testele de anduranță.
Motor Maserati și tracțiune față
Acest proiect de model GT, a reprezentat practic obiectivul Citroen de a demonstra cât de multă putere și performanță poate fi asigurată într-un proiect al unui model cu tracțiune pe roțile din față. Acest lucru a fost considerat ceva inedit la acel moment iar unele probleme tehnice trebuiau înlăturate, în special în legătură cu cuplul motor, în momentu în care feedback-ul excesiv al direcției afecta controlul automobilului.
În primele luni ale anului 1969 ultimele teste cu prototipul viitorului model au fost realizate în special pe circuitele de viteză coordonate de Jacques Né – responsabil cu testarea prototipurilor Citroen, și efectuate cu șasiuri experimentale echipate cu caroserii ale modelului DS dar transformate în variante cu două uși.
Citroen CX a celebrat 45 de ani
Noul model pentru producția de serie a fost denumit SM (Serie Maserati) și a fost prezentat în premieră la cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1970. Citroen-ul SM a impresionat încă de la debut datorită soluțiilor tehnice de ultimă oră, unele implementate în premieră precum dispozitivul Diravi (direction à rappel asservi) care oferea asistare variabilă a direcției în funcție de viteză și realinierea automată a direcției sau parbizul fixat prin lipire, dar și design-ului avangardist atât la exterior cat și la interior, finisarea luxoasă și dotările de înalt nivel.
La momentul lansării, datorită conceptului său inovativ și soluțiilor tehnice avansate, modelul Citroen SM a fost comparat adesea de majoritatea ziariștilor prezenți la eveniment cu revoluționarul avion supersonic Concorde prezentat cu doar un an înainte. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/avangardistul-citroen-sm-a-aniversat-de-curand-jumatate-de-secol/
Foto: Citroen; Arhivă; Auto Retro Passion