Pe 17 iunie, orașul Brașov a devenit punctul de întâlnire al pasionaților de modele Dacia clasice. În Piața Sfatului din centrul vechi al orașului, au fost expuse peste 50 de exemplare de modele Dacia clasice din majoritaea zonelor țării. Exemplarele aflate într-o stare foarte bună originală sau atent restaurate de către membrii secției Dacia Clasic din cadrul Retromobil Club Romania, au putut fi admirate de un număr mare de entuziaști.
Întâlnirea Națională Dacia Clasic a revinit în acest an după o pauză de trei ani și are ca scop promovarea și păstrarea modelelor clasice care au fost fabricate de producătorul autohton Dacia. Modelele Dacia istorice expuse aveau anul de fabricație cuprins între 1968 și 2000 și au putut fi admirate de către public sâmbătă 17 iunie în Piața Sfatului din Brașov între orele 11:00 și 15:00.
Majoritatea exemplarelor expuse erau certificate ca Vehicul Istoric și făceau parte din gama cunoscutului model Dacia 1300, care a întrat în fabricație în august 1969 în urma unui contract de licență semnat de statul român și produătorul auto francez Renault care în acea perioadă era regie națională de stat. Modelul Dacia 1300, fabricat sub licență Renault 12, dispunea de o caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși și un motor de 1,3 litri (54 CP) fiind la momentul debutului unul dintre cele mai moderne automobile de producție europeană, dispunând de tracțiune pe roțile din față. Fabricat la uzina de la Mioveni până în anul 1981, modelul Dacia 1300 a devenit un simbol al istoriei auto a țării și a reprezentat ca bază pentru următoarele modele lansate de producătorul piteștean: 1302 Pick-up, 1310, 1410, 1310 Sport, 1304 Pick-up, 1410 Sport, 1320 CN și 1325 Liberta.
Dacia 1100 care reprezintă primul model produs la fabrica din Mioveni, nu a lipsit nici în acest an de la Întâlnirea Națională Dacia Clasic din Piața Sfatului unde a fost expus într-un număr în trei exemplare. Produs între anii 1968 și 1971 în peste 37.000 exemplare, modelul Dacia 1100 era de fapt un model Renault 8 Major produs sub licență și care dispunea de o schemă tehnică constructivă de tipul „totul în spate” având motorul poziționat în partea din spate și tracțiunea pe roțile din spate. Motorul din dotare avea capacitatea de 1,1 litri și dezvolta 46 CP. Suspensia independentă pe ambele punți și sistemul de frânare cu discuri la toate roțile cu care era dotat primul model de la Dacia, reprezentau soluții tehnice avansate pentru acea perioadă.
La evenimentul din 17 iunie 2023 de la Brașov, au fost prezente și câteva exemplare extrem de rare. Dintre acestea, în centrul atenției s-a aflat un exemplar de Dacia 1302 Pick-up în curs de restaurare, probabil singurul exemplar din acest model care a mai reușit să supraviețuiască și care aparține colecționarului Dan Becheanu. Modelul utilitar de la Dacia a fost produs în perioada 1975-1982, avea în dotare motorul de 1,3 litri și 54 CP, același care se găsea și în echiparea berlinei Dacia 1300 și dispunea de o sarcină utilă de 550 kg.
De același interes major din partea publicului s-a bucurat și Dacia Sport prezentă în câteva exemplare care reprezintă varianta coupe a modelului Dacia 1310 și care a avut la bază un prototip denumit Dacia Brașovia. Acest model a fost asamblat într-un atelier din localitatea Ștefănești, județul Argeș, unde se efectuau multe operațiuni manuale asupra caroseriei. La momentul lansării în 1982, Dacia Sport a fost dotată cu motorul standard de 1,3 litri (54 CP) iar ulterior a primit inclusiv motorul de 1,4 litri (65 CP) regăsit și pe berlina Dacia 1410. Din acest model s-au fabricat până în anul 1992 un număr de circa 5.500 de exemplare.
Tot la capitoul modele rare prezentate cu ocazia acestui eveniment național, merită menționate Dacia 10 – denumirea pentru unele piețe de export a cunoscutului model off -road Aro 10 care utiliza unele componente mecanice (motorul, cutia de viteze și puntea față) precum și unele elemente de la interior (tabloul de bord, mânerele portierelor) de la Dacia 1300/1310/1410, apoi unul din primele exemplare fabricate ale modelului Dacia Nova (R523) – primul model Dacia de concepție proprie care a avut premiera în 1995 și Dacia 1320 CN cu caroserie berlină în două volume cu 4 uși plus hayon care a fost fabricat între anii 1987 – 1992.
Secția Dacia Clasic din cadrul Retromobil Club România a fost înființată în 2012 și reunește proprietarii modelelor 1100, 1300, 1310, 1310 Sport, 1410, 1410 Sport, dar și modele rare precum 500 Lăstun, D6 Estafette, 1301, 1302 și 2000.
Foto: Auto Retro Passion