Vă mai amintiți de modelele producătorului francez Talbot? Grupul francez PSA ( Peugeot – Citroen) a preluat brandul auto francez de la divizia Chrysler Europe în anul 1978, după lungi și delicate negocieri. Relansarea s-a petrecut în anul 1980 cu modelele Horizon, Solara, Samba, Tagora, Rancho și Murena iar după numai șase ani a urmat apoi declinul și dispariția rapidă a mărcii Talbot.
Pentru cei mai puțin cunoscători, noua siglă al lui Talbot având litera T încercuită spune destul de puțin sau nimic. În schimb pentru cei pasionați de modele youngtimer, cunosc brandul francez pentru o serie de modele hatchback cu 3 și 5 uși sau sedan-uri comercializate cu un bun succes în țările europene din jurul Mării Mediterane. Modele precum: Samba (clasa mică), Horizon (clasa compactă), Solara (clasa medie superioară), Tagora (clasa superioară), Rancho (lifestyle) și Murena (clasa sport) s-au aflat în gama producătorului auto francez timp de șase ani. Dintre acestea, Samba ( disponibil inclusiv în varianta de caroserie cabrio stilizată de Pininfarina) realizat pe baza modelului Peugeot 104 având un excelent raport preț/calitate dar și nume perfect, a înregistrat cel mai bun succes comercial dintre toate modelele.
Grupul francez PSA a reușit să revitalizeze marca franceză Talbot în anul 1980, după lungi negocieri care au dus într-un final la achiziționarea întregii rețele de producție și vânzare a diviziei Chrysler Europe. La fel ca și alte branduri auto mici, soarta lui Talbot s-a concretizat printr-o serie de cedări și fuziuni practic încă de la apariția sa. După 40 ani Talbot era revitalizat.
Pașaport triplu
Firma Talbot a fost fondată în 1903 de către francezul Adolphe Clément în parteneriat cu Lordul Charles Chetwynd-Talbot, pentru a importa modelele mărcii Clément-Bayard sub marca Clément-Talbot în Marea Britanie. Colaborarea a continuat până în anul 1919, când firma franceză Darracq a preluat Talbot și, în 1920, a format împreună cu firma britanică Sunbeam grupul STD. În anul 1932, Rootes a dobândit sucursala engleză a STD, iar producția locală a Talbot a continuat cu modelele deja existente iar la scurt timp talianul Antonio Lago a preluat cealaltă jumătate de acțiuni de la Talbot dând naștere firmei Talbot-Lago. O combinație care și-a construit o reputație aristocratică prin modele rafinate și sportive, cum ar fi T120 din 1936 și T150 SS Coupe din 1937.
Peugeot 304 Coupe și Cabriolet au debutat în urmă cu jumătate de secol
Douăzeci de ani mai târziu, Talbot-Lago este achiziționat de către producătorul auto francez Simca, care la rândul său a fost achiziționat în 1967 de către compania americană Chrysler care ulterior a cumpărat și Rootes, reunind cele două branduri 25 de ani mai târziu.
Perioada sub conducerea grupului PSA
Înaintea de achiziția mărcii Talbot, trebuie amintit că, grupul francez PSA (Peugeot Société Anonyme), prelua producătorul auto Citroen de la Michelin în anul 1974. În anii ’70, grupul PSA și-a trplat vânzările pe piața franceză și a înregistrat rezultate importante inclusiv pe celelalte piețe europene. În 1976, președintele Chrysler France, John Day, a precizat că filiala europeană (care includea mărcile Simca și Talbot) ar putea să-și schimbe în curând proprietarul.
Peugeot serbează 60 de ani de la debutul modelului 404
La scurt timp au început o serie de negocieri complexe și delicate, asupra căreia temerile de naționalizare ale lui Peugeot au avut un important impact. Când contractul a fost definitiv semnat la 10 august 1978, a fost practice creat un grup auto francez asemănător cu General Motors și care deținea fabrici în mai multe țări. În acel an, Peugeot a putut conta pe 80.900 de angajați și a produs 861.800 de automobile, Citroen cu 84.100 de angajați a realizat 903.500 automobile, în timp ce Simca cu un număr de 81.500 angajați a reușit să fabrice 810.000 de automobile.
Acum 40 ani Talbot era revitalizat
Cu 40 de ani în urmă, achiziția a generat o problemă de marketing. Cum s-ar putea numi automobilele produse în fabricile Simca? Decizia nu a fost una ușoară și, în final, alegerea a căzut pe numele Talbot, un brand care a păstrat un anumit prestigiu pentru modelele sale de înaltă calitate și succesele sportive, inclusiv o victorie în cursa de 24h de la Le Mans din 1950 cu Louis Rosier la volanul Talbot-Lago T26 Grand Sport. La 10 iulie 1979, schimbarea numelui a devenit o realitate iar numele Simca a fost treptat eliminat. La începutul anului 1980, primele exemplare sub numele Talbot ajungeau la dealerii autorizați iar Talbot era revitalizat.
Modelele Peugeot care au obținut trofeul Mașina anului
Declin rapid
Debutul a fost promițător mai ales datorită modelelor Horizon (din clasa compactă) premiat cu titlul Car of the year 1979 și Solara (clasa medie superioară). În ciuda eforturilor de revigorare (începând din anul 1981, T-ul cercului a apărut și pe monoposturile Ligier de Formula 1), clienții au fost ușor derutați. Restul s-a făcut prin criza economică și prin decizii precum fuziunea rețelelor comerciale Peugeot și Talbot. Au urmat coupeul Talbot-Matra Murena, sedanul din clasa superioară Tagora și modelul multifuncțional Rancho lansate către finalul anului 1980 cu vânzări discrete și modelul Samba din clasa mică disponibil și în varianta cabrio stilizată de Pininfarina și lansat în 1981 care s-a bucurat de un mai mare succes comercial.
La mijlocul anilor ’80, marca era deja atât de afectată, încât lansarea Peugeot-ului 309 a fost preferat în detrimentul proiectului C28, modelul compact care urma să înlocuiască modelul Horizont cu numele de Talbot Arizona. Ultimele exemplare de Talbot Horizon au ieșit de pe benzile fabricii franceze în 1986 în timp ce ultimele Solara Diesel la uzina spaniolă în 1987. La mai puțin de zece ani de la achiziția ambițioasă a Talbot-ului, acesta era deja falimentat.
Foto: Talbot; Arhivă