Seat aniversează la Techno Classica 50 de ani de 850 Spider şi 1430

La Techno Classica vom vedea două modele importante din istoria Seat: 850 Spider şi 1430.

Istoria Seat este strâns legată de cea a lui Fiat. Modelele de început ale casei spaniole au fost Fiat-uri fabricate sub licenţă. Cu toate acestea, ele nu au fost simple copii, ci au avut personalitate iberică iar cei mai în vârstă îşi amintesc astăzi cu plăcere de Seat-urile clasice.

SEAT 1430 – modelul care a adus rafinament în clasa sedan

SEAT 1430 a fost lansat în 1969, anul acesta marcând cea de a 50-a aniversare, fiind cel mai important sedan Seat al tuturor timpurilor. Derivat din Fiat 124, Seat 1430 este uşor de recunoscut graţie celor patru faruri rectangulare şi stopurilor mai mari decât la fratele italian. Sub capotă a fost montat un propulsor de 1,438cmc ce dezvolta 70CP, cu 10 CP mai mult decât varianta standard Fiat 124.

Deşi designul era similar cu cel al lui Fiat 124, modificările optice şi motorul mai puternic l-au făcut pe 1430 un model distinct, a cărui producţie s-a întins până în 1976, când a fost lansată o ediţie specială denumită “Pamplona”.

Seat 1430 a fost construit în 255,000 de exemplare, cu motorizare 1430 dar şi în versiunile cu două axe cu came de  1.6 şi 1.8 l, cunoscute drept FU, după literele ce identificau şasiul.

Modelul 1430 a marcat un moment special în istoria motorsport-ului spaniol. Cele mai puternice versiuni au fost incredibile în raliuri, obţinând patru titluri naţionale.  Motoarele acestui model au fost utilizate la construirea unor monoposturi din cadrul Formulei 1430, o serie promoţională care a format mulţi dintre piloţii spanioli.

Bunicul lui Leon ST Cupra: SEAT 1430 Especial 1600 Familiar

Astăzi, maşinile break cu motoare puternice sunt din ce în ce mai căutate. Insă, in anii `70 autoturismele cu cinci uşi şi spaţiu generos pentru bagaje nu erau tocmai rapide. Cu câteva excepţii… In 1974, Seat prezenta versiunea Familiar a modelului 1430, echipată cu motorul cu două axe cu came de 1.6 l. Motorul dezvolta 95 CP şi, la o greutate de 980 kg, asigura o viteză maximă de 170 km/h.

Modelul 1430 Especial 1600 Familiar a reprezentat pentru spanioli ceea ce este astăzi ST Cupra. Intre 1974 şi 1976 au fost construite 852 de exemplare, fiind înlocuit de Seat 131, propulsat de acelaşi motor dar fiind mai mare şi mai greu.

In briza mării: SEAT 850 Sport Spider

Lansat în 1969, cabrioletul 850 Sport a fost primul automobil de nişă produs de Seat. Piaţa spaniolă era suficient de matură pentru a se bucura de un automobil care nu oferea decât pura plăcere a plimbării.

Desenat de Bertone, spiderul avea la bază modelul  850 saloon, lansat cu trei ani în urmă. In spate, se afla montat un motor de 903cmc ce dezvolta 52 CP, motor care a fost utilizat ulterior şi pe 850 Sport Coupé.

Până în 1972, au fost construite 1,746 exemplare. Neavând un succesor, 850 Sport Spider a fost primul şi singurul cabrio construit de Seat.

 

Te-ar putea interesa si: Seat Collection de la Zona Franca salvată în ultimul moment