Pe aripile vântului

Anul 1974 aduce un vânt de schimbare în filozofia Volkswagen, având loc două premiere importante: Golf şi Scirocco.

 

In anii ’70, compania din Wolfsburg abordează o nouă filozofie tehnică, renunţând la monocultura air-cooled în favoarea progresului, mai precis a răcirii cu apă. Giorgio Giugiaro desenează prima generaţie Passat după care este contactat de Volkswagen pentru a proiecta două automobile de clasă compactă pornind de la aceeaşi platformă tehnică, ambele cu caroserie hatchback.

Volkswagen a început dezvoltarea lui Golf  la începutul anilor ’70, trecând de la soluţia „totul în spate” şi răcirea cu aer la tracţiunea faţă şi motorul răcit cu apă. Acesta avea să fie un nou tip de automobil popular, adaptat cerinţelor acelor timpuri, cu o motorizare economică şi o caroserie practică. Clienţii mai tineri urmau să  beneficieze de o variantă sport pe aceeaşi platformă tehnică (A1), care înlocuia, la rândul său, coupe-ul Karmann Ghia aflat la sfârşit de carieră, după aproape 20 de ani de producţie.

1974 model year, vehicle identification number 1, 1.5-liter gasoline engine with 51 kW/70 bhp, 3-gear automatic transmission, diamond silver metallic

Type 53

Iniţial, Golf trebuia să primească numele de Scirocco iar varianta sport urma să se cheme Scirocco Coupe, după denumirea unui curent de aer cald ce porneşte din Sahara ajungând până pe coasta mediteraneană unde atinge viteze de uragan.

In interiorul uzinei, coupe-ul a primit codul „Type 53”, acesta servind şi la testarea diferitelor componente destinate noului Golf. Mai mult, deşi se dorea a fi un derivat al Golf-ului, Scirocco este lansat înaintea acestuia, în martie 1974, la Salonul Auto de la Geneva, unde a fost primit cu căldură mai ales de către publicul tânăr. Era total diferit de modelele Volkswagen de până atunci, şcoala italiană de design punându-şi amprenta asupra acestui model. Caroseria cu două uşi şi hayon era confortabilă pentru patru persoane, fiind asemănătoare cu cea a recent lansatului Passat, desenat de acelaşi Giugiaro. Pentru debut, erau oferite două versiuni de motorizare, Scirocco L de 1093 cmc  (50 CP), respectiv Scirocco S de 1471 cmc  (70 CP), ambele cu o singură axă cu came şi două supape pe cilindru, primele exemplare fiind livrate clienţilor în mai 1974.

Performanţele erau satisfăcătoare, versiunea L atingând o viteză maximă de 144 km/h iar LS, 166 km/h. Demarajul de la 0 la 100 km/h se făcea în 18 secunde, respectiv 12,5 secunde. La scurt timp este lansată o versiune specială, denumită TS, echipată cu motorul de 1.5 l modificat să furnizeze 85 CP. Versiunile de bază aveau faruri rectangulare în timp ce TS se distingea prin cele patru faruri rotunde.

 

Made by Karmann

Intreaga producţie urma să se desfăşoare în atelierele Karmann, cu subansambluri furnizate de Volkswagen. In sârşit, germanii puteau să se bucure de un automobil dinamic, cu performanţe mai mult decât mulţumitoare, la un preţ accesibil, de 10.000 de mărci.

In mai 1974 este lansat Volkswagen Golf iar în octombrie, Scirocco este echipat cu transmisie automată cu trei viteze, configuraţie destinată cu precădere pieţei americane unde coupe-ul german începe să fie comercializat în scurt timp.

Un an mai târziu, Scirocco este dotat cu scaune noi, ergonomice, cel al şoferului putând fi ajustat pe înălţime. Totodată, habitaclul şi compartimentul motor sunt mai bine izolate fonic iar carburatoarele sunt dotate cu şoc automat. Din august 1975, cilindreea motoarelor de 1.5 l creşte la 1.6 l, puterea fiind de 75, respectiv 85 CP.

GTI

In 1977, este lansată versiunea Scirocco GTI, echipată cu motorul de 1600 cmc (110 CP) de la Golf GTI, cuplat la o transmisie manuală cu patru trepte. In plus, modelul era dotat cu frâne cu discuri ventilate pe faţă şi suspensii mai rigide. Performanţele erau ridicate, respectiv viteza maximă era de 188 km/h în timp ce acceleraţia de la 0-100 km/h cobora sub  9 secunde.

In acelaşi an este prezentată varianta GL, ce se deosebea prin geamurile fumurii, scaune faţă ajustabile pe înălţime, o nouă tapiţerie, radio stereo, volan cu patru spiţe şi vopsea metalizată. In luna iunie, este lansată o serie specială denumită „Alpine White”, echipată cu motorul de 1.6 l (75 CP), vopsită în culoarea alb, cu acoperişul capitonat cu piele, spoiler în faţă supradimensionat şi paraşocuri vopsite în alb. Roţile erau echipate cu pneuri mai largi, 175/70SR13.

Un an mai târziu, în 1978, are loc primul facelift important. Semnalizatoarele din faţă capătă o altă formă iar paraşocurile sunt integral din plastic.

Versiunile GTI şi GL beneficiază în 1979 de o cutie de viteze cu cinci trepte, moment în care motorizarea de 1093 cmc (50 CP) este înlocuită de cea de 1.3 l (60 CP).

Prima generaţie Scirocco îşi încheie producţia în 1981, după 504.153 de unităţi construite. Un an mai târziu este lansat noul Scirocco, a cărui proiectare a început încă din 1976 şi a cărui producţie s-a extins până în 1989.