30 de ani de la ultima versiune sportivă a Mercedes-ului 190 W201

Prima versiune sportivă denumită 2.3-16 a modelului din clasa medie superioară 190(Seria W201) lansat în noiembrie 1982 și-a făcut debutul în urmă cu 36 de ani în timp ce ultima și totodată cea mai performantă a fost prezentată în urmă cu aproape 30 de ani și denumită 2.5-16 Evolution II.

La ediția din 1983 a Salonului Auto de la Frankfurt din 1983, gama modelului Mercedes 190 W201 se extinde cu două noi versiuni ce vizau două direcții opuse sau mai bine zis extremele: 190 D echipată cu un motor diesel aspirat cu 4 cilindri de 2L(72CP) și 190 E 2.3- 16 prima versiune sportivă. Cu un design elegant și modern realizat sub conducerea lui Bruno Sacco, modelul de bază de atunci din gama Mercedes avea cele mai serioase intenții de a crea un vid în jurul unui segment al berlinelor de clasă medie premium, în care concurența era din ce în ce mai puternică cu modele precum: Audi 80, BMW Seria 3(E30), Lancia Prisma sau Saab 900.

Prima versiune sportivă a Seriei W201 se deosebea printr-o elaborare estetică marcantă și în același timp neobișnuită pentru un model Mercedes de serie, obișnuit să cucerească clienții pentru comportamentul echilibrat și eleganța teutonică. Versiunea 2.3-16 dispunea de o suspensie coborâtă, bare de protecție integrate cu spoiler de mari dimensiuni, praguri laterale aerodinamice, jante din aliaj de dimensiuni majorate cu design specific și un eleron generos montat deasupra portbagajului. Punctul forte al acestei versiuni este însă motorul M102 dezvoltat în colaborare cu specialistul britanic Cosworth. Acesta avea 4 cilindri în linie, capacitatea de 2.3L, alimentare cu injecție electronica, distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru(o raritate la acel moment). Cei 185 CP dezvoltați de motor permiteau o viteză maximă de 230 km / h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 8.7 secunde. În acest caz transmisia era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte plus un difererențial cu alunecare limitată, sistemul de frânare beneficia de dispozitiv antiblocaj ABS în standard iar direcția era servoasistată.

La câteva săptămâni după debutul de la Salonul Auto de la Frankfurt, versiunea 2.3-16 stabilește o serie importantă de recorduri pe circuitul de mare viteză de la Nardo situat în sudul Italiei. Astfel în puțin mai mult de 200 ore și cu o viteză medie de aproape 250 km/h, trei exemplare identice stabilesc unele recorduri de durată folosind din plin potențialul motorului. Printre recordurile stabilite, merită amintie cele de pe distanțele de 25.000 și 50.000 km și pe cea de 25.000 mile.

În septembrie 1988, în cadrul programului de modernizare a modelului și având în vedere revenirea în competițiile automobilistice după o pauză de mai mulți ani, versiunea 2.3-16 este înlocuită cu versiunea 2.5-16 al cărui motor de 2.5L dezvota o putere de 195CP și asigura o viteză maximă de până la 234 km / h. Cu kit-ul special AMG Power Pack oferit contra cost, puterea motorului ajungea la 225CP și permitea o viteză maximă de 245 km / h.

În contextul revenirii în competiții și în special în campionatul german de turisme DTM, la ediția din 1989 a Salonului Auto de la Geneva are loc lansarea versiunii 2.5-16 Evolution. Mulțumită unor îmbunătățiri, motorul M 102 E 25/2 furniza o putere de 205 CP și un cuplu maxim de 235 Nm asigurând totodată performanțe ușor superioare. Versiunea Evolution are multe similitudini cu varianta de competiție, modificările stilistice fiind și mai relevante în acest caz: spoiler frontal profund, amortizoare sport reglabile, suspensie coborâtă, jante de 16 țoli, pasajele roților extinse, sistem de frânare cu discuri față cu diametrul de 300 mm și elemente aerodinamice laterale pe tot perimetrul caroseriei. Pentru obținerea omologării în Grupa A au fost necesare un număr de 502 unități produse, toate de culoare albastru închis metalizat.

Către finalul anului 1989, producătorul auto german din Stuttgart prezintă primele fotografii oficiale cu o nouă evoluție a versiunii sportive și care în acest caz a fost denumită 2.5-16 Evolution II. Prezentată în premieră cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1990, noua versiune beneficia în standard de kit-ul AMG Power Pack care dezvolta o putere maximă de 235CP și cuplu maxim de 245 Nm asigurând totodată performanțe de înalt nivel: viteză maximă de 250 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 7.1 secunde. Noua versiune dispunea de control electronic al amortizoarelor și jante de 17 țoli cu design personalizat iar la exterior se deosebea printr-un kit aerodinamic special elaborat și compus dintr-un spoiler frontal de mari dimensiuni cu prize de aer suplimentare, un eleron spate reglabil și un eleron montat deasupra luntei care ajutau la obținerea unui coeficient aerodinamic(CX) cu o valoare excelentă de 0.29 comparativ cu valoarea de 0.32 cât înregistra versiunea standard 2.5-16. Și în acest caz, au fost construite un număr de 502 unități din care 500 de culoare albastru închis metalizat iar 2 de culoare argintie. Versiunea de competiție și-a făcut debutul în cursa de la Nurburgring din 1990 iar doi ani mai târziu câștigă campionatul de turisme german DTM cu pilotul german Klaus Ludwig.

Foto: Mercedes