Ţiriac Collection include acest exemplar Delahaye 135 M Cabrio Antem din 1947 – desuet pe latura tehnică în momentul fabricaţiei, dar irezistibil din punct de vedere estetic.
Delahaye 135 a debutat la mijlocul anilor ’30 şi a fost produs timp de aproape două decenii, cu o pauză în vremea celui de-al doilea război mondial. Prezenţa sa emană stil, graţie, rafinament şi sportivitate cultivată. Ţiriac Collection include acest exemplar 135 M din 1947 – desuet pe latura tehnică în momentul fabricaţiei, dar irezistibil din punct de vedere estetic.
Text: Alex Şincan; Foto: Radu Chindriş
Exponent al școlii carosierilor independenți
Delahaye 135 şi-a început cariera în vremuri incomode din punct de vedere economic, însă în care automobilul deja lăsase în urmă o epocă de ascensiune tehnică şi estetică fumminantă. La jumătatea anilor ’35 era greu de anticipat ce o să aducă viitorul, dar progresul industrial crease deja comodităţi şi aspiraţii de cel mai înalt nivel. Vorbim de vremuri în care carosierii particulari reprezentau opţiunea principală a tuturor celor care doreau automobile de lux.
Chiar şi automobilele pretenţioase produse în serie, având caroserie cu design conform proiectului de uzină, aveau ceva sculptural, monumental în înfăţişarea lor. Criza economică şi, mai apoi, războiul au atras sfârşitul mai multor mărci prestigioase din anii interbelici. Unele au mai supravieţuit de-a lungul primelor decade de după război, mai ales în virtutea nostalgiei unor clienţi pentru timpurile fastuoase de altă dată, însă fără a mai găsi suflul şi inspiraţia necesare pentru a se sincroniza la noile tendinţe de progres. Delahaye este un asemenea caz.
Delaheye, primul producător 100% francez
Existenţa mărcii Delahaye a durat 60 de ani. Momentul fondării a fost 1894, când Emile Delahaye i-a pus bazele la Tours, lansând automobilul numit Type 1. Aceasta a fost primul producător 100% francez, capabil să-şi realizeze singur şasiul, caroseria şi motorul. Pe atunci, Panhard Levassor şi Peugeot foloseau motoare importate. Încă din 1896, Delahaye s-a implicat în activitatea competiţională, prima încercare de acest fel fiind cursa Paris-Marsilia-Paris. Aceasta nu a fost un succes, dar a deschis calea spre multe victorii ulterioare.
Domeniul competiţional a fost cel care, în urma succesului de la Alpine Rally – ediţia 1935, a dat supranumele „Coupe des Alpes” proaspăt lansatului model Delahaye 135. Automobilul avea un motor de 3,2 litri cu şase cilindri în linie, frâne Bendix acţionate cu cablu, suspensie independentă cu arcuri lamelare transversale la roţile din faţă şi o punte rigidă în spate, având suspensia cu arcuri lamelare longitudinale. Configuraţia şasiului, în acord cu abordările tehnologice ale anilor ’30, a rămas în mare parte neschimbată până la finalul carierei seriei Delahaye 135, moment care a coincis cu închiderea firmei din 1954. Prima variantă a propulsorului de 3,2 l furniza 95 CP, dar în anii de după lansare au fost propuse şi motorizări mai puternice.
Cutie de viteze „automată”
Delahaye 135M – având specificaţiile maşinii fabricate în 1947, pe care o puteţi vedea în articolul nostru – a fost lansat în 1936. Motorizarea sa avea cilindree ceva mai mare, de 3557 cmc, fiind propusă în variante de putere de 90, 105 şi 115 CP. Alimentarea este asigurată de trei carburatoare Solex. Exemplarul de faţă are sub capotă un propulsor de 115 CP, care îi permite să atingă viteza maximă de 150 km/h. Un element tehnic inedit se regăseşte la nivelul transmisiei. Este vorba despre cutia de Cotal cu patru viteze, având comandă electromagnetică – selectorul acesteia se află lângă volan. Datorită acesteia, utilizarea pedalei ambreiajului este necesară numai la cuplarea primei trepte, selectarea celorlalte putând fi făcută fără a se mai apăsa ambreiajul. Pentru marşarier nu există o treaptă separată, dar se poate comanda inversarea sensului de funcţionare al transmisiei şi, cine ar gusta aşa ceva, ar putea folosi toate cele patru viteze la mersul înapoi.
Preferat de carosieri de renume
Fiind o marcă celebră în vremurile interbelice, Delahaye a făcut obiectul multor personalizări stilistice. Designul numeroaselor exemplare „comandă specială” a fost elaborat carosieri de maximă notorietate, precum Figoni & Falaschi, Franay, Letoruneur & Marchand, Guilloré, Pourtout, Dubois, Saoutchick şi Chapron. Pe Antem îl vom adăuga la această listă ca fiind autorul variantei cabrio din galeria Ţiriac Collection. Din câte se ştie, există numai două coupe-uri şi patru exemplare cabrio Delahaye 135M carosate de Antem.
Aşadar, punctele forte ale acestui Delahaye 135M Cabrio Antem sunt designul şi raritatea. Cu toate că maşina a fost asamblată la începutul celei de-a doua jumătăţi a secolului 20, tratarea sa estetică încă vorbeşte despre vremurile în care inspiraţia clasică, apropiată cumva de caracterul artelor frumoase, încă îşi punea amprenta asupra creaţiilor tehnicii industriale.
Maşina arată absolut uimitor, proporţiile fiind de o eleganţă desăvârşită, iar accentele dinamice ale formelor neavând nimic incisiv sau agresiv. La bord, furnirul de nuc şi pielea compun o ambianţă nobilă, dar fără a fi în mod expres opulentă. Cât despre ergonomia postului de conducere, cel mai potrivit termen pentru a o descrie ar fi unul defavorabil, aşa încât mai bine nu-l menţionăm.
Aşadar, visul de a trece graţios şi agale la volanul unui Delahaye 135M Cabrio Antem pe esplanada de la Nisa şi-ar pierde o bună parte din farmec dacă ar deveni realitate. Ce-i drept, asta nu înseamnă că Delahaye 135M Cabrio Antem n-ar fi o apariţie de vis.
Citește și seria impresionantă Porsche din cadrul Țiriac Collection: aici.