CITROEN TRACTION AVANT – ANIVERSEAZĂ 85 DE ANI

În luna aprilie al acestui an, producătorul auto francez Citroen aniversează 85 de ani de la lansarea revoluționarului model Traction Avant, primul automobil de mare serie cu transmisie pe roțile din fața și caroserie monococă realizată din oțel.

Conceput de inginerul Andre Lefebvre într-un interval de doar 15 luni, modelul Traction Avant înlocuia în gama modelul Rosalie și marca începutul unei noi ere în industria auto beneficiind de soluții tehnice avansate pentru acea perioada, unele dintre ele aplicate în premieră pe un automobil de serie: transmisie pe roțile din față, caroserie monococă(dintr-o singură bucată) realizată din oțel, suspensie față cu roți independente prevazută cu bare de torsiune, cutie de viteze cu trepte sincronizate, sistem de frânare cu comandă hidraulică, motor montat pe suporți de cauciuc, garda la sol cu înalțime redusă și nu în ultimul rând caroseria atent studiată din punct de vedere aerodinamic, aceasta din urmă fiind desenată de designerul și scluptorul Flaminio Bertoni, autor și al modelelor de succes Citroen: 2CV, DS și Ami 6.

Producția revoluționarului model a demarat în data de 3 martie 1934 la fabrica Quai de Javel de lângă Paris în timp ce lansarea oficială a avut loc în data de 18 aprilie 1934.

Încă de la lansare, Citroen-ul Traction Avant a fost apreciat pentru ținuta de drum sigură, spațiul interior foarte generos, confortul la rulare și design-ul elegant. Ca în cazul oricărei noutați absolute, succesul comercial al Citroen-ului Traction Avant a venit mai târziu, din nefericire pentru Andre Citroen după ce compania fusese preluată de producătorul francez de pneuri Michelin în decembrie 1934 ca urmare a datoriilor acumulate de firma Citroen cauzate în prinul rând de criza economică traversată de întreaga Europa în acea perioadă dar și de proiectele costisitoare necesare dezvoltării noilor modele.

La debutul comercializării au fost disponibile cinci variante de caroserie: berlină, comercial, familial(8 locuri), coupe și roadster, ultimele două fiind stilizate de Jean Daninos.

În funcție de motorizare și nivelul de echipare au fost propuse două versiuni: 7CV și 11CV, prima era echipată cu motorizări cu 4 cilindri în linie de 1.3; 1.5 și 1.6 care dezvoltau puteri cuprinse între 32 și 36CP iar cea de-a doua cu 4 cilindri în linie de 1.9L care dezvolta 46CP. Pentru facilitatea procesului de producție-asamblare și operațiunilor de metenanță, motorul, cutia de viteze, radiatorul și suspensia față au fost montate pe un cadru detașabil.

Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală în 3 trepte având a doua și a treia treaptă sincronizate. Suspensia față era independentă prevazută cu brațe transversale tip A și bare de torsiune iar cea din spate cu axă rigidă, bare Panhard, brațe longitudinale și bare de torsiune. Sistemul de frânare era prevăzut cu tamburi iar direcția era de tipul cu surub și rolă, ulterior aceasta fiind înlocuită cu un sistem de tip cremalieră. Dimensiunile și gabaritul variau în funcție de varianta de caroserie: lungime 4.450-4.960m, lățime 1.620- 1.790m, înălțime 1.520-1.580m, greutate 1025-1170kg.

În 1935 este lansată versiunea 11Legere iar doi ani mai tărziu versiunile 11B și 11BL dotate cu motorul de 1.9L care în acest caz dezvolta 56CP.

În 1938 are loc lansarea versiunilor 15 Six G și 22CV. Prima era propulsată de o unitate cu 6 cilindri de 2.9L care dezvolta 77CP iar a doua mai luxoasă, cu o unitate V8 de 3.8L de origine Ford care furniza 100CP și permitea o viteză maximă de 140 km/h. Versiunea 22CV se deosebea prin partea frontală cu design specific și dotări suplimentare. Datorită unui preț ridicat de achizițe, versiunea 22CV a fost comercializată în doar 20 exemplare.

În cursul anului 1939 sunt realizate unele îmbunătățiri ce au vizat în special partea mecanică iar începând din iunie 1942 producția modelului este stopată datorită declanșării celui de al doilea război mondial. Citroen-ul Traction Avant a fost automobilul favorit rezistenței franceze în timpul celui de al doilea razboi mondial datorită agilitatii și ținutei de drum excelente.

În iunie 1945 este reluată producția modelului în versiunea 11Legere iar din februarie 1946 și versiunea 15 Six G.

Din martie 1947 este reintrodusă versiunea 11Normale iar versiunea 15 Six G devine 15 Six D iar un an mai târziu este reintrodusă varianta Familiale.

Începând din anul 1952 sunt realizate unele îmbunătățiri de ordin stilistic atâ la exterior cât și la interior în timp ce portbagajul a fost usor majorat. Această noua variantă restilizată si-a făcut debutul cu ocazia ediției din acel an al Salonului Auto de la Paris.

În aprilie 1954, constructorul francez Citroen introduce în premieră mondială suspensia hidropneumatică pe modelul Traction Avant, versiunea fiind denumită 15 Six H. Acest nou tip de suspensie era montat pe puntea spate și asigura un confort de înalt nivel precum și o tinută de drum mai sigură. Mulțumită acestui tip de suspensie, Citroen-ul Traction Avant a fost denumit și ″Regina străzilor″.

Pe data de 18 iulie 1957 după o cariera de 23 de ani este fabricat ultimul exemplar de Citroen Traction Avant, acesta fiind înlocuit în gamă de la fel de avangardistul model DS. Între anii 1934-1957 au fost fabricate 700.961 de exemplare în Franta la care se adaugă alte 58.150 de exemplare produse la Forest(Belgia) și Slough(Marea Britanie).

Foto: Citroen; Arhivă