În august 1975, Mercedes-Benz demara comercializarea versiunii de top 450 SEL 6.9 a modelului Clasa S (Seria W116). Această nouă versiune de top a fost dezvoltată un singur scop, acela de a demonstra că este cel mai bun automobil din lume mai ales că modelul german din clasa de lux obținea cu doi ani înainte premiul Car of the Year 1974 în Europa.
În anul 1975 la Stuttgart, liderii de la Mercedes-Benz ignorau criza petrolului și sezonul cald al conflictelor sociale care par să nu cruțeze prima putere economică a Europei. În acest scenariu, compania germană prezintă împresionantul Mercedes 450 SEL 6.9, un model extrem de prestigios, cu un motor cu o capacitate foarte mare, neobișnuit pentru un automobil de producție europeană produsă după cel de-al Doilea Război Mondial. Astfel, cei aproape 7 litri ai capacității motorului au fost de fapt apanajul automobilelor ultra luxoase construite la comandă în anii ’20 -’30.
Revoluție Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 reprezintă succesorul direct al modelului 300SEL 6.3, prima berlină supersportivă „Made in Germany”. În anul 1968, Mercedes a făcut o „revoluție”, dar în stilul său, transformând discretul model din clasa de lux (Seria W109), un simbol al elitei burgheze, într-un monstru capabil de performanțe superioare contemporanului Porsche 911. Și în acest caz modelul a fost dotat cu motorul M100 în configurație V8 și capacitate de 6.3L al impozantului model 600 (W100).
Această formulă mai sus amintită, a fost însă adoptată cu unele modificări pentru noul model. Astfel, alezajul cilindrilor a fost majorat, de la 103 la 107 milimetri iar rezultatul final a fost o cilindree mai mare, de 6.834 cmc pentru o putere de 286 CP la 4.250 rpm. Cuplul enorm, egal cu 550 Nm la 3.000 rpm, a fost integrat cu un raport de transmisie foarte lung (2.65) care a redus turația motorului cu beneficii în ceea ce privește zgomotul funcționării. Să nu uităm că, 450 SEL 6.9 era în primul rând un model de top și ca atare a trebuit să asigure un nivel ridicat de confort.
Mercedes Clasa G dezvoltat pentru misiunile Papei împlinește 40 de ani
Baroc și modernism
Este suficient să privim mânerele metalice cromate de la portiere ca să ne facem o idee despre consistența „teutonică” al acestui automobil. În interior, scaunele și bancheta de mari dimensiuni tapițate cu un velur rafinat sunt însoțite de tetiere concave oferite în standard și care reprezentau elemente extrem de distinctive la modelele Mercedes din clasa de lux din acea perioadă. Seria W116 alternează cu stilul baroc, cum ar fi elementele cromate și cele gofrate care sunt perfect integrate în caroserie dar și cele de avangardă, atât în ceea ce privește tehnologia cât și în ceea ce privește siguranța. Calitatea finisajelor din habitaclu este contrastantă cu simplitatea și liniaritatea consolei centrale, dominată de cele două comenzi circulare suprapuse și de butoanele liniare de la climatizare.
Apariție grandioasă
Cu un gabarit impresionant (Lxlxh: 5.06×1.87×1.43m), 450 SEL 6.9 dispunea de un motor suficient de puternic și putea conta pe un sistem puternic de frânare cu etriere duble, esențial pentru oprirea celor 1.935 kg. În ciuda gabaritului sâu, marele Mercedes este cu mult mai agil decât se putea aștepta. În plus, confortul de înalt nivel era asigurat de suspensiile hidropneumatice cu un nivel de auto reglabil, un sistem similar cu cel întâlnit la modelele Citroen și care permitea ca garda la sol a mașinii să rămână constantă în timpul rulării. O soluție care a combinat în mod ideal „excelente caracteristici de manevrabilitate și confort maxim la orice viteză”, așa cum se arată într-o broșură de prezentare la momentul lansării modelului. Cu o viteză maximă de 225 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde, 450 SEL 6.9 era la debutul său unul dintre cele mai rapide automobile de serie având performanțe comparabile cu cele ale un modele din categoria gran turismo.
Mercedes – un brand care strălucește de peste 120 de ani
Pachet complet de dotări
Spre deosebire de celelalte versiuni ale seriei W116, versiunea 6.9 beneficia de un echipament de dotări destul de generos, în care erau incluse: instalația de climatizare, transmisia automata cu 3 trepte, geamurile termoizolante, închiderea centralizată, cruise control-ul, tapițeria din velur, centurile de siguranță față-spate pretensionate, geamurile electrice față-spate și ștergătoarele la faruri. Ca dotări opționale erau propuse tapițeria din piele, trapa electrică, jantele din aliaj și telefonul exclusiv Becker AT 160 S. Sigla SEL din denumire ne amintește că această versiune era disponibilă exclusiv cu ampatament lung.
Destul de rar la vânzare
Deși seria W116 a cunoscut un mare success comercial cu cele aproape 500.000 de exemplare, producția versiunii de top 450 SEL 6.9 a fost de doar 7.380 de unități. Motivul principal a fost binențeles prețul care era unul prohibitiv pentru acea perioadă respectiv 69.930 mărci germane. Prețul era aproape similar cu cel al unui Rolls-Royce Silver Shadow care se putea lăuda cu o construcție artizanală și de un prestigiu superior. În zilele noastre, Mercedes-ul 450 SEL 6.9 este un model destul de dificil de găsit, deoarece, majoritatea exemplarelor au fost comercializate în Statele Unite și Orientul Mijlociu iar puținele exemplare aflate la vânzare au prețuri cu mult mai mari decât celelalte versiuni cu motorizări cu 6 și 8 cilindri.
Foto: Daimler-Benz