Când eram copii am avut cu toții momente în care vedeam pe stradă un anumit automobil și ne promiteam că atunci când vom fi mari vom avea unul exact la fel. Și de atunci am început să îl căutăm peste tot: în revistele auto, în surprizele de la guma turbo, pentru ca mai apoi să așteptăm nerăbdători să găsim un poster cu el pe care să îl punem la loc de cinste deasupra patului. Când devin adulți, pasionații nu vor uita niciodată de ziua în care l-au văzut prima dată. Pentru ei, dar nu numai, am alcătuit un top cu cele mai accesibile mașini sport din anii ‘80-‘90, unde sper să-și regăsească prima dragoste.
Porsche 924 – 1976 – 1988, preț: începând cu 1000 €
Porsche 924 este un automobil sport, coupe cu două uși, 2+2, destinat să înlocuiască modelul 914. Deși modelul 928 a fost proiectat înaintea lui 924, cel din urmă a fost primul Porsche cu motor față și tracțiune pe puntea spate. De asemenea, a fost primul model care venea împreună cu o transmisie complet automată.
Saab 900 turbo – 1978 – 1998, preț: începând cu 1000 €
Primul Saab modern și ultimul Saab adevărat – așa îl numesc fanii mărcii. Modelul Saab 900 s-a bazat pe șasiul Saab 99 și a fost produs în variantă sedan cu două și patru uși, hatchback cu trei și cinci uși și, din 1986 în versiunea cabriolet. Nu pot spune exact de ce, însă pentru mine fiecare linie a acestui automobil îmi inspiră un aer suedez. Îmi inspiră perfecțiune.
Volkswagen Golf MK1 GTI – debut martie 1975, preț: începând cu 1000 €
După varianta GSR a lui VW Beetle, cei de la VW au început să își dorească să creeze un Golf mai rapid. Nu a durat mult, iar planurile au devenit fapte, astfel un “Golf Sport” urma să ia naștere. Primul prototip avea un motor EA827 (1588 , 4 cilindri în linie) și o suspensie mai rigidă și, deși el habar nu avea pe atunci, Golf MK1 GTI avea să devină unul dintre cele mai iubite automobile clasice.
Toyota MR2 – iunie 1984 – 1989, preț: începând cu 1500 €
Toyota a introdus prima generație MR2 în 1984, indicând modelul “W10”. Când era echipată cu motorul 3A de 1.5 litri, ea era cunoscută sub numele “AW10”, iar când ascundea sub capotă motorul 4A de 1.6 litri, era recunoscută după “AW11”. O altă versiune la care au lucrat inginerii de la Toyota a fost cea care ascundea sub capotă un motor de doi litri și avea o caroserie ușoară, de 950 kg în Japonia și 1066 kg în America.
Mercedes – Benz W201 – 1982 – 1993, preț: începând cu 2500 €
Mercedes-Benz W201 a fost primul automobil compact fabricat de către producătorul german de automobile Mercedes-Benz. Prezentat în 1982, a fost poziționat sub clasa E și comercializat sub diferite variante ale plăcuței de identificare Mercedes-Benz 190 (190, 190 E, 190 D). W201 s-a bucurat de un număr ridicat de vânzări în Europa, dar nu și în Statele Unite, iar producția de serie s-a încheiat la 13 aprilie 1993, după fabricarea a aproximativ 1.8 milioane de unități. Dacă e să privim puțin în urmă, trebuie să recunoaștem că Mercedes – Benz W201 este un automobil care a știut să îmbătrânească frumos.
Peugeot 205 GTI – 1984 – 1998, preț: începând cu 2500 €
Peugeot a produs o serie de ediții limitate 205 GTI, astfel, între anii 1989 – 1990, 1200 GTI – uri au fost produse în culorile “Miami blue” și “Sorrento Green”, fiind produse într-un mix egal de 300 bucăți albastre de 1.6 litri, 300 bucăți verzi de 1.6 litri, 300 bucăți albastre de 1.9 litri și 300 bucăți verzi 1.9 litri. Versiunea “Gentry” a fost produsă în 300 de unități, avea un motor de 1.9 litri și se putea alege între două nuanțe, “Sorrento Green” și “Aztec Gold”. “Griffe” a fost o ediție special GTI ce se vindea în Franța, Germania și Olanda, a fost produsă într-un număr de 1652 exemplare, toate în culoarea “Laser green”. Modelul “1FM” a fost produs pentru piața din Marea Britanie în 1992 și a coincis cu aniversarea de 25 de ani a lui BBC Radio 1. Au fost produse doar 25 de bucăți, fiecare numerotată individual și având o plăcuță mică de alamă. Acest model era disponibil în culoarea negru și avea stickere cu “Radio FM 25”.
Renault 5 GT Turbo – 1980 – 1986, preț: începând cu 4500 €
Renault 5 Turbo a apărut ca un răspuns la succesul pe care îl avea Lancia cu Stratos în competițiile automobilistice. Avea motorul central, cu o cilindree de 1.397 litri, dispunea de sistemul de injecție de combustibil de la Bosch, K-Jetronic și de un turbocompresor Garret AiResearch T3. Standard, motorul dezvolta 158 cai putere la 6000 rot/min și un cuplu maximum de 221 Nm la 3250 rot/min. La prima vedere părea micuț, dar fanii mărcii cu siguranță sunt pregătiți oricând să povestească aventurile sale din motorsport. În timp ce monstrul din grupa B ajunge la sume de peste 50 000 €, pasionații pot alege un Renault 5 GT Turbo, care le poate aminti de aerul acelei ere.
Audi Quattro – 1980 – 1991, preț: începând cu 15 000 €
Audi Quattro a fost primul automobil de raliu care a profitat de regulile modificate recent, ceea ce a permis utilizarea sistemului de tracțiune integrală în cursele cu motor. A câștigat numeroase competiții în următorii doi ani, a furat sute de zâmbete în timp ce participa în grupa B și este recunoscut printre pasionați după codul motor, făcându-se astfel ușor diferența între versiunile anterioare și cele mai recente. Astfel, prima versiune 2.144 10v era cunoscută drept “WR”, motorul 2.226 10v fiind “MB” și 2.226 20v, “RR”. Pentru unii (când spun unii mă refer la cazul de față) a fost cel care a declanșat o pasiune nebună pentru sufletele pe patru roți.
BMW E30 M3 – 1985 – 1992, preț: aprox. 10 000 €
Începând cu anul 1986, M3 era disponibil în versiunile de caroserie coupe și cabrio. E30 M3 utiliza motorul BMW S14, patru cilindri în linie. Prima revizuire a motorului producea 192 cai putere cu convertizor catalitic și 197 cai putere fără convertizor catalitic, pentru ca, în septembrie 1989, puterea să fie crescută la 212 cai putere și convertizor catalitic. Și acum, dacă e să fim realiști, câți dintre voi nu au visat măcar o dată în viață la el?!
Lancia Montecarlo – 1975 – 1981, preț: aprox. 15 000 €
Beta Montecarlo a fost prezentată la cea de-a 45-a ediție a Salonului Internațional de la Geneva, în martie 1975. Prima generație se numea Lancia Beta Montecarlo (1975 – 1978), “Montecarlo” scris într-un singur cuvânt. Dispunea de un motor cu patru cilindri în linie și 1.995 litri, care dezvolta 118 cai putere la 6000 rot/min și se lăuda cu o viteză maximă de peste 190 km/h și 9.3 secunde pentru 0 – 100 km/h. Avea șarmul specific italiencelor, inspira atât eleganță, dar și putere – însă cred eu că merita mai multă atenție, fiind rar întâlnită într-un astfel de top.