Aniversare Porsche 75 ani – Porsche față în față cu provocările viitorului

Porsche 75 de ani
Porsche 75 de ani

În urmă cu 75 de ani s-a născut primul automobil sport marca Porsche. Pe 8 iunie 1948 Ferdinand Porsche își vedea visul împlinit odată cu primirea permisului de circulație pentru primul model al mărcii  – Porsche 356. Aniversarea acestui moment s-a petrecut la Stuttgart – Zuffenhausen printr-o serie de evenimente care au marcat bornele acestei companii creatoare de visuri pe roți.

Aniversare Porsche 75 de ani
Aniversare Porsche 75 de ani

Există constructori de automobile și există făruritori de visuri. Diferența este simplă, primii rezolvă o nevoie – o mașină de familie, o mașină de servici, un vehicul utilitar, ceilalți realizează un vis A avea un automobil sport nu rezolvă neapărat o nevoie la fel ca și în cazul unei bijuterii, dar reprezintă confirmarea unui țel, al unui scop sau mai exact al unei realizări.

Pentru un constructor intrat relativ recent în industrie și care poate îmbrățișa ușor noile tendințe în materie de electrificare lucrurile sunt relativ simple, dar pentru unul de tradiție, cu o bogată moștenire istorică și tehnică ce a marcat istoria acestui fenomen numit automobil, așa cum este Porsche ce aniversează 75 de ani anul acesta, provocările sunt majore. Și asta nu doar pentru adaptarea la noile tendințe, dar mai ales pentru conservarea unei tradiții și a unei moșteniri tehnice și sportive unice.

Cu un ochi spre trecut și cu gândul la viitor

În acest context, în preambulul aniversării a 75 de ani de la prima omologare stradală a uui automobil sport Porsche, constructroul din Zuffenhausen, privind spre trecut cu o mândrie nedisimulată a aruncat o privire în viitorul mărcii și a drumului pe care dorește să-l urmeze în aceste timpuri marcate de cele mai profunde schimbări.

Aniversare Porsche 75 de ani: Porsche Classic Factory Restoration
Aniversare Porsche 75 de ani: Porsche Classic Factory Restoration

În urmă cu 75 de ani s-a născut primul automobil sport marca Porsche. Pe 8 iunie 1948 Ferdinand Porsche își vedea visul împlinit odată cu primirea permisului de circulație pentru primul model al mărcii  – Porsche 356. Aniversarea acestui moment s-a petrecut la Stuttgart – Zuffenhausen printr-o serie de evenimente care au marcat bornele acestei companii creatoare de visuri pe roți.

O dată exactă de naștere, cum nu cred că am mai întâlnit la vreun alt producător de automobile. O dată ce marchează începutul unuia dintre cele mai frumoase și fascinante capitole din istoria autombilului: producția de automobile sport Porsche.

Spun asta pentru că Porsche a lansat pentru prima dată aceast curent al automobilelor ce pot fi deoportivă pilotate pe pistă sau conduse normal spre casă. O „idee” care a fost copiată de mulți, dar niciun alt constructor nu a reușit să eclipseze vreodată fascinația pe care continuă să o producă automobilele Porsche, din care peste 80% din to ce s-a produs până acum se află încă în stare de funcționare și chiar în circulație.

Sigur că istoria Porsche nu a fost doar lapte și miere, dar marca ce a început în domeniul construcțiilor la final de secol 19 a reușit de fiecare dată să depășească crizele, să se reinventeze, să lanseze noi idei și bineînțeles să fascineze atâtea generații de entuziaști.  Și nu trebuie să mă credeți pe cuvânt, testați orice model Porsche – din orice perioadă doriți și vă veți îndrăgosti iremediabil de această marcă.

Dar cu un ochi spre trecut și cu unul spre viitor marca este preocupată acum de sustenabilitate și mai ales de armonizarea producției de noi vehicule, cu noi sisteme de propulsie, inclusiv electrice dar și de conservarea acestei moșteniri fabuloase din punctul de vedere al imaginii sportive și al percepției de automobil de vis pe care o transmit produsele sale.

75 de ani de producție a automobilelor sport

De 75 de ani Porsche construiește capodopere auto de cea mai înaltă calitate și inovație trăgându-și seva din motorsport și urmărind întotdeauna să-și individualizeze și să-și personalizeze produsele pentru a se portivi perfect caracterului unic și viselor fiecărui client.

Aniversare Porsche 75 de ani: Porsche Classic Factory Restoration
Aniversare Porsche 75 de ani: Porsche Classic Factory Restoration

Emblema și „motorul” mărcii rămâne legendarul Porsche 911 care demonstrează cu fiecare generație cât de versatil poate fi acest concept de automobil sport, lucru subliniat de numărul din ce în ce mai mare de versiuni derivate special create pentru fiecare client – toate versiunile fiind realizate într-o singură locație: Zuffenhausen.

Înainte de ceremonia oficială ce a marcat aniversarea am fost alături de ziariști din întreaga lume în locul cel mai „secret” al mărcii – adică unde publicul nu are acces – Porsche Classic Factory Restoration de lângă Stuttgart. Adică locul unde sunt păstrate, restaurate, întreținute automobilele Porsche clasice de la 956 la Porsche 911 (model 997).

Această incursiune vizuală în istoria mărcii a fost completată de o privire asupra viitorului, a modului în care marca Porsche își va croi de acum înainte destinul – având în față provocările legate de elecrificare, de schimbul de generații care așteaptă altceva de la un automobil decât am făcut-o noi și care sunt soluțiile pentru ca odată cu electrificarea să nu se arunce la gunos aproape 100 de ani de dezvoltare al motorului termic și al senzațiilor și emoțiilor asociate de utilizarea sa?

De la primul Porsche 356, producția de automobile sport Porsche a însemnat crearea unor capodopere auto individuale pentru clienți. Azi echipa de producție lucrează deja la conceptualizarea viitoarelor generații de automobile sport, dar acum împreună cu alte departamente tehnice și de achiziție pentru ca întreg procesul și calitatea de producție și livrare să fie perfecte.

Porsche nu se definește azi doar prin tehnologie ci și prin metode inovative de producție – spre exemplu personalizarea din momentul precomenzii a fost o idee Porsche preluată ulterior de întreaga industrie – accentul fiind pus acum pe producția de automobile sport printr-un proces neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon prin planul „Vision Zero Impact Factory” sustenabilitatea fiind acum referința proceselor de producție pentru Porsche.

 

„Nu ar trebui să utilizăm materialele limitate pe care le are această planetă astfel încât să fie aruncate după ce au fost  utilizate.” Ferry Porsche 1978

Porsche nu e doar o mașină

Când auzi numele „Porsche” se conturează clar în minte o anume imagine. În cei 75 de ani constructorul de automobile sport a devenit unul dintre cele mai cunoscute branduri din întreaga lume. Iar unul dintre cele mai emblematice produse ale companiei este 911. Dar nici acesta nu definește singur marca Porsche pentru că Porsche este mai mult decât o mașină.

Orice brand are menirea de a contribui cu ceva – de a avea un scop. Pentru Porsche răspunsul la această căutare este „Condus de visuri”. Porsche nu are nevoie de reclamă, dar se străduielște să devină aliatul celor care sunt conduși de propriile visuri – la fel cum a făcut-o și fondatorul său, Ferry Porsche care spunea

„la început am căutat dar nu am găsit mașina la care visam, astfel că am decis să mi-o construiesc singur.”

La 75 de ani diferență Porsche continuă această tradiție și promite fanilor să ofere mai departe de produs o experiență pe care oricine să și-o dorescă.

Scopul vine din interior

Dacă în anii 90 oricine își dorea poate să lucreze pentru un constructor auto și mai ales pentru unul precum Porsche, azi lucrurile s-au schimbat. Iar Porsche a simțit acest lucru și vrea să schimbe modul în care relația angajator-angajat funcționează. Mai ales din perspectiva nevoii de a angaja acum persoane tinere, precum cele din Generația Z care au o cu totul altă așteptare de la modul de lucru și prin prisma faptului că se prefigurează o diminuare a forței de muncă calificate, dar și nevoia de specialiști din noile domenii de frontieră precum IT sau AI.

Biocombustibili – o completare a tehnologiei electrice

Porsche urmărește să devină co companie neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2030, motiv pentru care își concentrează eforturile pe mobilitatea electrică. Dar compania este conștientă că ambiția de a atinge țintele de decarbonizare se poate realiza doar dacă și actualele vehicule intră în acest proces de decarbonizare și nu doar din punctul de vedere al producției, dar mai ales ca operare, astfel încât ele să fie cât mai neutre posibil în privința emisiilor.

Haru Oni – Chile

Să fim realiști, la nivel mondial există 1,3 miliarde de vehicule cu motor termic, iar dintre acestea modelele Porsche sunt printre cele cu durata cea mai mare de viață și de exploatare.

Acest lucru, precum și faptul că Porsche nu vrea să arunce la gunoi o tehnologie rafinată în atât de multe decenii și probabil una dintre cele mai bune dintre tehnologiile utilizate pentru motoarele cu ardere internă, analizează și ia serios în calcul găsirea unor soluții pentru combustibili alternativi. Este clar pentru oricine că energia regenerabilă va juca un rol major în atingerea țintelor privind emisiile de carbon, iar acest lucru reprezintă fundamentul  conceputului eFuels, combustibili care vor putea face să funcționeze în continuare motoarele cu ardere internă cu emisii aproape zero. În esență acești combustibili nu sunt cu nimic diferiți față de kerosenul, motorina sau benzina produse din petrol. Porsche se numără pritre primele companii care s-a adresat în această speță mediului politic, organismelor de reglementare și mediului de afaceri – și în ideea de a se debloca fonduri de premiere și a altor companii care se vor implica în producția de combustibili alternativi.

Barbara Frenkel și Michael Steiner

Porsche a înțeles că soluțiile, eforturile și beneficiile nu mai pot fi locale sau localizate la nivelul unui stat – poluarea circulă peste tot – iar resursele nu sunt uniform repartizate pe această planetă, prin resursele necesare producerii energiilor regenerabile numărându-se vântul și lumina solară.

Din acest motiv Porssche susține un proiect de producție al eFuels în Chile – într-o locație care abundă de aceste resurse – și unde în colaborare cu HIF Global, Siemens Energy, ExxonMobil și alți parteneri internaționali a  decis să constuiască un proiect pilot, fabrica „Haru Oni” la Punta Arenas pentru a produce eFuel. Porsche deschide astfel drumul prin dezvoltarea unopr tehnologii capabile – prin medtode 100% sustenabile – să extragă Dioxidul de Carbon (CO2) din atmosferă și să-l transforme în combustibil (sigur, procesul este unul complicat de explicat și aflat încă în fază experimentală) și care ar putea alimenta inclusiv vehicule din domeniul aeronautic, transport naval sau chiar industria chimică. Cheia este implementarea acestor soluții la nivel global. Mai ales că există zone pe planetă unde din cazuza condițiilor specifice, a resurselor și mediului – utilizarea energiei electrice este dificilă.

Așadar, ca și în cei 75 de ani care au trecut, Porsche rămâne un game-changer al industriei abordând cu încredere teritorii noi și deschizând ușa pentru restul actorilor din industrie, ceea ce cu siguranță îi va asigura viitorul și pentru, cel puțin, următorii 75 de ani!

 

Primul model Porsche cu motor frontal a aniversat 45 de ani

Porsche aniversează 55 de ani cu varianta de caroserie Targa

Celebrul inginer Hans Mezger de la Porsche a decedat la 90 ani