Constructorul auto german de modele sport Porsche se află în doliu după decesul legendarului inginer Hans Mezger în data de 10 iunie la venerabila vârstă de 90 ani și care și-a dedicat întreaga carieră brandului din Stuttgart.
De-a lungul carierei sale longevive de la Porsche, inginerul german a fost responsabil pentru realizarea motorului boxer cu 6 cilindri al modelului 911, legendarul model de competiții 917 și motorul TAG turbo care a echipat monoposturile de Formula 1 al echipei McLaren.
Mulțumită motoarelor dezvoltate de către Hans Mezger, au fost obținute cele mai multe succese în curse de-a lungul a peste trei decenii de către Porsche. La fel de celebru rămâne și „motorul Mezger” pentru proiectul modelului Porsche 901 și care a scris o poveste de succes unică concretizată ca model 911. Cu al său concept de bază, a supraviețuit în epoca motoarelor cu răcirea cu apă până în secolul XXI.
De la motoare de tractoare la Formula 1
Născut la 18 noiembrie 1929 în Ottmarsheim, un sat din apropierea orașului Stuttgart, Hans Mezger a scăpat de efortul înrolării în cel de-al Doilea Război Mondial iar în 1946 a reușit să vadă prima sa cursă auto pe circuitul de la Hockenheim. Apoi, acesta a decis să studieze inginerie mecanică la Universitatea Tehnică din Stuttgart. După absolvire în 1956, Mezger și-a dorit să lucreze pentru firma Porsche în cadrul diviziei auto. La scurt timp după interviu, conducerea firmei germane i-a oferit un post doar în cadrul secției de dezvoltare a motoarelor diesel pentru tractoare. „Până atunci nici nu știam că la Porsche exista această divizie separată pentru tractoare”, a spus Mezger mai târziu într-un interviu. La scurt timp, însă, a fost cooptat pentru dezvoltarea motorului cu patru axe cu came Typ 547 și a contribuit decisiv la primul proiect de model pentru Formula 1 al lui Porsche, pentru care a proiectat motorul cu 8 cilindri de 1,5 litri.
Două exemplare Porsche 911 Speedster 2019 sunt cele mai noi exponate din Tiriac Collection
După ce a finalizat construcția modelului de competiții 917, cu care Porsche a obținut în mult așteptata victorie în cursa de anduranță a celor 24 de ore de la Le Mans în 1970, Ferdinand Piëch – șef al departamentului din competiții din acea perioadă i-a acordat toată încrederea inginerului din Ottmarsheim pentru dezvoltarea încontinuare a acestui model și în special a motorului boxer cu 12 cilindri și răcire pe aer. În anii următori, Porsche a dominat campionatul mondial la constructori. Construcția realizată de Mezger, constând dintr-un cadru tubular, caroserie din fibră de sticlă și pneuri cu tehnologie din Formula 1, a fost aplicată pentru prima dată pe modelul de competiții 910 care a folosit ca bază tuturor modelelor Porsche de la sfârșitul anilor ’60 și din anii ’70 care au concurat cu succes la categoria sport – prototip.
Pionierat în supraalimentare
De asemenea, Hans Mezger a făcut din Porsche un pionier în domeniul supraalimentării cu turbocompresor, cu care șvabii au dominat campionatul CanAm înainte ca Mezger și oamenii săi să realizeze în 1974 modelul stradal 911 Turbo. Au urmat nenumărate alte succese cu modele sport celebre. Cel mai prestigios proiect îl aștepta pe Hans Mezger în momentul când managerul Ron Dennis al echipei McLaren din Formula 1 a început să caute un motor turbo performant pentru monoposturile sale de la începutul anilor ’80. Niki Lauda și Alain Prost au câștigat câte unul și respectiv două titluri la piloți și două titluri la constructori cu motorul TAG turbo furnizat de către Porsche.
Legătura strânsă dintre Mezger și Porsche a continuat inclusiv după sfârșitul carierei profesionale ale acestuia. De asemenea Mezger a fost prezent în repetate rânduri la evenimentele importante din ultimii ani organizate de către conducerea Porsche. Până la sfârșitul vieții, Mezger a avut un în colecția sa un exemplar unicat de Porsche 911 Carrera 3.0 Grand Prix de culoare albă.
Foto: Porsche; Arhivă