În urmă cu 45 de ani în luna noiembrie era lansat Porsche-ul 924, primul model al constructorului din Stuttgard echipat cu motor frontal având răcirea cu apă precum și cu transmisie de tip transaxle (cutia de viteze, abreiajul și diferențialul formau un grup comun). Această schemă tehnică respectivă a fost menținută în producție timp de 20 ani fiind implementată și la modelele succesoare 944 și 968.
La începutul anilor ’70, conducerea Volkswagen a demarat dezvoltarea unui model sport coupe mai prestigios pentru gama sa de vârf și a luat decizia să încredințeze atât dezvoltarea părții tehnice cât și designul acestuia tehnicienilor de Porsche. Aceștia au dezvoltat un șasiu și un sistem de transmisie complet noi, astfel încât să poată fi implementat un nou motor cu 4 cilindri în linie cu capacitatea de 2 litri similar ca bază cu cel utilizat pe alte modele din grupul Volkswagen precum Audi 100 sau VW T2.
Într-un final, studiourile de design de la Porsche s-au ocupat inclusiv de proiectarea caroseriei și de designul interior. Rezultatul final a fost un coupe de tip fastback de dimensiuni medii (Lxlxh: 4213x1685x1270 m, ampatament 2.400 m) apropiate de cele ale principalelor modele concurente ( Alfa Romeo Alfetta GT, Audi 100S Coupe sau Ford Capri) și având ca și caracteristici tehnice motorul amplasat frontal și schema transmisiei de tip transaxle ( cutia de viteze, ambreiajul și diferențialul într-un grup comun) care a permis un echilibru excelent al maselor pe ambele punți (52% / 48%).
Datorită crizei petrolului dintre anii 1973-1974, conducerea Volkswagen a decis să suspende temporar proiectul, ca apoi să renunțe definitiv odată cu demararea proiectului Audi Quattro. Pe de altă parte, Porsche avea nevoie în gama sa de un model entry-level ca succesor al modelului 914 ( comercializat în circa 118.000 unități) și să dezvolte o gamă de noi modele care să înlocuiască treptat modelul 911, incompatibil cu noile reglementări de zgomot intrate de curând în viguare în Statele Unite ale Americii.
Într-un final conducerea Porsche a încheiat un acord cu conducerea de la Volkswagen, în care s-a angajat să cumpere întregul proiect al viitorului model coupe de clasă medie pentru suma de 100 de milioane de DM (considerabil mai puțin decât suma cheltuită de Volkswagen pentru a comanda proiectul de la Porsche). Acordul prevedea ca viitorul model să fie produs la fosta fabrică NSU din Neckarsulm (la nord de aceasta fiind orașul Stuttgart, sediul Porsche), de către lucrătorii Volkswagen sub supravegherea deplină a tehnicienilor și a personalului de calitate de la Porsche. Ce a rezultat a fost unul dintre cele mai bine vândute modele Porsche din toate timpurile, generând venituri mari nu numai din succesul vânzărilor, ci și pentru faptul că era relativ ieftin de fabricat, cel puțin conform standardelor lui Porsche.
Proiectului viitorului model denumit EA425 a fost încredințat la finalul anului 1973 inginerului Tony Lapine în timp ce pentru design a fost solicitat Harm Lagaay care a dorit să implementeze încă de la demararea proiectului: farurile retractabile, luneta spate în formă de cupolă cu rol de hayon ( o premieră absolută la acea dată) și o parte frontală impunătoare fără grilă tradițională și care au imprimat la final automobilului o faimoasă linie cuneiformă și în același timp aerodinamică (CX:0.33).
Prezentat în premieră în noiembrie 1975, Porsche 924 a fost primul model al constructorului din Stuttgart echipat cu motor frontal și în același timp răcit cu lichid și cu sistemul rafinat de transmisie transaxle, în ciuda faptului că modelul 928 din vârful gamei lansat în 1977 și având aceleași soluții tehnice, fusese proiectat mai devreme în 1971. Această schema tehnică implementată cu motor față și tracțiune spate (deși simplificată în comparație cu configurația cutiei de viteze) era destul de obișnuită la modelele concurente, dar a reprezentat o noutate absolută pentru Porsche care până atunci dezvoltase doar modele cu tracțiune și motor pe puntea spate precum și motoare având răcirea cu aer. Modelul a fost introdus pe piața din SUA ( principala piață al lui Porsche) în iulie 1976 pentru un preț de bază de 9.395 USD.
Motorul primei versiuni a modelului 924 era un ″4 în linie″ de 1.984 cmc având distribuția cu un ax cu came în chiulasă și două supape pe cilindru și alimentat cu injecție mecanică Bosch K-Jetronic. Carterul era derivat de la motorul VW EA831, care producea 95CP atât pentru Audi 100 cât și pentru Volkswagen T2. Chiulasa proiectată de Porsche și injecția mecanică Bosch K-Jetronic cresc puterea la 150CP, care a fost apoi redusă cu o schimbare structurală la 125CP din motive comerciale. Cuplul motor era de 165.7 Nm (16.9 kgm) iar distribuția se realiza prin curea dințată. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/45-de-ani-de-la-debutul-primului-model-porsche-cu-motor-frontal/
Foto: Porsche