În urmă cu 60 de ani, constructorul auto suedez Volvo a luat prin surprindere producătorii concurenți, presa și vizitatorii la Salonul Auto de la Bruxelles prin prezentarea primului său model sport coupe denumit P1800.
Dezvoltat pentru a concura pe piața auto americană de modele sport care se bucura în acea perioada de o popularitate crescandă, modelul P1800 a fost un pariu riscant pentru constructorul auto scandinav recunoscut pentru modelele sale familiale dar care până la urmă a fost câștigat, ajungând inclusiv „star de cinema” când a fost utilizat de actorul Roger Moore în celebrul serial TV „Sfântul” din anii ’60.
După esecul comercial înregistrat cu modelul sport cabrio P1900 comercializat în doar 67 de unități între anii 1956-1957, în septembrie 1957, conducerea constructorului suedez Volvo în frunte cu Gunnar Engellau a hotărât demararea unui nou proiect de model sport de tip gran turismo și care purtat codificarea P958. Responsabil cu proiectul viitorului model a fost numit inginerul Helmer Petterson, responsabil și cu dezvoltarea modelului PV444 iar pentru design a fost solicitat studioul de design italian Frua aflat în acea perioadă sub patronatul firmei italiene Ghia.
În perioada decembrie 1957 – martie 1958, studioul Frua a realizat trei prototipuri denumite P958-X1, P958-X2 si P958-X3 care au fost construite pe baza unor schițe realizate de către Pelle Petterson (fiul lui Helmer Pettersson) care lucra pentru Pietro Frua și care se deosebeau între ele doar prin unele detalii. Cele trei prototipuri au fost foarte apreciate de conducerea Volvo, astfel încât președintele Gunnar Engellau a cerut ca prototipurile sa fie aduse la sediul Volvo cât mai repede unde urma sa fie realizate unele retușuri și demararea testelor pentru modelul de serie.
Volvo 780, calitate și eleganță create de Bertone
Primele fotografii pentru presă ale noului model coupe care a fost denumit P1800 (P – personwagen și 1800 de la capacitatea cilindrică a motorului) au apărut în presă în mai 1959 în timp ce prezentarea oficială a modelului P1800 de preserie pentru Europa s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Bruxelles din ianuarie 1960 în timp ce pentru SUA premierea a avut loc cu ocazia Salonului Auto de la New York din luna aprilie al același an.
Încă de la debut modelul a impresionat atât presa cât și pubicul prin design-ul foarte elegant și rafinat atât la exterior cât și la interior cu linii fluide și fine, partea frontala fiind dominată de calandrul în formă ovală inspirat de la GT-urile italiene în timp ce linia joasă de centură îi conferea un plus de sportivitate și dinamism. Ca urmare a numeroaselor comenzi ferme din timpul salonului belgian si american, conducerea Volvo a hotărât să demareze producția în serie mare a noului model, prezentarea modelului de serie cu unele detalii noi estetice s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Paris din octombrie 1961. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/volvo-p1800-aniverseaza-55-de-ani-2/
Foto: Volvo; Arhivă