Thornley Kelham câștigă premiul „Restaurarea anului” la Historic Motoring Awards

Restauratorul britanic Thornley Kelham obține prețiosul trofeu „Restaurarea anului” la Historic Motoring Awards pentru restaurarea în cele mai mici detalii al unui rar Bizzarrini 5300 GT Strada.

Respectivul trofeu a fost decernat în cadrul evenimentului Historic Motoring Awards, organizat de publicațiile britanice de specialitate: Octane și Evo. Echipa de la Thornley Kelham a avut la dispoziție o bază de restaurare foarte bună cu acest exclusiv Bizzarrini(unul dintre cele puțin peste 100 de unități construite), care a fost un automobil în mare parte complet și care nu a suferit incidente în trecut, însă ca orice restaurare a unui model atât de rar reprezintă o provocare. O presiune în plus a venit din cauza faptului că există un număr semnificativ de replici foarte apropiate de modelul original și care se află în circulație, iar proprietarul acestui exemplar, Guy Berryman din trupa Coldplay, era ferm că originalul său era, prin urmare unul primordial.

Cu atât de puține exemplare de referință, cercetarea a fost asemenea unui joc. Detaliile despre aceast model au fost comparate cu o serie de cărți de specialitate Bizzarrini deja furnizate către specialistul Thornley Kelham pentru a se asigura că interiorul, caroseria și partea mecanică ale respectivului exemplar sunt conforme cu specificațiile constructorului italian. De asemenea, a fost consultat în mod constant și specialistul Jack Koobs de Hartog, recunoscut la nivel internațional ca expert în astfel de modele rare.

Prin urmare, restaurarea nu a lăsat vreun detaliu nedemontat, începând chiar cu dezasamblarea completă al automobilului în atelier. Un model ca cel de față cu acest tip de construcție – elemente de caroserie din aliaj montate pe un cadru de oțel – necesită între 4.000 și 4.500 de ore pentru al restaura, toate pe o perioadă cuprinsă între 18 și 24 de luni. Procesul de restaurare începe cu o ședință foto profesională, urmată de demontarea și catalogarea pieselor și apoi atribuirea și gestionarea subcontractanților. Odată ce acest lucru este finalizat, demarează etapele de restaurare și reconstrucție. De obicei, în astfel de cazuri, lucrările la elementele metalice, sunt realizate „în casă” și au fost încredințate lui Gary Pitney de la GP Panelcraft.

Abordarea rapidă a fiecărei părți a restaurării este poate cel mai bine exemplificată de către vopsea. Refacerea părților metalice ale caroseriei a necesitat până la 800 de ore, iar reputația lui Thornley Kelham pentru vopsitorie este printre cele mai bune din lume. Această atenție impecabilă asupra detaliilor se aplică tuturor celorlalte părți ale restaurării. Frânele s-au dovedit complicate pentru a obține acel „just right”, iar în final, pragmatismul a câștigat – pe baza faptului că Guy va utiliza mașina în mod regulat. Frânele de concepție Dunlop au fost, așadar, o „abatere” rară în ceea ce privește specificațiile constructorului – însă orice altă componentă a fost similară celei care ar fi ieșit din fabrică, menținând în mod crucial originalitatea într-un automobil atât de rar. Această căutare continuă a originalității s-a extins chiar și la lucrările originale așa cum sunt spre exemplu operațiunile de sudare. În ciuda faptului că unele dintre aceste operațiuni de sudare au fost neconforme, a fost important să se mențină estetica, astfel încât a fost lăsată așa cum a fost din fabrică, în ciuda zonelor consolidate. Restaurarea lui Bizzarrini 5300 GT Strada a fost finalizată la timp, pentru ca proprietarul său să concureze la evenimentul Concours of Elegance at Hampton Court Palace din 2018. Probabil că, aprobarea finală a venit de la însuși Jack Koobs de Hartog, care a venit în Marea Britanie special pentru a vedea mașina la acel eveniment și care a oferit acesteia un vot maxim.

Cu ateliere de restaurare a caroseriei, vopsitorie, secție de motoare și magazin de piese schimb, Thornley Kelham este recunoscut la nivel internațional pentru calitatea restaurărilor sale de vehicule semnificative din punct de vedere istoric, adesea unice și într-o mare varietate de mărci. Simon Thornley, cofondatorul Thornley Kelham, a declarat: „Această restaurare a fost rezultatul unor ample procese de cercetare, îndemânare, dăruire și pasiune de către întreaga echipă Thornley Kelham și suntem încântați să vedem cum automobilul primește un asemenea premiu. Acest prestigios premiu obținut nu reprezintă doar meritul proprietarului al acestui exclusiv automobil ci și al pre-eminentului expert Bizzarrini din lume, Jack Koobs de Hartogs. Ne-am bucurat pentru că am avut oportunitatea să restaurăm o piesă atât de importantă din istoria auto”.

Foto: Thornley Kelham