Un Porsche 959 din 1987 cu rulaj mic vândut la licitație cu 1,35 milioane euro

Casa de licitații RM Sotheby’s a scos recent la licitație în Londra un Porsche 959 care a fost mult timp păstrat în garaj și care a fost achiziționat pentru o sumă foarte mare de bani.

Dacă cineva a cumpărat un Porsche 959 pentru o sumă mare de 420.000 mărci germane în anul 1987, cu siguranță nu a făcut-o pentru că avea nevoie de un automobil nou pentru circulația cotidiană ci pentru al colecționa. Majoritatea celor care au achiziționat supercarul Porsche 959 îl au și în prezent în colecția lor într-o stare foarte bună cu foarte puțini kilometri rulați. La fel s-a întâmplat și cu exemplarul de culoare alb Grandprix pe care casa de licitații RM Sotheby’s l-a scos la vânzare în Londra pe 6 noiembrie.

Având numărul de șasiu WP0ZZZ95ZHS900057, acest exemplar a fost fabricat în noiembrie 1987 și poate fi recunoscut ușor la exterior ca fiind versiunea de echipare Confort prin prezența retrovizoarei dreapta. Același lucru este valabil și la interior cu scaunele sport reglabile electric și încălzite și care sunt tapițate cu piele de culoare albastră. Exemplarul a fost livrat în Germania la începutul lunii decembrie din anul 1987 iar în iunie 1989, acesta a fost înmatriculat în Marea Britanie. La scurt timp după achiziționare, colecționarul britanic a solicitat reprezentanței Porsche din Reading să înlocuiască vitezometrul scalat în kilometrii cu unul în mile. La momentul respectiv, cei 2.811 kilometri rulați au devenit 1.747 mile.

În octombrie 1992, ultimil proprietar a achiziționat Porsche-ul 959 cu un rulaj de 1.875 mile. Acesta a efectuat în mod constant reviziile la reprezentanța Porsche din Reading până în februarie 2021 și a totalizat un număr de 14.914 mile, echivalentul a 26.656 de kilometri, pe parcursul a 34 de ani ceea ce echivalează cu un rulaj de 781 kilometri pe an.

Istoricul cunoscut de la trei proprietari și rulajul destul de redus au permis ca ofertele din timpul licitației să ajungă la 1,158 milioane de lire sterline adică aproximativ 1,35 milioane de euro. Nu este un preț neobișnuit pentru un model supercar cu numeroase soluții tehnice avansate implementate precum: transmisia integrală permanentă, amortizoarele cu reglaj automat sau cutia de viteze manuală cu 6 rapoarte.

Porsche a dezvoltat modelul 959 utilizând platform tehnică a modelului 911 Turbo 3.3. Ampatamentul, silueta și interiorul sunt similare dar unele dintre soluțiile tehnice aplicate diferă semnificativ. Astfel, motorul boxer cu 6 cilindri are chiulasă cu patru supape pe cilindru, sistem de răcire cu apă și două turbocompresoare KKK din care unul mai mic, mai receptiv care funcționează independent, până când al doilea, mai mare, intră în funcțiune de la aproximativ 4.000 rpm. În cazul modelului 959, sistemul de frânare este prevăzut cu dispozitiv antiblocaj ABS iar direcția este servoasistată. Porsche comunică un timp de accelerație de la 0 la 100 km/h de numai 4,1 secunde în timp ce viteza maximă este de 317 km/h, rezultate impresionante chiar și în zilele noastre. Porsche nu a înregistrat profit cu modelul 959, în ciuda prețului de vânzare de 420.000 de mărci, fiecare exemplar produs al modelului a costat compania mai mult decât a încasat.

Porsche a construit doar 292 de exemplare din modelul 959 pentru că, supercar-ul beneficia de o platformă tehnică extrem de scumpă pe atunci datorită soluțiilor tehnice de ultimă oră, atât pentru Porsche cât și pentru clienți. În prezent, nu este de mirare cum Porsche 959 este o mașină de vis și mult râvnită de colecționari la fel ca în cazul lui Mercedes 300 SL, Lamborghini Miura sau Ferrari F40.

Foto: RM Sotheby’s