Pirelli aniversează 150 de ani și pune accent pe motorsport

Tehnologia, sustenabilitatea și sprijinul pentru tinerele talente sunt pietrele de temelie ale campaniei de motorsport Pirelli din 2022,. Acesta va fi un sezon cu o semnificație specială pentru compania italiană, care celebrează cea de-a 150-a aniversare anul acesta, fiind fondată pe 28 ianuarie 1872.

Mario Isola, Head of Motorsport Pirelli comentează: „Sezonul de motorsport de anul acesta, care începe  cu Raliul Monte-Carlo, marchează un punct de cotitură pentru noi. Avem produse noi pentru toate campionatele importante, începând cu Formula 1, care reîntărește legătura cu produsele noastre de stradă. Ne continuăm, de asemenea, misiunea pentru creșterea sustenabilității în motorsport, conform cu strategia companiei noastre, primind o importantă certificare din partea FIA la finalul anului trecut. Și ca de obicei, privim în viitor continuând să sprijinim viitoarele talente.”

115 ani de motorsport

Motorsportul a jucat mereu un rol important în istoria Pirelli, competițiile fiind parte din aceasta în ultimii 115 ani. Primul succes important datează din 1907, când Prințul Scipione Borghese a câștigat neîndurătoarea cursă Peking-Paris cu un model Itala echipat cu pneuri Pirelli. Azi, Pirelli este prezentă în peste 350 de serii sportive din întreaga lume, în timp ce 2022 deschide un nou capitol tehnologic. Campionatul Mondial de Formula 1 introduce noile pneuri de 18 inch, în timp ce Pirelli a realizat și pneurile pentru cea mai nouă formulă hibridă din Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), fără a menționa și noua gamă de pneuri care acoperă toate clasele din seriile GT. În plus față de toate acestea, este acordată o atenție deosebită diferitelor programe de sustenabilitate din sporturile cu motor, precum și inițiativei de a sprijini tinerii piloți.

Prințul Scipione Borghese a câștigat neîndurătoarea cursă Peking-Paris din 1907
Prințul Scipione Borghese a câștigat neîndurătoarea cursă Peking-Paris din 1907

Programul de motorsport Pirelli 2022 a fost prezentat într-o video conferință de presă live găzduită de Mario Isola, Head of Motorsport, precum și de Terenzio Testoni, Rally Activity Manager și Matteo Braga, GT Circuit Activity, cu un link live către Robert Reid, FIA Deputy President pentru Sport. Au fost de asemenea prezenți în video mai multe personalități, precum piloții Craing Breen și Oliver Solberg, ambii sprijiniți de Pirelli la startul propriilor cariere.

TEHNOLOGIA NOILOR PNEURI

Formula 1. Formula 1 este gata să înceapă o revoluție tehnologică cu Pirelli în prim-plan, așa cum a fost și cazul când acest campionat a fost inaugurat in 1950. După mai bine de jumătate de secol cu pneuri pe 13 inch, dimensiunea crește acum la 18 inch, jucând un rol cheie în noul regulament tehnic pentru 2022, care reintroduce efectul de sol.

Noile pneuri pe 18 inch au fost create de la zero, fiecare element al pneului fiind desenat pornindu-se de la o coală albă de hârtie: de la profil, la structură și până la compoziții.

Procesul de creație a inclus peste 10.000 de ore de teste indoor, peste 5.000 de ore de simulări și peste 70 de pneuri prototip dezvoltate virtual, pentru a fi create în final 30 de specificații diferite care au fost testate de aproape toate echipele în peste 20.000 km. Rolul piloților a fost crucial, fiecare dintre ei contribuind la dezvoltarea diverselor puncte și ajuntând astfel Pirelli să ajungă la specificațiile definitive grație acestui important feedback primit de la ei.

Pneul Pirelli Stella Bianca a revenit în cursa de Formula 1 de la Silverstone

Noile pneuri au o plajă de lucru mai mare decât precedentele pneuri pe 13 inch, fără a se compromite preîncălzirea. Drept rezultat, supraîncălzirea este limitată, iar degradarea redusă. Au fost de asemenea reajustate temperaturile pentru preîncălzitoarele (termocopertele) utilizate de echipe. Toate pneurile vor fi preîncălzite până la 70 de grade, față de 100 de grade pe față și 80 de grade pe spate, așa cum a fost cazul înainte. Reducerea temperaturilor în termocoperte face parte dintr-un plan gradual de eliminare a acestor dispozitive de preîncălzire de-a lungul următoarelor sezoane în vederea reducerii consumului de electricitate și pentru îmbunătățirea sustenabilității.

Noile pneuri pe 18 inch sunt de asemenea similare cu pneurile utilizate zi de zi de către șoferii obișnuiți, care ajută Pirelli să transfere tehnologia din Formula 1 către produsele de stradă.

Raliuri. Pirelli a fost de asemenea prezent în raliuri încă de la început: de la primul Campionat Mondial disputat în 1973. Compania italiană a venit de atunci cu tehnologii de ultimă oră, 2022 marcând introducerea motoarelor hibride pentru WRC-uri. Pirelli a îmbunătățit toate gamele de pneuri P Zero, Scorpion și Sottozero pentru a face față greutății suplimentare și puterii adiționale ale noii specificații Rally 1.

Pneurile de asfalt, P Zero și gama Scorpion pentru macadam beneficiază de o structură ramforsată și un design optimizat cu scopul de a compensa cele 100 de kg suplimentare, precum și cuplul mărit al motorizării hibride.

Aceste pneuri noi au fost pentru prima dată testate în sesiunile de la finalul sezonului 2021. Datele colectate de-a lungul testelor de iarnă, precum și informațiile obșinute din raliurile desfășurte în 2022, vor reprezenta referințe suplimentare pentru evoluțiile viitoare ale acestor produse, în concordanță cu filozofia Pirelli de dezvoltare continuă. În final, pneurile clutate pentru gheață care vor debuta în Suedia vor beneficia de o structură ramforsată și un nou tip de cuie.

Seriile GT. Pentru competițiile GT. Pirelli a optinizat toate cunoștiințele și procesele de producție cu scopul de a crea o gamă de pneuri mai bine adaptată cu o eficiență crescută și pentru un control mai bun al stocurilor. Noua gamă de pneuri denumită, P Zero DHF, a fost creată pentru a se potrivi fiecărei clase din seriile GT: GT2, GT3 și GT4. Noul P Zero DHF înlocuiește DHE care a fost folosit până acum în GT3, precum și pe DHB care a fost utilizat în seriile GT4. P Zero DHE beneficiază de utilizarea unei noi familii de materiale, care asigură o mai mare plajă de exploatare – în special în condiții de temperaturi ridicate – și noi construcții care îmbunătățesc echilibrul mașinii între față și spate. Rezultatul este o performanță îmbunătățită, o mai mare versatilitate și un feedback mai bun pentru pilot. Va fi de asemenea, o gamă reînoită de pneuri pentru campionatele mono-marcă susținute de Pirelli, care este partener al unora dintre cei mai prestigioși fabricanți de automobile din lume precum, Ferrari, Lamborghini și McLaren. De aceste inovații vor beneficia nu doar piloții din aceste serii, dar și utilizatorii mașinilor de serie similare.

De 50 de ani Pirelli echipează emblematicul model Lamborghini Countach

Reîntărind legăturile dintre stradă și pistă, seriile Trans-Am din Statele Unite vor trece de la pneurile pe 16 inch la cele pe 18 inch de anul acesta. Cursa de 24 de ore de la Spa va rămâne cel mai mare și mai aglomerat eveniment unitar de motorsport al sezonului: implicând peste 100 de oameni, cu 13 naționalități diferite precum și 30 de camioane, necesare transportului a peste 13.000 de pneuri. Cursele GT reprezintă elementul central al valorii Pirelli, grație colaborării cu constructorii auto care permit Pirelli să maximizeze rezultatele lecțiilor învățate pe pistele de concurs pentru a dezvolta noile generații de pneuri de stradă P Zero din gamele ultra high performance.

SUSTENABILITATE CRESCUTĂ PENTRU MOTORSPORT

Focus-ul pe sustenabilitatea mediului înconjurător a fost mereu un element cheie al strategiei Pirelli și este complet integrat în modelul de business al companiei. Așa cum a punctat Robert Reid, FIA Deputy president pentru Sport (responsabil de asemenea și pentru sustenabilitate), Pirelli este primul și singurul fabricant de pneuri din lume care a obținut trei stele în Programul de Acreditare pentru Mediu al FIA: o recunoaștere pentru eforturile companiei cu privire la sustenabilitatea în motorsport. Printre măsurile pe care Pirelli le-a adoptat pentru a obține acest merit în Formula 1 este și creșterea utilizării materialelor reutilizabile, eliminarea utilizării plasticului de unică folosință din activitățile pe pistă și crearea unui lanț de furnizare care este complet controlat conform cu practicile pentru mediu și sustenabilitate socială. Mai mult, activitatea de motorsport a Pirelli a trecut cu succes o serie de audituri pe sustenabilitate care au luat în calcul diverse elemente cu scopul de a reduce impactul asupra mediului, începând cu emisiile de carbon. Sustenabilitatea este de asemenea în centrul dezvoltării noilor pneuri Pirelli pentru GT – P Zero DHF – grație utilizării intense a modelelor virtuale, ceea ce înseamnă că numărul prototipurilor fizice necesare a fost redus. Noua gamă de pneuri DHF beneficiază de noi materiale regenerabile care vor ajuta Pirelli să atingă ambițioasele ținte de mediu, în timp ce utilizarea aceluiași pneu pentru diverse clase reduce impactul asupra mediului din punct de vedere logistic.

Exemple ale obiectivelor Pirelli pentru sustenabilitate, atât în business cât și în fabricație, includ reducerea generală a emisiilor de carbon cu până la 25% până în 2025 (comparativ cu nivelele din 2015) și o cotă echivalentă de 100% pentru energia electrică obișnuită din surse regenerabile: un obiectiv care a fost deja atins de fabricile Pirelli din Europa., care include fabricile pentru produse de motorsport de la Slatina (România) și Izmit (Turcia).

Când vine vorba de logistică, Pirelli utilizează o flotă din cele mai noi camioane de transport cu norme de poluare Euro6D pentru transportul pneurilor și trimite cea mai mare încărcătură posibilă pe mare, ceea ce înseamnă mai puțină poluare decât aerian.

În viitor, strategia de mediu Pirelli va permite companiei – inclusiv diviziei de motorsport – să devină carbon neutră până în 2030, grație planurilor agresive de a înclocui combustibilul fosil cu energie regenerabilă 100%.

Pirelli este de asemenea angajat în proiecte de cercetare pentru recuperarea materialelor valoroase din pneurile de motorsport la finalul vieții acestora, iar compania evaluează idei inovative de a extrage materia primă din pneurile uzate în momentul reciclării. Pentru a crește numărul de pneuri implicate în acest proces, Pirelli a început o campanie în întreaga lume a motorsportului pentru a recupera toate pneurile uzate la nivel internațional în toate competițiile de motorsport.

 SPRIJINIREA TINERELOR TALENTE

Ajutând tinerele talente în a-și dezvolta propriile abilități este un alt aspect important care a caracterizat mereu abordarea Pirelli în motorsport, grație variatelor programe din Formula 1, precum și din Campionatul Mondial de Raliuri, fără a menționa multe alte campionate naționale.

În 2022, programul de sprijin pentru tinerii piloți al Pirelli se intensifică grație nu doar implicării companiei în Junior WRC – anul în care se utilizează mașini cu tracțiune integrală pentru prima dată – dar, de asemenea prin susținerea programului FIA Rally Star: o nouă competiție lansată de FIA pentru identificare noilor talente în raliuri printre tinerii cu vârste între 17 și 26 de ani. Aceasta este o evoluție a faimosului program Pirelli Star Driver care a lansat talente precum Ott Tanak și Elfyn Evans, în timp ce Craig Breen a absolvit un al program susținut de Pirelli pentru găsirea tinerelor talente: WRC Academy. Tinerii piloți din programul Rally Star sunt aleși pe baza unui program de selecție bazat pe motorsport digital precum și pe pilotaj în condiții reale.

Inițiative similare sunt organizate pentru a identifica piloții de circuit promițători care ar putea ajunge în Formula 1. De mulți ani, Pirelli a oferit burse financiare pentru piloții câștigători în Formula 3, oferindu-le o mână de ajutor pentru a ajunge în top.

Un alte proiect important susținut de Pirelli este programul FIA Girls on Track, creat pentru promovarea piloților femei și participarea femeilor în motorsport. Totul în spiritul incluziunii și egalității, care a fost mereu o prioritate pentru Pirelli.

On the Road – Calendarul Pirelli 2022 realizat de Bryan Adams