În urmă cu aproape 35 de ani în luna decembrie debuta la comercializare modelul Croma din clasa superioară de la Fiat și care era un exemplu de funcționalitate pentru segmentul respectiv mulțumită caroseriei tip liftback dotată cu hayon și a unui portbagaj cu volum variabil.
Un
Un proiect comun
Lansat la comercializare în decembrie 1985, Fiat-ul Croma reprezintă al treilea model al proiectului Tipo 4 realizat în comun de producătorii auto: Alfa Romeo, Fiat, Lancia și Saab care presupunea dezvoltarea a patru modele diferite din clasa superioară bazate pe o platformă comună. Acestea au fost în ordinea lansării lor: Saab 9000 (octombrie 1984), Lancia Thema (noiembrie 1984), Fiat Croma (decembrie 1985) și Alfa Romeo 164 (septembrie 1987). Aceste patru modele dispuneau de structură centrală, șasiu, suspensii, portiere, plafon, și o parte din sistemul electric comune. Platforma tehnică pentru cele 4 modele era deasemenea una comună fiind concepută după soluția tehnică ″totul în față″ cu motoare amplasate frontal transversal, suspensie față-spate independentă de tip McPherson, sistem de frânare cu discuri, cele din față ventilate plus dispozitiv antiblocaj ABS opțional și direcție cu cremalieră servoasistată.
Soluții constructive avansate
Proiectul Tipo 4 a preluat și completat câteva soluții tehnice avansate ale prototipului Fiat VSS (Veicolo Sperimentale a Sottosistemi) dezvoltat în 1981 de către inginerul Renzo Piano și compania italiană I.De.A. Institut. Realizat pe baza modelului compact Fiat Ritmo, prototipul Fiat VSS avea implementat un nou concept al sistemului de producție. Caroseria și șasiul au fost împărțite în „subsisteme” pentru a accelera producția și a dezvolta o gamă întreagă de modele, fiecare cu caracterizarea proprie începând de la subansamblele comune cu partea frontală și capota motorului, părțile laterale, portierele, pasajele roților, partea din spate și plafonul.
Bestsellerul Fiat Panda a ajuns la cea de-a 40 aniversare
Dacă modelul Lancia Thema care făcea parte din același grup FIAT beneficia de o vocație mai elegantă și instituțională, pentru modelul Fiat Croma accentul a fost pus pe funcționalitate. Din acest motiv, designerii Tom Tjaarda, la momentul respectiv șef la Fiat Style Center și Giorgetto Giugiaro (fondator și administrator la Italdesign) autor inclusiv al Lanciei Thema, au optat pentru o configurație în două volume și jumătate cu 4 uși plus hayon în locul celei clasice în 3 volume cu 4 uși întâlnită în cazul Lanciei Thema. Modelul era oferit cu o spațioasă și aerodinamică (CX:0.32) caroserie și dispunea de dotări opționale de înalt nivel precum: sistem de aer condiționat cu control automat, computer de bord, scaune cu multiple posibilități de reglare, trapă cu acționare electrică, închidere centralizată pentru portiere și portbagaj.
Gamă vastă de motoare
De la debut, Fiat-ul Croma a fost dotat cu o gamă vastă de motoare. Cele pe benzină aveau 4 cilindri în linie, distribuție cu unul sau două axe cu came în chiulasă și alimentate cu carburator, primele având capacități de 1.6 și 2.0 litri care dezvoltau 83 și 90 CP. Alimentarea cu injecție electronică era disponibilă doar pentru motorul de 2 litri care furniza 117CP în varianta aspirată și 155CP în cea turbo. Oferta diesel era formată din două unități cu 4 cilndri în linie din care una aspirată de 2.5L care era în măsură să furnizeze 75CP și uan supraalimentată de 2.4L care dezvolta 100CP. Dintre toate aceste motorizări cea mai inovatoare a fost cea de 2 litri și 90CP (98CP din 1989) care echipa versiunea Croma CHT (Controlled High Turbolence) care avea implementat un inovator sistem de controlat al turbulenței ridicate dezvoltat de japonezii de la Yamaha. Acest sistem beneficia de conducte de aspirație cu geometrie variabilă, o soluție care a garantat o livrare mai lină la turații reduse și un consum redus în utilizarea urbană. oferite în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte sau opțional pentru motoarele pe benzină de 2L aspirate de una automată cu 3 rapoarte.
Un prim restyling
În mai 1988, este realizat un ușor restyling modelului Croma care beneficia de unele îmbunătățiri la detaliile de la exterior și interior, de dotări suplimentare (retrovizoare exterioare reglabile electric, instalație audio stereo, centuri de siguranță reglabile pe înălțime), o nouă cutie de viteze automată cu 4 rapoarte și o motorizare turbo diesel de 2.5L(115CP) care înlocuia pe cele diesel de 2.5L și turbo diesel de 2.4L. În același timp, cu versiunea Croma TDid a fost consemnată și o premieră mondială, fiind primul automobil de serie cu motor turbo diesel alimentat cu injecție directă. Motorul avea o capacitate de 1.9L și furniza 92CP.
Facelift major la jumătatea carierei
În februarie 1991 modelul din clasa superioară de la Fiat beneficiază de un facelift major care a vizat în special partea frontală, interiorul și echipamentul de dotări opționale (scaune cu reglaje electrice, tapițerie din piele, închidere centralizată cu telecomandă, retrovizoare exterioare rabatabile și încălzite electric, parasolare electrice pentru lunetă). În același timp gama de motorizări a modelului a fost înnoită cu două noi unități: pe benzină de 2L (137CP) având distribuție cu 4 supape pe cilindru și un turbo diesel de 2.5L(105CP). În același timp motorul pe benzină de 1.6L a fost scos din ofertă.
În iunie 1993 gama de motorizări a modelului Croma este extinsă cu un propulsor V6 pe benzină de 2.5L (160CP) alimentat cu injecție elerctronică multipunct și care era de concepție Alfa Romeo iar echipamentul de dotări de siguranță îmbunătățit (airbag pentru șofer, centuri de siguranță pretensionate, ranforsări în portiere). Un ultim restyling adus modelului a fost consemnat în mai 1995 și care a vizat în special unele detalii atât de la exterior cât și de la interior precum și echipamentul de dotări.
FIAT – 120 de ani de istorie
Preferatul președintelui FIAT – Agnelli
Croma era mai presus de toate un automobil practice și în același timp reprezentativ pentru instituțiile statului italian din anii ’80 – ’90. Acesta a fost se pare și motivul principal pentru care a fost favoritul fostului președinte și finanțator al grupului Fiat, Giovanni Agnelli, cunoscut ca pasionat de automobile construite la comandă. Acesta și-a comandat unele exemplare speciale de la departamentul special Fiat. În urma dorințelor sale, exemplarele pe care le-a dorit au fost preluate direct de pe liniile de asamblare și modificate pentru a satisface cerințelor sale speciale, cum ar fi implementarea transmisiei automate și a instalației de aer condiționat, dotări pe care unele versiuni nu le ofereau.
Exemplarele exclusive ale avocatului Agnelli
Gianni Agnelli avea în total un număr de 9 exemplare din modelul Fiat Croma, livrate în grupuri de câte 3 între anii 1986 și 1993. Primele șase exemplare realizate între 1986 și 1990 au fost construite pe baza versiunii de top Turbo IE, dar motorul aflat în dotare era un V6 de 2.8L (150CP) de concepție PRV care echipa Lancia Thema și care era mai pretabil pentru implementarea cutiei de viteze automate cu 3 trepte. Toate aceste 6 exemplare dispuneau de configurația preferată a avocatului Agnelli cu vopsea argintiu metalizat și interior realizat din velur de culoare albastră. Automobilele au fost utilizate pentru călătoriile sale frecvente de la Torino la Roma iar cea de-a doua dintre exemplarele livrate, destinată escortei sale, a fost adesea folosită de fiul său, Edoardo Agnelli.
Lotul ultimelor 3 exemplare de Fiat Croma, a fost livrat în 1993 și se bazau pe versiunea de top V6 cu motor de 2.5L dar care în acest caz a fost înlocuit în favoarea tot unui V6 de 3L din gama Alfa Romeo conceput de același Giusseppe Busso. n acest caz motorul era asociat cu o cutie de viteze automată dar cu 4 rapoarte. Cu excepția limuzinelor bazate pe Lancia Thema V6 2.8 și Lancia Kappa V6 3.0 (utilizate în Paris sau la conducerea Toro Assicurazioni), avocatul Agnelli și-a condus personal mașinile. În mod surprinzător, cel mai recent Croma avea ca dotare la interior tapițeria din piele albastră și nu velur, preferată în general, deoarece era mai puțin sensibilă la schimbările termice.
În decembrie 1996, după o carieră de 11 ani și circa 438.000 unități comercializate, producția modelului Croma a fost sistată. A doua generație a modelului Croma a fost lansată în anul 2005 dar în acest caz era vorba despre un un crossover din clasa superioară care oferea confort și funcționalitate de înalt nivel.
Foto: FIAT; Arhivă