În urmă cu 40 de ani, Mazda lansa pe unele piețe europene modelul de clasă medie superioară 626 cunoscut în Japonia sub denumirea de Capella(aflat la a doua generație) iar în Marea Britanie ca Montrose.
Prezentat în Japonia și Statele Unite în octombrie 1978, modelul 626(Capella) era unul complet nou și înlocuia în gamă modelul 616 care pe parcursul a 5 ani de carieră nu a reușit să atragă prea mulți cumpărători europeni.
Spre deosebire de predecesorul model 616 care dispunea de un design în stil baroc și o schemă tehnică tradițională cu suspensie față prevăzută cu brațe triunghilare și jambe elastic iar în spate cu axă rigidă și arcuri lamelare iar sistemul de direcție cu recirculare de bile, modelul 626 beneficia de un design modern și atent studiat din punct de vedere aerodinamic (CX: 0.38) precum și o parte mecanică înnoită având acum suspensie față de tip McPherson iar în spate de tip semi-independentă cu arcuri elicoidale și sistem de direcție cu cremalieră.
De la debutul comercializării, modelul japonez a fost propus în două variante de caroserie: berlină cu patru uși și coupe cu două uși, ambele cu 5 locuri iar ultima având structura acoperișului cu un aspect de hardtop. Prețul de bază în Germania, era unul destul de accesibil fiind de 12.690 mărci.
Gama de motorizări era compusă din două unități pe benzină cu 4 cilindri de 1.6L (75CP) și 2L(90CP), ambele având distribuție cu un ax cu came în chiulasă și alimentare cu un carburator dublu corp. Cele două motoare asigurau viteze maxime de 160 și respectiv 170 km/h.
Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală cu 4 trepte sau opțional de una automată în 3 trepte pentru motorizarea de 2L. Sistemul de frânare era servoasistat și era de tip mixt cu discuri pe puntea față și tambura pe puntea spate. Dimensiunile și masa modelului de clasă medie superioară de la Mazda(Lxlxh 4.300×1.660×1.420m respectiv 975-1.080kg) erau în limitele clasei europene din acea perioadă fiind asemănătoare cu cele ale principalelor modele competitoare din clasă precum: Fiat 131, Ford Taunus, Opel Rekord sau Peugeot 305.
În ciuda unei concurențe puternice venită din partea unor modele consecrate ale producătorilor europeni, modelul nipon de clasă medie superioară a reușit să atragă numeroși cumpărători europeni mai ales în Germania, acesta având de partea sa numeroase atuuri precum: raportul preț/calitate excelent, echipamentul de dotări standard generos(tapițerie din velur, banchetă spate rabatabilă, tetiere și centuri de siguranță pentru locurile din spate, radio FM stereo) , comportamentul dinamic, confortul la rulare, habitaclul și portbagajul spațioase.
În noiembrie 1980, Mazda 626 a beneficiat de un ușor facelift ce a vizat în special partea frontală care avea un stil mai aerodinamic, unele detalii de la exterior și interior precum și echipamentul de dotări în care au fost incluse: cutia de viteze manuală cu 5 trepte, radio casetofonul și geamurile cu tentă fumurie.
În septembrie 1982 are loc lansarea celei de-a doua generații Mazda care beneficia acum de transmisie pe roțile din față și motoare amplasate transversal inclusiv diesel iar pe lângă cele două variante de caroserie a mai fost oferită și una de tip berlină liftback. Această generație a cunoscut un mare succes comercial, devenind pe unele piețe europene cel mai bine vândut model din import. După alte trei generații lansate în 1987, 1992 și 1997, modelul 626 a fost înlocuit la începutul anului 2002 cu modelul 6 aflat astăzi la a patra generație.
Modelul 626 de la Mazda serbează 40 de ani / Foto: Mazda