Înainte de apariția sistemului de tracțiune integrală pe versiunile legendare: HF 4WD, HF Integrale și Evo, modelul de clasă compactă de la Lancia, a fost propus în diferite versiuni sportive cu tracțiune față.
Delta Lancia a fost lansată în 1979 și stilizată de Giorgetto Giugiaro ca alternativă, în cadrul grupului Fiat, la modelul Ritmo prezentat cu doar un an înainte. Diferența dintre cele două modele se observă în ceea ce privește calitatea fabricației și imaginea brandului. În acest caz, Delta este mai bine finisată, dispune de un design mai elegant și beneficiază de un echipament de dotări de înalt nivel.
Sub capotă motoare de origine Fiat
Prima versiune sportivă a Deltei, care diferă în mod clar de modelele 1300 și 1500, a fost GT 1600 care a debutat în 1982 și era echipată cu motorul regăsit pe Fiat-ul Ritmo 105 TC lansat în 1981. În plus față de inscripționarea GT de pe grila față și GT 1600 de la baza hayonului, această versiune este ușor recunoscută după manerele ușilor mate, după jantele cu design diferit (opțional din aliaj) și de instrumentația de bord reproiectată. Sub capotă, se găsea montat propulsorul cu 4 cilindri de1.6L având distribuție cu două axe cu came în chiulasă, și aprindere electronică utilizat inclusiv pe modelele Beta și Trevi și care dezvoltă o putere de 105 CP. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte iar sistemul de frânare cu patru discuri (cu cele din față ușor majorate). GT 1600 putea accelera de la 0 la 100 km / h în 10.2 secunde, parcurge un kilometru cu start de pe loc în 32 de secunde și atingea o viteză maximă de 180 km / h. Ca dotări standard erau incluse: închidere centralizată pentru portiere, geamuri față acționate electric, radio-casetofon, geamuri cu tentă fumurie și banchetă spate fracționabilă. Versiunea GT 1600 rămâne în producție până în 1986 cu un total de doar 32.500 de exemplare. Acesta va fi înlocuit de o nouă versiune cu injecție electronică, motorul fiind rotit la 180 ° și ușor înclinat pentru coborârea centrului de greutate. În acest caz puterea dezvoltată a scăzut la 100 CP iar performanțele neschimbate.
High Fidelity
În toamna anului 1983, gama se extinde cu revenirea unui simbol mitic: HF sau High Fidelity, o marcă inregistrată Lancia rezervată pentru versiunile mai sportive. Delta HF se alătură în gama Lancia alături de celelalte variante sportive din gama Lancia: Beta Montecarlo, Trevi Volumex și Stradale 037 (200 unități produse până la sfârșitul anului pentru a obține omologarea în grupa B). La exterior, aceasta se deosebea prin jantele cu design specific, ramele geamurilor de culoare neagră, oglinda retrovizoare cu un design diferit, un eleron la capătul plafonului, elemente laterale aerodinamice și inscrscripționate Turbo. Motorul, același de pe versiunea GT 1600, avea în acest caz adăugat un turbocompresor Garrett de 0,55 bari, combinat cu un intercooler (pe capotă sunt două prize de aer care transmiteau un flux de aer suplimentar sistemului de supraalimentare). Motorul beneficia de aprindere electronică Marelli, pistoanele și supapele ușor modificate la care s-a adăugat și un radiator de ulei. Puterea ajungea la 130CP și permitea o viteză maximă de 195 km / h în timp ce demarajul de la 0 la 100 km/h se putea realiza în 8.7 secunde iar un km cu plecarea de pe loc în 29.9 secunde. Versiunea era echipată standard cu intrumentar de bord partial digital, volan din piele reglabil în înălțime, geamuri față electrice, închidere centralizată pentru portiere, faruri cu halogen și geamuri cu tentă fumurie.
Un nou turbocompresor
În cursul anului 1985 este lansată versiunea îmbunătățită HF Turbo al cărui motor dotat cu o nouă generație de turbocompresor Garrett dezvolta 140CP și permitea o viteză maximă de 200 km/h. Aceasta beneficia de unele detalii specifice precum: jantele din aliaj tip Cromodora de 14 țoli, oglinda retrovizoare dreapta, un nou volan sport cu trei brațe și vitezometrul cu o scală până la 240 km / h. Restyling-ul din anul 1986 aduce alimentarea cu injecție electronică și dotări suplimentare iar din 1991 odată cu realizarea unui nou facelift este introdusă grila frontal cu 4 faruri si capotei motorului ușor înălțată care erau regăsite pe versiunea sportivă de top HF Integrale 16V.
Foto: Lancia; Auto Retro Passion