Se pare că automobilele moderne în stil retro au încă o mare căutare la public. Totul, a început în urmă cu mai bine de 20 de ani cu Volkswagen New Beetle apoi cu Mini-ul în 2001 și Fiat-ul 500 în 2007 și a continuat până în zilele noastre cu noul Alpine A110. Cu aceste modele producătorii au încercat să surprindă clienții nostalgici și nu numai cu elemente stilistice din vremurile trecute adaptate de către designeri în zilele noastre.
Designerul Alexander Imnadze Baldini a făcut un pas chiar mai departe decât toate aceste modele mai sus menționate și a creat un automobil cu un look asemănător cu cel al modelelor de competiție din anii ’40. Acesta a fost denumit Helvezzia Tipo 6 și, deși s-ar putea spune că la prima vedere este foarte apropiat din punct de vedere conceptual de modelele Grand Prix din epoca respectivă, acesta este foarte diferit, fiind de fapt un EV!
Aceast concept car cu aspect vintage dispune de propulsie complet electrică. Există și un motiv foarte bun pentru asta. Baldini a vrut să-și imagineze cum ar fi arătat automobilele de competiție dacă motoarele electrice ar fi devenit o normalitate în anii ’40, așa cum s-ar fi putut întâmpla foarte bine (la un moment dat, la începutul secolului XX, numărul vehiculelor cu motoare electrice produse le-au depășit pe cele dotate cu motoare cu combustie internă, iar vehiculele electrice nu au mai reprezentat un interes pentru că în acea perioadă au fost descoperite noi rezerve uriașe de petrol în diferite părți ale lumii).
În ciuda faptului că are un sistem de propulsie electric care nu necesită sisteme uriașe de răcire, Helvezzia Tipo 6 are o grilă frontală impunătoare, cu o formă mai puțin obișnuită, precum și unele hublouri întâlnite la unele modele Chrysler postbelice pe o parte laterală. Automobilul are, de asemenea, câteva elemente de design clasice tipice de la modelele auto din perioada interbelică și postbelică, inclusiv o roată de rezervă imensă montată lateral, un parbriz de dimensiuni reduse, retrovizoare exterioare rotunde minuscule și aripi imense montate deasupra roților. De asemenea, are numeroase elemente cromate și care dau o anume notă de eleganță.
Așa cum v-ați aștepta de la un model de curse, acesta are un singur scaun și foarte puțin în ceea ce privește confortul pentru cel aflat la volan. Cu toate acestea, are niște indicatoare foarte cool atât pe volan, cât și în spatele acestuia. Se pare că nu există o manetă de viteză adecvată la vedere, dar există o manetă mică poziționată în spatele volanului. Am presupune că, la fel ca în dezvoltarea reală a automobilelor electrice, proiectanții din anii ’40 au optat pentru o transmisie automată cu o singură viteză cu un schimbător de dimensiuni reduse. Acest lucru presupune că, aceast concept car s-ar putea conduce în condiții similare precum un kart, în care totul se pune accent pe gaz și frâne, împreună cu niveluri serioase de accelerație.
Chiar dacă din punct de vedere conceptual automobilul se apropie foarte mult de cel al unuia de competiții din anii ’40, acesta a fost proiectat cu scopul de a folosit pentru traficul cotidian. În acest scop a fost dotat cu faruri similare din punct de vedere stilistic cu cele montate pe modelele din anii ’40, precum și un loc în spate conceput pentru plăcuța cu numărul de înmatriculare.
Una peste alta, Helvezzia Tipo 6 este un masterclass absolut de design. Ne-am putea imagina cu ușurință că acesta ar putea fi condus într-un fel de filme sau seriale de televiziune cu acțiunea care s-ar petrece în viitor sau într-adevăr ceva de genul acesta cu un aspect retro-futurist. Este o perspectivă foarte interesantă asupra modului în care ar putea fi dezvoltate într-o epocă în care motoarele electrice au devenit o alternativă din ce în ce mai des utilizată în locul celor tradiționale cu ardere internă. Sperăm că, într-o zi, cineva va încerca să introducă automobilul experimental Helvezzia Tipo 6 într-o producție de mică serie chiar dacă acesta are mai mult aspectul unui showcar.
Foto: Alexander Imnadze Baldini