Geneza noului Duster

Dacia pregătește lansarea celei de-a doua generații a modelului Duster pentru toamna acestui an. Am luat contact cu noul model într-un eveniment cu caracter special organizat pentru membrii Asociației Presei Auto din România (APAR) chiar la centrul de design și dezvoltare al Grupului Renault – Technocentre, Paris, eveniment la care a fost prezent și Laurens vad der Acker, șeful de design al Grupului Renault care ne-a explicat care sunt argumentele care au stat în spatele designului noului model.

img_6140

În primul rând, noul Duster reprezintă o evoluție a primei generații, deși la prima vedere schimbările par a fi destul de conservatoare, inclusiv în privința dimensiunilor,  platforma tehnică fiind în mare parte aceeași. Deocamdată nu avem date exacte despre noile dimensiuni, care sunt de ordinul câtorva centimetri în plus, dar după cum ne-a explicat van der Acker, el și echipa sa de design au urmărit o îmbunătățire a fiecărui detaliu al mașinii existente și nu realizarea unui model complet nou. De altfel, platforma tehnică a rămas aproape neschimbată pentru această a doua generație, motiv pentru care, pentru început gama de motorizări va fi aceeși, urmând ca pe parcursul ciclului de viață aceasta să fie completată de noi propulsoare și transmisii dezvoltate în cadrul alianței.

DESIGN EXTERIEUR
DESIGN EXTERIEUR

Argumentul cel mai important invocat de van der Acker, care în prezentarea sa s-a arătat extrem de surpins și plăcut impresionat nu doar de succesul Duster, dar și al celorlalte produse Dacia, în special Sandero, a fost că echipa sa a ținut cont de dorința clenților actuali de Duster care și-au dorit foarte mult să fie păstrate actualele capacități de deplasare în off-road ale mașinii, apreciată ca fiind printre unul dintre cele mai bune off-roadere compacte de pe piață.

De altfel,  odată cu noua generație Duster, Dacia intră într-o nouă fază de dezvoltare ca marcă. Acest model a avut un succes atât de mare cu prima generație, încât o schimbare profundă – să spunem de design –   ar fi putut duce cu siguranță la pierderea unei bune părți a capitalului de imagine câștigat. Astfel, noua generație, a fost meticulos îmbunătățită la nivel de detaliu, cele mai importante schimbări fiind creșterea în lungime și lățime cu câțiva centimetri, fapt care a permis poziționarea mai avansată și mai înclinată a parbrizului. Desigur, noul Duster dispune de noi blocuri optice față și spate, fiecare element al caroseriei fiind de altfel redesenat. Deocamdată nu vă putem prezenta fotografii cu noul interior, aceste informații fiind sub embargo pânâ la prezentarea oficială a mașinii la Frankfurt.

DESIGN EXTERIEUR
DESIGN EXTERIEUR

În privința exteriorului vă mai pot spune că Duster va veni și cu o noua gamă de culori exterioare, mai tinerești, și desigur cu un nou design pentru jante și elementele de detaliu.

Van der Acker a spus că știe că precedenta generație a fost criticată prin prisma lipsei de culoare, dar a afirmat că acesta a fost un compromis, dar că pe măsură ce au înțeles că Dacia devine un brand cu personalitate au înțeles că trebuie să vină și cu o paletă de culori pe măsură: „sunt de acord spune el, și eu cred că mașina trebuie să vină cu culori din ce în ce mai atractive, cu combinații de culori mai interesante, deoarece dacă mă uit la Jeep ei au venit cu culori foarte cool. Cred că ne maturizăm, dar trebuie să variem și trebuie să testăm clientela…”

noul-duster_2017

Van der Acker a precizat și care sunt argumentele pentru care modele Dacia trebuie să urmeze o linie conservatoare: „ Cred că acum Dacia învață să stea pe propriile picioare. Suntem foarte conștienți de natura „iconică” a mașinii și din acest motiv simțim că Duster s-a maturizat. Cred, literalmente că vedeți o marcă care a învățat să meargă deabușilea, apoi în picioare, iar acum a început să alerge. Cred că suntem pe un foarte bun drum al dezvoltării, că am devenit mult mai încrezători, chiar și noi înșine, în acest brand. Și cred că vrem să luam și clientul cu noi în această călătorie și cu siguranță vrem să ne asigurăm că nu o să ne pierdem clienții pe drum. Cred uneori că am subestimat clienții într-un anumit grad.”

Întrebat dacă a fost totuși dificil să păstreze aceeași linie de design și să schimbe lucurile van der Acker a spus: „În același timp am urmărit o maturizare a înțelegerii designului Duster și cum îl putem îmbunătăți în aceleași limite. Din acest motiv am avut nevoie de un nou tip de designer, de cineva care chiar înțelege suprafețele și este capabil să stoarcă ultimele cinci procente și ultimele zece procente din fiecare aspect.”

Laurens VAN DEN ACKER
Laurens VAN DEN ACKER

Cred că am început să sesizăm potențialul de automobil de cult pe care îl are Duster, fapt confirmat și de van der Acker întrebat dacă Duster va deveni un astfel de automobil:„Este o întrebare cu adevărat dificilă,pentru că nu poți desena un „icon”, un model devine un „icon”. Se întâmplă, deci nu este un scop, când apare pe piață. Cred că cea mai bună dovadă este cât de mult, chiar și noi ca și companie mamă am subestimat succesul Duster și succesul Dacia în același timp. Nu cred că am plănuit asta. Putem pretinde că suntem foarte deștepți și că am știut exact ceea ce se va întâmpla, dar nu cred că ar fi corect. Adevărul este că mașina a lovit o coardă sensibilă, a atins un nerv în mulți oameni, chiar la momentul potrivit și acum depinde de noi să fim foarte responsabili cu acest succes. Să ne asigurăm că transformăm acest mic succes într-unul mare. Iar de data aceasta cu Duster avem ceva de pierdut. Cu primul Duster, dacă vindeam 50000 era un succes, 200000 era un succes, pentru că nu știam ce înseamnă succes. Dar acum vedem că avem ceva de valoare pe care trebuie să-l tratăm cu respect.”

img_6115 img_6114

Desigur că în discuție s-a pus și problema noilor tendințe din industrie precum și necesitatea reducerii amprentei de CO2, dar vizavi de viitorul mărcii Dacia, van der Acker a fost clar: „Cred că nu există nicio îndoială că Dacia trebuie să se schimbe odată cu restul lumii, altfel va deveni depășită, iar aceleași reguli CO2 se aplică și la Dacia. Avem un mic avantaj pentru că putem mixa impactul emisiilor Dacia în compania Renault, cum Mercedes face cu Smart sau cum acționează Grupul VW, dar fără îndoială că Dacia va trebui să evolueze în spiritul noilor reglementări, altfel ne împușcăm singuri în picior. Întrebarea este cum putem oferi mobilitate electrică pentru un preț atractiv? Nu este doar problema noastră este problema întregii industrii. Nu avem luxul de a fi un brand premium, deoarece un brand premium își poate permite să ofere mobilitate electrică pentru 20-30.000 euro în plus. Astfel, pentru noi va fi ceva mai dificil să găsim o soluție electrică, deoarece nu credem că clienții noștri sunt dispuși să plătească de două ori mai mult dintr-o dată doar pentru propulsie. Dar nu înseamnă că este imposibil. Cred că avem de făcut un pas intermediar, dar Dacia va trebui să evolueze puternic în anii ce vor veni, datorită severității reglementărilor. Dar dacă ne împinge în afara pieței noastre va deveni o problemă pentru noi. Dar este cu siguranță ceva la care ne concentrăm în prezent.”

Așadar, odată cu noua generație Duster despre care vom afla mult mai multe odată cu prezentarea de la Frankfurt din 12 septembrie, Dacia intră într-o nouă fază a dezvoltării sale ca marcă, după ce până acum s-a axat pe creșterea portofoliului de modele. Noul Duster este un model mai rafinat la nivel de detaliu, care va veni, așa cum este tendința acum și cu o serie de edițiie speciale, prin care se vor introduce mai multe artificii de design.

 

 

dacia-duster-2 dacia-duster-3