Atractiv și fără pretenții sportive, Punto Cabrio a fost lansat în urmă cu 25 de ani atunci când moda modeleleor cabrio de dimensiuni mici și compacte se relansa după o pauză de mai mulți ani. Acesta s-a dovedit a fi un succes comercial având de partea sa atu-uri precum: design-ul, confortul la rulare, calitatea bună a fabricației și costurile reduse în exploatare.
Moda modelelor mini și compacte cabrio
În anii ’80, când pe piața auto erau la modă primele modele off road de mare serie, motoarele turbo prezente pe majoritatea modelelor indiferent de clasă sau modelele cu caroserie break, începea să prindă contur un nou segment de piață, cel al modelelor cabrio din clasa mică sau compactă. Inițiatorii acestui segment ar putea fi considerați Volkswagen-ul Golf Cabrio și Fiat-ul Ritmo Cabrio care și-au făcut debutul în 1979 și respectiv 1981. Exemplul lor a fost apoi urmat de Ford cu modelul Escort Cabrio, Opel cu modelul Kadett Cabrio și Peugeot cu modelul 205 Cabrio.
Relansarea din anii ’90
În prima jumătate a anilor ’90, tradiția a continuat cu modelele succesoare dotate cu același tip de caroserie, Ford Escort IV, Opel Astra, Peugeot 306 și Volkswagen Golf III iar în clasa mini și mică își făceau debutul modele precum: Rover Mini Cabrio, Rover 111/114 Cabrio sau Suzuki Swift Cabrio.
Proiectul unui Fiat cabrio popular
În același timp cu finalizarea proiectelor modelelor Coupe și Berchetta lansate în producție în 1993 și 1994, conducerea Fiat s-a gândit la extinderea gamei celui mai popular și mai vândut model al său, Punto mai ales că producătorul italian avea o bogată tradiție cu modele de acest fel încă din anii ’60 cu modele exclusive precum 850 Spider sau 1100/1200 Cabrio. Și totuși, înainte de acest Punto Cabrio, Fiat nu a mai avut vreun reprezentant în segmentul B ca acesta, derivat din varianta de caroserie berlină și care să nu aibă un pronunțat caracter sportiv asemenea modelelor din trecut.
Debut promițător
În iunie 1994, Punto Cabrio a debutat ca variantă decapotabilă a celui mai bine comercializat model de clasă mică din Europa, fără să aibă un design personalizat și fără ambiții sportive. De la dubut au fost propuse două motorizări regăsite la extremele ofertei modelului Punto: un 1.242 cmc(58CP) de la Punto 60 suficient de performat pentru capacitatea sa și un 1.581 cmc (88CP) de la Punto 90, fără să fie agresiv dar generos din punct de vedere al cuplului. Versiunea 1.2 a fost asociată cu nivelul de echipare S dar care în acest caz dispunea de bare de protecție vopsite în aceeași culoare cu caroseria iar versiunea 1.6 corespundea nivelului ELX beneficiind în plus ca dotări standard de geamuri față acționate electric, tapițerie din velur, radio și turometru iar opțional de soft top acționat electric, direcție servoasistată și jante din aliaj.
O modificare de maestru
Cu toate acestea, cea mai incisivă schimbare estetică se găsea la partea din spate, acolo unde a fost introdus practic al treilea volum al caroseriei și noile blocuri optice poziționate orizontlal care au luat loc montanților spate, hayonului și blocurilor optice spectaculoase poziționate vertical care se găseau la varianta berlină în două volume. Această operațiune a fost gestionată cu maximă eficiență și simpatie iar mulțumită calității bune de fabricație realizată de firma carosierului Bertone, responsabilă cu producția, a făcut ca Fiat să fie un cabrio reușit și onest.
Acel motor special
În vara anului 1997, singurul facelift din cariera modelului(1994-2001) a îmbunătățit echipamentul de dotări(comenzi pentru radio la volan, jante din aliaj cu design personalizat, închidere centralizată cu telecomandă), a reînoit paleta de culori de la exterior și materialele pentru finisarile de la interior, dar mai presus de toate a introdus noul motor Fire cu 16 supape de 1.2L care dezvolta 86CP care oferea performanțe ușor superioare șu un consum de combustibil mai economic decât cel de 1.6L pe care îl înlocuia și care avea ca particularitate la distribuția cu cele două axe cu came care nu erau acționate de o curea dințată, ci de un angrenaj care le legau de cealaltă parte a chiulasei, reducând astfel dimensiunile acestora.
O oportunitate pierdută
În zilele noastre, Punto Cabrio a început să prezinte interes din partea colecționarilor mai ales că din februarie 2001 de la încetarea fabricației, cu aproape doi ani mai târziu după lansarea celei de-a doua generație Punto nu a mai fost lansat o variantă cabrio a modelului de succes italian din clasa mică. Totuși la ediția din 1999 a Salonului auto de la Frankfurt, carosierul Pininfarina a prezentat un concept coupe-cabrio cu hard top metalic cu acționare electro hidraulică al lui Punto II, însă acesta a rămas la stadiul de prototip.
Foto: Fiat