Calendarul Pirelli 2026, realizat de fotograful și regizorul norvegian Sølve Sundsbø, a fost prezentat pe 14 noiembrie la Casa Municipală din Praga, Republica Cehă.
Ajuns la cea de-a 52-a ediție, noul „The CalTM” explorează conexiunea dintre om și natură. Protagonistele sunt reprezentate ca întruchipări simbolice ale elementelor naturale – pământ, aer, foc și apă – dar și ale unor forțe imateriale, precum energia, eterul și lumina.
„Calendarul depășește sfera celor patru elemente tradiționale”, explică Sølve Sundsbø. “Nu am vrut să fiu prea literal; am vrut să surprind emoții, instincte și stări de spirit esențiale pentru existența umană: dorința de libertate, curiozitatea, setea de cunoaștere. Și, desigur, misterul, imaginația, pasiunea, dorința de emancipare, legătura cu natura și relația noastră cu timpul și spațiul. Este o modalitate de a ne reconecta la origini. Poate că sunt țeluri ambițioase, dar am simțit nevoia să le explorez.”
Sundsbø a început sesiunile foto în aprilie, pe plaja Holkham din Norfolk și în peisajul rural din Essex, unde a surprins imagini din natură, continuând apoi proiectul în studiourile din Londra și New York.

Pasionat de tehnologie și experiment, artistul a folosit ecrane LED de mari dimensiuni pentru a recrea imaginile „culese” din natură — apusuri, nori, foc, apă — care au devenit fundalurile scenelor sale.
Fiecare protagonistă a întruchipat un element, contribuind la conturarea propriului portret împreună cu fotograful, care a reușit să surprindă emoțiile, energia și expresivitatea unică a fiecăreia.
„Am vrut să fotografiez femei care emană forță și profunzime”, spune Sundsbø despre alegerea protagonistelor. „Femei pe care le respect profund pentru ceea ce reprezintă. Pe unele mi-am dorit de mult să le fotografiez, iar pe altele le-am mai surprins în trecut și am vrut să le redescopăr.”
Cele 22 de fotografii care alcătuiesc Calendarul aduc în prim-plan 11 femei din lumea filmului, modei, sportului și muzicii: actrița scoțiană Tilda Swinton, actrița britanică Gwendoline Christie, cântăreața și compozitoarea britanică FKA twigs, actrița și regizoarea italo-americană Isabella Rossellini, campioana americană de tenis Venus Williams, creatoarea de modă și modelul britanic Susie Cave (care a apărut anterior în Calendarul Pirelli 1986 al lui Helmut Newton, prezentat în 2014, precum și în ediția din 1991 semnată de Clive Arrowsmith), actrița italiană Luisa Ranieri, modelul de origine rusă Irina Shayk, modelul și actrița chineză Du Juan (prezentă și în Calendarul lui Patrick Demarchelier din 2008), modelul ceh Eva Herzigová (care a apărut în edițiile lui Peter Lindbergh din 1996 și Bruce Weber din 1998) și actrița de origine portoricană Adria Arjona.
Te-ar mai putea interesa și:
- Calendarul Pirelli fotografiat de Prințul Gyasi din Ghana
- On the Road – Calendarul Pirelli 2022 realizat de Bryan Adams
- Calendarul Pirelli 2020 intitulat „în căutarea Julietei”
Cine este Sølve Sundsbø?
Sølve Sundsbø s-a impus ca unul dintre cei mai influenți creatori de imagine ai lumii contemporane. De-a lungul carierei, a creat unele dintre cele mai memorabile imagini ale ultimilor ani, remarcându-se prin viziunea sa neconvențională și prin concepte de o imaginație aparte, care invită privitorul să pună sub semnul întrebării percepția asupra realității și împing granițele modei dincolo de fotografia clasică. Sundsbø este recunoscut pentru versatilitatea sa remarcabilă — atât prin deschiderea față de noile tehnologii, de la scanarea 3D la retușul pictat manual, cât și prin diversitatea și finețea stilului său artistic.
Născut în Norvegia în 1970, Sølve Sundsbø s-a mutat la Londra în 1995 pentru a studia fotografia la London College of Printing. Deși locuiește în continuare în Londra, alături de soția sa și cei patru copii, țara natală rămâne o sursă constantă de inspirație pentru el. Estetica norvegiană, curată și naturală, se reflectă adesea în imaginile sale.
Colaborările sale comerciale au dus la crearea unor imagini și filme devenite iconice pentru branduri de top din moda și industria de frumusețe, printre care se numără Bulgari, Cartier, Chanel, Estée Lauder, Giorgio Armani, Gucci, Guerlain, Hermès, Lancôme, Louis Vuitton, Narciso Rodriguez, Prada, Thierry Mugler și Tom Ford.
Sundsbø este pasionat de publicarea lucrărilor sale în reviste și a realizat de-a lungul timpului numeroase editoriale și coperte inovatoare. Colaborează în mod constant cu publicații de renume precum Harper’s Bazaar Italia, i-D, Love, The New York Times Magazine, Numéro, Perfect, Re-Edition, V, Vogue Italia și W.
Cum a început pasiunea ta pentru fotografie?
A început din dorința de a spune povești. Nu sunt foarte bun la scris sau la desen, dar am avut mereu dorința de a spune povești. Totul a pornit de la schi – îi fotografiam pe prietenii mei în timp ce schiau și aduceam acele povești „înapoi de pe munte”. Apoi a fost muzica: mergeam la foarte multe concerte când eram tânăr. Voiam să surprind vizual acea emoție, ca să o pot împărtăși cu alții. Așa că, pentru mine, fotografia înseamnă să spui povești, să comunici.
Care a fost primul tău gând când ți s-a propus să realizezi Calendarul Pirelli 2026?
Am simțit o bucurie imediată, pentru că acest calendar este un veritabil simbol al excelenței în fotografie, iar a face parte din acest club este o onoare în sine. E aproape ca și cum ai câștiga un premiu — doar că, odată ce îl primești, îți spui: „Doamne, acum trebuie să-l merit.” De regulă, recunoașterea vine după ce ai realizat ceva important; aici însă, o primești dinainte și ești provocat să o confirmi prin ceea ce creezi. La început ești copleșit de nenumărate posibilități, dar foarte repede începi să te gândești concret la felul în care le poți transforma în realitate.
Cum ți-a venit ideea de a folosi „elementele” ca temă? Ce reprezintă ele pentru tine?
Ideea a pornit din dorința de a crea o legătură cu natura, fără a transforma acest lucru într-un clișeu. Nu am vrut să fiu în natură – deși, personal, este locul în care mi-aș dori să fiu mereu – ci să o transpun într-o formă abstractă și mai puțin previzibilă. Elementele reprezintă, într-un fel, o esență a naturii. Încă din cele mai vechi civilizații, pământul, aerul, focul și apa au fost felul nostru de a „reduce” natura la ceva ce putem înțelege. Mi s-a părut firesc să lucrez într-un cadru care îți permite să iei „totul” – pentru că natura înseamnă totul – și să redai o formă vizuală, pe care o poți controla și interpreta. De aici a venit ideea.
Spune-ne ceva despre procesul de realizare a acestui Calendar.
Procesul a început cu o întrebare simplă: cum poți reda vizual elementele? Cum poți reprezenta vântul? Vântul, evident, este invizibil — îl poți percepe doar atunci când atinge ceva. Apa, în schimb, este un element în care te afli, te cufunzi sau care te învăluie.
Provocarea a fost să surprind aceste elemente prin fotografie. Realizarea lor în natură mi s-a părut copleșitoare, din cauza multitudinii de detalii și stimuli vizuali. De aceea, am ales o abordare mai simplă și am adus totul în studio. Am folosit tehnologie de ultimă generație, mai exact pereți LED uriași, pentru a „culege” imagini din natură și a le recrea într-un mediu controlat.
Desigur, am folosit și apă reală și vânt real, însă unele dintre fundaluri și elemente au fost preluate din natură și integrate ulterior în studio. Întregul proces s-a bazat pe considerente practice: la început crezi că poți face orice, dar îți dai seama repede că există limite —persoana fotografiată trebuie să fie pusă în valoare și să se simtă în largul ei. Nu vrei, de exemplu, să ai flăcări reale în apropierea cuiva, decât dacă este absolut necesar. De aceea, am filmat toate secvențele cu foc în prealabil și le-am proiectat pe peretele din spate, pentru a evita orice risc.
Spune-ne ceva despre rolul protagonistelor din Calendar. Cum le-ai integrat în aceste elemente?
Pentru unele dintre ele, abordarea a fost una foarte directă. Eva [Herzigová] și Susie [Cave] au fost fotografiate în apă. Pentru Tilda [Swinton], am creat un mic univers doar al ei. În cazul lui [FKA] twigs, am avut o discuție lungă — își dorea să fie acoperită cu nisip și să devină una cu pământul. Totul a fost o colaborare bazată pe conversație. Îți dorești ca persoana să arate frumos, dar mai ales ca protagonista să fie în deplină armonie cu elementul pe care îl întruchipează.
Spune-ne ceva despre ceilalți membri ai echipei implicați în această aventură. Cât de important este pentru tine să fii înconjurat de oameni în care ai încredere și care îți pot oferi sprijinul și sugestiile lor pe parcursul proiectului?
Când lucrez la un proiect de acest tip, îmi doresc să colaborez cu oameni pe care îi cunosc bine — oameni față de care pot fi complet sincer. Am vrut să lucrez cu Jerry Stafford pentru styling, pentru că nu este doar un stilist extraordinar, ci și cineva care are darul de a-mi deschide noi perspective. El lansează idei prin mici sugestii, iar eu le pot transforma în concepte ample. Anul acesta, Calendarul a prins viață și prin imagini în mișcare. Am avut plăcerea de a lucra cu excepționalul Benoît Delhomme, Director de Fotografie, care a creat iluminarea pentru film, iar împreună am adaptat-o pentru cadrele statice. Decorurile au fost realizate cu măiestrie de Robbie Doig, colaboratorul meu de lungă durată.
Pentru machiaj, am ales-o pe Val Garland — lucrăm împreună de mulți ani și am încredere deplină în talentul și sensibilitatea ei artistică, dar și în ea ca om. Syd Hayes este un hairstylist remarcabil, care găsește mereu soluția potrivită pentru fiecare imagine. Designul final al Calendarului poartă semnătura lui Greger Ulf Nilson, un designer excepțional și un bun prieten. Iar la New York am colaborat cu Bob Recine pentru păr, James Kaliardos pentru machiaj și Tristan Sheridan ca Director de Fotografie. Toți cei din jurul meu sunt oameni alături de care colaborez de foarte, foarte mult timp. Pentru mine, acest lucru este esențial — să existe încredere, respect reciproc și dorința comună de a pune imaginea pe primul loc și de a crea ceva cu adevărat magic.
Ce înseamnă frumusețea pentru tine?
Frumusețea este un cuvânt dificil. E ca și cum ai vrea să oferi ceva ce nu se lasă descoperit imediat, dar care, treptat, începe să te cucerească. Cred că frumusețea este profund personală și plină de nuanțe. Expresii precum „ea e frumoasă” sau „el e frumos” își schimbă sensul odată cu timpul. Totuși, un lucru rămâne neschimbat: acea ușoară incertitudine, acel moment în care te întrebi dacă ceva te atrage cu adevărat. Pentru mine, frumusețea trebuie să fie interesantă și să conțină o notă subtilă de provocare.
Consideri fotografia o formă de explorare sau o nevoie — o căutare sau o dorință?
Pentru mine, fotografia este toate acestea la un loc: o dorință, o căutare, o pasiune. Înseamnă să creez un moment care să stârnească interes, pe care apoi să-l pot trimite în lume și să spun: „Ce părere ai despre asta? Ți se pare interesant? Ți se pare frumos?” Acel moment de comunicare este esențial pentru mine. Fac fotografii tot timpul — cu telefonul, cu o cameră mică, nu contează — este felul meu de a înțelege lumea. Așa cum un scriitor încearcă să surprindă o experiență prin cuvinte, eu încerc să o descopăr prin imagine.
Ai vrea să le transmiți ceva generațiilor următoare?
Da — le-aș spune să aibă curajul să acționeze, să exploreze, să iasă în lume. Să lase ecranele deoparte și să trăiască experiențele direct, nu prin alții. Nu priviți spre mine pentru inspirație — descoperiți și creați propriul vostru drum.














