Corvette C3 Jet – singurul automobil cu motor de avion omologat

Un lucru mai puțin obișnuit în cazul acestui Chevrolet Corvette C3 nu îl reprezintă trenul de rulare sau jantele cu pneuri de dimensiuni generoase, ci unitatea utilizată pentru propulsie, respectiv o turbină de avion cu un sound specific și valori ale performanțelor incredibile.

Americanul Andy Granatelli trebuie să fi fost un personaj mai mult decât îndrăzneț când în anul 1967, sub responsabilitatea acestuia, un automobil cu totul special a luat startul în cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Vopsit în culorile brandului american STP specializat pe uleiurile de motor, dotat cu șasiu dezvoltat de britanicii de la Lotus și propulsat cu ajutorul unei turbine de avion tip Pratt & Whitney ST6B, automobilul respectiv elaborat s-a clasat pe locul șase în calificări iar în final a reușit să câștige cursa cu un avans consistent.

Întâi implementat pe un model de curse, apoi pe un Chevrolet Corvette

Cu toate acestea, modelului de curse special elaborat i s-a anulat victoria pentru că a rulat cu doar cu 7,5 mile/ h cu puțin timp înainte de finalul cursei, din cauza unei probleme cu cutia de viteze. Granatelli a încercat din nou acest concept un an mai târziu, dar un accident suferit în timpul antrenamentului dinaintea cursei, a împiedicat practic automobilul să mai poată lua startul în celebra cursă americană. Acest incident a dus la sfârșitul proiectului „Indy racer cu motor de avion”, pentru că noile reglementări tehnice introduse în 1969 interziceau participarea unor astfel de automobile elaborate la cursa de 500 de mile de la Indianapolis.

Un deceniu mai târziu, fiul lui Andy, Vince, a transformat ideea într-un proiect de „Model sport stradal legal cu motor de avioan”. Proiectul a fost finalizat în anul 1978, fiind materializat într-un model Corvette C3 dotat cu o turbină Pratt & Whitney ST6B și care a primit omologarea pentru a putea rula pe drumurile publice. În prezent acesta se află într-o stare perfectă, poate fi condus și se află expus la secțiunea modelelor de competiție din cadrul muzeului Rock ‘n Roll Car Museum din Austin, statul Texas – SUA.

Cevrolet Corvette – sportul în stil american serbează 65 ani

Implant reușit

Alegerea modelului Corvette C3 de către Vince Granatelli pentru proiectul său, un model modern la acea vreme, nu a reprezentat chiar un lucru întâmplător. Modelul sport american având un compartiment destul de lung, era singurul automobil aflat la acel moment care putea găzdui motorul aeronavei în compartimentul acestuia. Conform informațiilor oficiale, motorul de 892 CP a încăput în compartimentul modelului sport de la Chevrolet cu o precizie milimetrică. Cu toate acestea, au fost necesare modificări ample pentru a pune în funcțiune întreg ansamblu motor și cutie de viteze.

Turbina însăși s-a confruntat cu cele mai mari provocări datorită puterii enorme și nivelurile foarte ridicate de turație. Granatelli a scăzut puterea cu ajutorul unor arbori de antrenare întăriți și cu un reductor, care a redus turația de la 37.500 la 6.230 rpm. Proiectanții au implementat o altă cutie de viteze automată, astfel încât puterea să fie livrată într-un mod mai puțin brutal roților motrice.

Modificări necesare

Granatelli a continuat modificările la proiectul său, construind un nou cadru frontal mai rigid, implementând un sistem de frânare similar modelelor contemporane care concurau în campionatul american NASCAR și jante cu pneuri atent elaborate și de dimensiuni impresionante. De asemenea, americanul a ajustat cablajul electric, a adăugat mai multe instrumente și comutatoare în planșa de bord. Temperaturile enorme generate de motorul aeronavei (până la peste 500 de grade Celsius) au necesitat un sistem de evacuare complet nou. De asemenea, instalația de aer condiționat a necesitat înlocuirea cu uneia de concepție nouă.

105 km / h – la ralanti

Conducerea acestui model supersport reprezintă cu siguranță o experiență cu totul specială. Potrivit lui Vince Granatelli, acesta accelerează de la 0 la 60 mile / h (96,6 km / h) în doar 2,5 secunde. Cu toate acestea, cele 3,2 secunde măsurate de echipa de teste de la revista americană de specialitate Motor Trend par a fi mai realiste. Conform aceleiași echipe de teste, viteza maximă este de 289 km / h iar la ralanti, automobilul poate rula cu o viteză de 105 km/h. Cea mai interesantă caracteristică al lui Corvette Jet este însă soundul său unic. În acest caz nu există nici o urmă de sunet grav tipic V8-ului tradițional american întâlnit pe majoritatea modelelor de producție americană. Sunetul emis de Corvette Jet în timpul accelerațiilor este conform celor care l-au testat, unul tipic pentru un avion de dimensiuni medii care se pregătește să decoleze.

Ce valoare poate avea astăzi o astfel de curiozitate auto?

Este destul de greu de spus. Deja în anul 1982, texanul Milton Verrett a cumpărat Corvette-ul Jet cu motor de avion pentru suma de 500.000 de dolari, o sumă care valora cu mult mai mult decât cei 467.000 de euro cît reprezintă în prezent. În 2005, automobilul a fost vândut din nou, de această dată pentru suma de 550.000 de dolari (azi, echivalentul a 514.000 euro). La începutul anului 2015, a fost scos la licitație prin intermediul casei de licitații americane Barrett-Jackson dar nu a atins prețul minim stabilit de vânzător în acel moment. Cei de la Rock ‘n Roll Car Museum estimează în prezent o valoare al lui Corvette Jet de până la 800.000 de dolari (circa 750.000 de euro).

Foto: Barrett-Jackson; Arhivă