20 de ani de la primul Porsche 911 GT3

Prezentat în urmă cu 20 ani la Salonul Auto de la Geneva, versiunea super sport GT3 al al consacratului model sport german Porsche 911, a evoluat de mai multe ori de-a lungul anilor, rămânând însă fidel caracteristicilor sale care l-au consacrat.

Anumite modele gen mituri nu s-au schimbat complet niciodată, ele pur și simplu au evoluat de-a lungul timpului. Unul dintre acestea este Porsche 911 GT3, care anul acesta sărbătorește 20 de ani. Acesta și-a făcut debutul la Salonul Auto de la Geneva din 1999 creând imediat o anumită temere în segmentul modelelor de înaltă performanță, urmând apoi la scurt timp să submineze topul categoriei.

Ca nicio altă versiune anterioară a modelului 911, versiunea GT3 își arată din plin spiritul său pentru competiții, putând fi utilizat[ fără mari dificultăți inclusiv în traficul cotidian.

Cu siguranță, acest lucru nu este o coincidență, întrucât la dezvoltarea sa au contribuit dublul campionului mondial de raliu și pilot de teste la Porsche, Walter Rohrl, inginerul Roland Kussmaul precum și specialiștii diviziei Motorsport din Weissach.

DNA de competiție

Rețeta succesului, explică inginerii de la Porsche, experiența și inovațiile dobândite în motorsport sunt întotdeauna incluse în dezvoltarea următoarei versiuni de stradă. Legătura dintre versiunile de serie și cele de competiție este una foarte strânsă. Prin urmare, nu este surprinzător faptul că majoritatea 911 GT3-urilor construite sunt apoi utilizate regulat pe circuite.

Pe lângă nenumăratele victorii obținute la clasa respectivă, versiunea competițională GT3 a obținut, de fapt, numeroase victorii absolute (7 a număr din 2000 până astăzi) în cursele de anduranță precum cele de 24h de la Spa, Daytona și Nürburgring.

Remarcată înca de la prima generație

La debut, în 1999, modelul sport german era echipat cu un motor boxer cu 6 cilindri răcit cu apă, capacitatea de 3.6 litri, putere de 360 ​​CP și care era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. De asemenea, GT3 mai beneficia de caracteristici tehnice specifice precum: suspensia coborâtă și rigidizată, sistem de frânare îmbunătățit și dotat cu discuri realizate din material ceramic(o premieră mondială pe un automobile de serie) sau eleron biplan de mari dimensiuni la partea din spate.

Încă de la lansare, modelul s-a făcut repede cunoscut datorită performanțelor. Astfel, pilotul de teste Rohrl, reușea să parcurgă un tur la Nürburgring Nordschleife cu cei 20.8 kilometri ai săi, în mai puțin de 8 minute, un nou record pentru modelele sport omologate pentru traficul rutier. Prima evoluție a modelului este consemnată 4 ani mai târziu, în 2003, când a doua generație dispune de un design ușor restilizat la unele detalii și un motor îmbunătățit, care ajungea să dezvolte 381 CP. Din acest moment, o actualizare a modelului va avea loc la fiecare trei-patru ani. În anul 2006, puterea motorului ajunge la 415 CP iar suspensia beneficia în premieră de sistemul PASM de reglare electronica a amortizoarelor.

Escaladarea puterii

Îmbunătățirile cele mai mari sunt însă aduse în 2009, când inginerii de la Porsche măresc capacitatea motorului boxer la 3.8 litri, sporesc puterea la 435 CP și optimizează în continuare aerodinamica, prin utilizarea unui eleron posterior fix reproiectat și a unor elemente specifice la exterior. Cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la lansarea modelului 911, cea de-a cincea generație GT3 își sărbătorea premierea mondială la Salonul Auto de la Geneva din 2013.

În acest caz, motorul boxer aspirat de 3.8 litri cu șase cilindri dezvolta grație unor îmbunătățiri, 475 CP, o valoare cu adevărat remarcabilă, care permitea un sprint de la 0 la 100 km / h în doar 3.5 secunde și o viteză maximă de 315 km / h. Principalele noutăți tehnice indroduse pe această noua versiune sunt: cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj (PDK) și puntea spate cu bracare activă, care, în funcție de viteză, braca în același sens sau în sens contrar cu roțile din față, pentru a îmbunătăți dinamica și stabilitatea în cele mai diverse situații.

Ultima generație mai evoluată

Conform tradiției și cea de-a șasea generație a GT3 debutează la Salonul Auto de la Geneva, la ediția 2017. Propulsia este asigurată în continuare de unitatea boxer cu 6 cilindri, dar în acest caz cu capacitatea și puterea crescute la 4 litri și respectiv 500 CP. În același timp, pentru plăcerea la condus a „puriștilor”, pe lângă cutia secvențială PDK-ul oferită în standard, revine pe lista de opționale cutia de viteze manuală cu 6 trepte. De asemenea, pentru clienții care doresc un GT3 cu un aspect puțin mai sobru puteau opta acum pentru pachetul touring, care înlocuia eleronul fix ​​cu unul retractabil.

Foto: Porsche