Talbot Matra Murena a fost comercializat doar patru ani și, la 40 de ani de la lansare, nu prea mulți pasionați își mai amintesc de modelul sport francez. Succesorul modelului Bagheera era un coupe original și modern, cu motor amplasat central și cu trei locuri la interior unul lângă altul. În momentul când Renault a demarat colaborarea ca Matra pentru fabricarea monovolumului Espace, coupe-ul Murena a fost scos din producție.
Pentru unii pasionați poate părea a fi chiar ieri, dar au trecut deja 40 de ani de la prezentarea Talbot-ului Matra Murena cu ocazia Salonului Auto de la Paris din octombrie 1980. Producția propriu-zisă a demarat în ianuarie 1981 iar primele unități au fost livrate câteva săptămâni mai târziu. Acest coupe original a avut misiunea grea de a înlocui modelul Bagheera care a debutat în 1973 și a devenit unul dintre modelele simbol al acelui deceniu. Trei locuri, culori atractive și caroserie din material plastic conferiseră acestui model o imagine avangardistă îmbunătățind imaginea companiei franceze care nu era una chiar recentă. Înființarea sa datează din 1941, când Mécanique Aviation TRAction (pe scurt Matra) a decis să-l ajute pe micul producător René Bonnet să producă automobile, preluând apoi afacerea și înființând noua companie în Romorantin în anul 1964. În micul oraș Valle della Loria astăzi există un frumos muzeu dedicat istoriei Matra.
Modelul Murena era un coupe compact cu motor de capacitate medie și care inaugura noul curs după integrarea companiei Matra în universul Peugeot, care la rândul său a devenit proprietarul mărcii Talbot și în același timp al lui Simca și Chrysler iar numele va deveni, așadar, Talbot Matra. La debut au fost propuse două versiuni echipate cu motoare de 1.6 L și 2.2 L. În primul caz motorul dezvolta 92 CP iar versiunea se recunoștea prin jantele din oțel iar în al doilea caz 118 CP și se deosebea prin jantele din aliaj cu design specific și care erau disponibile doar opțional pe versiunea 1.6. Motoarele erau asociate cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte și permiteau viteze maxime de 182 și respectiv 197 km/h.
Murena dispunea de o structură autoportantă din oțel acoperită cu panouri din material compozit respectiv fibră de sticlă și rășină. Structura din oțel beneficia de un tratament special datorită aplicării unei protecții excepționale împotriva coroziunii prin intermediul zincării la cald. Murena a fost una dintre primele automobile din lume care a utilizat această tehnică, care a devenit ulterior folosită în mod obișnuit, deoarece era foarte eficientă.
Linia cuneiformă a caroseriei se datorează lui Antonis Volanis, același designer care a creat inclusiv modelele Bagheera și Rancho în tip ce proiectul a fost realizat de Philippe Guédon, inginerul care a fost responsabil și cu alte modele Matra: 530, Rancho și, desigur, Bagheera. Designul era caracterizat de o parte frontală înclinată cu farurile retractabile și lunta din spate de dimensiuni generoase în poziție aproape orizontală. Linia sa avangardistă și foarte aerodinamică (CX:0.33) devansează vremurile, până la punctul în care nici astăzi nu pare că își arată vârsta. La fel ca și modelul predecesor Bagheera, Murena păstrează la interior cele trei locuri unul lângă altul, o formulă originală și poate mai puțin practică, dar fără îndoială împotriva tradiței coupe-urilor. În plus, spătarul scaunului central poate fi coborât și spațiul astfel creat poate fi transformat într-o suprafață de sprijin sau o cotieră.
Tot de la Bagheera, modelul Murena preia aranjamentul central al motorului, care garantează o ținută de drum și o manevrabilitate excelente dar cu o accesibilitate limitată pentru cei care trebuiau să se ocupe de întreținere. Suspensia este independentă pe ambele punți, sistemul de frânare dotat cu discuri iar direcția cu cremalieră. Gabaritul modelului era unul compact ( Lxlxh:4.070×1.752×1.220 m, ampatament 2.430 m, masă proprie 930 -1.030 kg) fiind similar principalelor modele concurente precum: Alfa Romeo Alfasud Sprint, Fiat X1/9, Triumph TR7 sau Volkswagen Scirocco. Din iunie 1982, datorită numeroaselor cereri venite din partea unor clienți mai pretențioși în ceea ce privește performanțele mai ridicate, Talbot-Matra oferă posibilitatea ca un preparat numit „142” să fie efectuat în reprezentanțe și care permitea o creștere semnificativă a puterii motorului de 2L de la 118 la 142 CP.
A existat, de asemenea, un prototip numit 4S, realizat în doar două exemplare încă existente. A fost vorba de o versiune și mai performantă, care ar fi trebuit să-i permită modelului Murena să concureze modele mai performante precum Porsche 924 Turbo. Printre caracteristicile sale principale era motorul cu distribuție cu două axe și 16 supape și alimentare cu injecție. Cu toate acestea, Peugeot nu a considerat potrivit să investească într-o versiune atât de performantă și scumpă a unui model considerat de nișă, în ciuda performanțelor sale ridicate (accelerație de la 0 la 100 km / h în 7,2 secunde și viteză maximă 230 km / h). De asemenea a existat și studiul unui model Murena cu un motor longitudinal V12, realizat de André Legan, care a fost ulterior distrus.
Cariera modelului Talbot Matra Murena va fi scurtă și se va încheia în 1984 când, odată cu sosirea pe linia de asamblare a fabricii din Romorantin a revoluționarului Renault Espace, aleasă datorită experienței sale în domeniul producției de caroserii din materiale sintetice. Producția totală a modelului sport francez va fi de peste 10.000 de unități, împărțită după cum urmează: 4.440 în 1981, 3.720 în 1982, 2.040 în 1983 și 480 în 1984.
Brandul Matra a suferit ulterior diverse fuziuni corporative care apar în diferite sectoare de activitate, de la la proiectarea vehiculelor electrice urbane până la industria aerospațială.
Foto: Matra; Arhivă