Pe data de 4 ianuarie s-au împlinit 55 de ani de când producătorul auto francez Renault a prezentat noul și în același timp revoluționarul model Renault 16, considerat primul automobil de serie cu o caroserie berlină de tip hatchback. Mulțumită numeroaselor sale atu-uri, Renault-ul 16 câștigă trofeul “Mașina Anului 1966” în Europa, înregistrând încă de la debut un mare succes comercial.
Proiectul viitorului model care trebuia să înlocuiască modelul din clasa medie superioară Fregate, a demarat în anul 1958 sub conducerea lui Fernand Picard și a fost denumit projet 115. Acesta trebuia sa fie un exemplu de versatilitate și practicitate în utilizare iar interiorul să fie spațios și în acelasi timp modulabil iar design-ul unul revoluționar.
La finalul anului 1958, cu sprijinul carosierului italian Ghia este finalizat un prim prototip cu caroserie berlină în două volume cu două uși. Un an mai târziu demarează un al doilea proiect denumit project 114 care dispunea de o caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși, transmisie pe roțile din spate, suspensie hidropneumatică și motorizare cu 6 cilindri de 2.2L. Datorită costurilor mari de dezvoltare, acest proiect a fost abandonat, proiectul 115 fiind reluat în 1962. Pe lângă soluțiile inițiale deja cunoscute pentru proiectul 115 au mai fost propuse transmisia pe roțile din față și motorizarea cu 4 cilindri cu o capacitate de până în 1.5L.
În anul 1963 sunt finalizate primele prototipuri cu care au demarat primele teste dinamice și de anduranță în timp ce modelul pentru producția de serie a fost finalizat în august 1964 și a purtat inițial denumirea de Renault 1500.
Pe data de 4 ianuarie, Renault prezenta pentru presă la Juan-les-Pins pe Coasta de Azur noul model din clasa medie superioară Renault 16. Producția modelului a demarat în martie 1965 la noua fabrică din Sandouville de lângă Le Havre în timp ce lansarea oficială pentru public s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1965.
Noul Renault 16 dispunea de o elegantă, funcțională și aerodinamică (CX : 0.39) caroserie în două volume cu 4 usi plus hayon și 5 locuri. Design-ul care a fost realizat de Gaston Juchet și Phillippe Charbonneaux era inspirat din cel al prototipului coupe-cabrio Renault 115 din 1963 și a reprezentat la acea dată o noutate absolută fiind o combinație reușită între o berlină și un break și pe care specialiștii au denumit-o hatchback.
De la primele teste, presa de specialitate a apreciat variabilitatea superioară similară cu a unui model cu caroserie break, habitaclul spațios, confortul ridicat la rulare, ținuta de drum sigură, design-ul elegant, portbagajul foarte încapător al cărui volum varia între 410 și 1450 dmc și raportul preț – calitate foarte bun. În acelasi timp lansarea modelului Renault 16 a surprins inclusiv principalii constructori francezi concurenti: Simca și Peugeot, datorită soluțiilor tehnice avansate implementate: transmisie pe roțile din față, caroserie cu 5 uși, plafon plat, suspensie cu bare de torsiune, banchetă spate modulabilă, bloc motor din aluminiu și electroventilator montat în standard. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/renault-16-50-de-ani-de-la-primul-automobil-hatchback/
Foto: Renault