Opel Calibra, cel mai aerodinamic coupe împlinește 30 de ani

La 30 de ani de ani de la lansare, Opel Calibra păstrează intacte toate caracteristicile care i-au adus un loc aparte printre marile modele coupe cu tracțiune față.

Când a fost prezentat în premieră la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1989, Opel-ul Calibra a surprins încă de la prima vedere datorită designului atractiv cu forme line și echilibrate, corect evidențiat cu acest nume.

Desenat de vânt

Aerodinamica excepțională (CX:0.26), a fost obținută grație celor peste 2.000 de ore de studii precise în patru dintre cele mai bine echipate galeri aerodinamice din Europa și accentuată de liniile esențiale și convingătoare trasate de creionul lui Wayne Cherry, designerul GM care în anii ’60 a contribuit la crearea design-ului primelor Chevrolet Camaro, Oldsmobile Toronado și Pontiac Firebird.

Totul în ″familie″

Dezvoltat pe platforma modelului de clasă medie superioară Vectra(tracțiune pe roțile din față și motoare ampalsate transversal) de la care utiliza toate componentele mecanice, modelul din clasa sport Calibra beneficia de o elegantă și dinamică caroserie evidențată în special prin partea frontală joasă și foarte înclinată, obținut grație adoptării noilor faruri elipsoidale cu o înălțime de doar 70 de milimetri dar și a părții din spate trunchiate și lunetei extrem de înclinate pentru a favoriza curgerea lină a curenților de aer.

O concurență acerbă

Opel Calibra iese în evidență printre concurenții consacrați ai perioadei respective, precum: Volkswagen Corrado, Honda Prelude și Toyota Celica, dar chiar și în fața lui Fiat Coupe și Alfa Romeo GTV lansate câțiva ani mai târziu. Modelul sport de la Opel oferă spațiu și confort pentru patru persoane și, în același timp, plăcerea conducerii sportive, așa cum au declarat majoritatea jurnaliștilor auto prezenți la primele drive teste efectuate la începutul anului 1990.

Destul de performant

Inovator la exterior, tradițional în habitaclu, cu o planșă de bord aproape identică cu cea de la Vectra, considerată austeră pentru clasa respectivă, deja de la lansarea în versiunea de top, 2.0I 16V cu o putere de150 CP, Calibra permitea o viteză maximă de aproape 220 km / h. Versiunea de top 2.0 16V Turbo 4×4 lansată la începutul anului 1992 și echipată cu o transmisie integrală plus cutie de viteze manuală cu 6 trepte, reușea grație motorului de 204CP, performanțe de top: viteză maximă de 245 km / h și accelerație de la 0 la 100 km / h în doar 6.7 secunde.

Dar și confortabil

În 1993 odată cu realizarea primului și singurului facelift al modelului, gama de motorizări este extinsă cu un propulsor V6 de 2.5L cu 24 supape și 170 CP care era destul de silențios și oferea un excelent compromis între confort și performanțe. Atrăgător din punct de vedere al design-ului, modelul a înregistrat un succes notabil în vânzări, mulțumită în primul rând unui raport excelent calitate/preț dar și a unei liste impresionante de dotări opționale din care nu lipseau: instalația de aer condiționat cu control automat, tapițeria din piele, trapa cu acționare electrică, computerul de bord, retrovizoarele cu reglare electrică sau instalația audio stereo.

Comportament echilibrat

Comportamentul este unul excelent și care oferă siguranță ridicată mai ales în cazul transmisiei integrale disponibile opțional încă de la lansare. Cu toate acestea, trenul de rulare care este setat mai mult ″soft″ nu a fost întotdeauna pe placul celor amatori de o conducere sportive și senzații tari, exceptând versiunile de top care beneficiau de ajustări suplimentare. Sistemul de frânare servoasistat dispunea de discuri ventilate în față și discuri pline în spate plus ABS opțional sau în standard în funcție de nivelul de echipare iar direcția servoasistată era oferită în standard.

Calibra în zilele noastre

Fabricat până în 1997 într-un număr de aproximativ 240.000 de unități, Opel Calibra este o model care în multe cazuri a schimbat de mai multe ori proprietarii. În zilele noastre oferta de exemplare scoase la vânzare în vestul Europei este încă destul de amplă și cu prețuri foarte variate, cuprinse între 1.000 și 10.000 de euro, în funcție de versiune și kilometrii rulați. Unele dintre acestea au suferit modificări atât din punct de vedere estetic cât și mecanic care par attractive la prima vedere dar, în general, ar trebui evitate. Recomandarea noastră este pentru un exemplar în stare originală care păstrează puritatea designului, chiar dacă pare puțin mai discret.

Foto: Opel; Arhivă