Acum 65 de ani la Salonul Auto de la New York, constructorul auto german Mercedes – Benz făcea senzație cu prezentarea ″revoluționarului″ model sport 300 SL.
Modelul dispunea de un design spectaculos și era la momentul respectiv cel mai rapid automobil de serie. Denumirea modelului, provenea de la capacitatea cilindrică de trei litri – 300 și respectiv tipul de caroserie coupe Sport Leicht ″SL″.
Proiectul modelului sport care a fost codificat intern W198 a demarat în anul 1952 și a fost dezvoltat pe baza modelului de competiții 300 SL(W194) lansat în acelasi an și cu care au fost câștigate numeroase curse celebre precum: Mille Miglia, Targa Florio, 24h Le Mans sau Carrera Panamericana. Un prim prototip a fost finalizat în cursul anului 1953 iar către sfarșitul aceluiași an a fost prezentat exemplarul pentru producția de serie.
La ediția din 1954 a Salonului Auto de la New York, cel mai important salon auto din SUA din acea perioadă are loc lansarea oficială a noului model sport denumit 300 SL. Proiectat de designerul șef de la Daimler Benz AG, Rudolf Uhlenhaut, modelul sport german beneficia de o caroserie tip coupe cu două uși și două locuri care datorită sistemului de deschidere a portierelor a fost denumită și Gullwing (aripa de pescarus). Șasiul tubular și aerodinamica excelentă(Cx:0.38) au fost special elaborate pentru ca modelul 300 SL să poată fi utilizat inclusiv în competiții. Totuși, propunerea pentru ca automobilul să intre în productia de serie a venit din partea lui Max Hoffman – cel mai mare dealer auto american care a prevăzut succesul modelului și a trimis producătorului german din Stuttgart o comandă fermă pentru 1.000 de exemplare.
Încă de la debut Mercedes-ul 300SL a fost apreciat atât de presa de specialitate cât și de clienți datorită design-ul spectaculos, soluțiilor tehnice avansate, performanțelor de top, confortului ridicat la rulare și finisarea luxoasă fiind considerat de majoritatea specialiștilor primul automobil super sport de serie.
Motorul aflat în dotarea modelului 300 SL era același cu cel al modelului 300S aflat în vârful gamei. Acesta avea 6 cilindri în linie, cilindreea de 2.996 cmc, dezvolta 215 CP la 5800 rpm iar spre deosebire de motorul lui 300 S alimentat cu ajutorul carburatorului, în acest caz alimentarea se realiza printr-un sistem de injecție mecanic Bosch, fiind primul motor din lume în patru timpi alimentat cu astfel de sistem. Pentru a avea loc sub caroseria joasă, realizată din oțel și parțial cu panouri din aluminiu, motorul a fost înclinat la 50 de grade spre partea stângă și asigura la obținerea unor performanțe de top pentru acea perioadă. Astfel, viteza maximă putea varia între 235 și 260 km/h în funcție de raportul final al transmisiei iar accelerația de la 0 la 100 km/h era posibilă în doar 8.7 secunde, modelul sport german fiind cel mai rapid automobil de serie la momentul respectiv. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 4 trepte sincronizate plus un diferențial autoblocabil ZF. Suspensia era independentă pe ambele punți fiind prevazută cu arcuri elicoidale și bare stabilizatoare. Sistemul de frânare era servoasistat și dotat cu tamburi iar direcția era de tipul cu circuit de bile. Dimensiunile caroseriei erau Lxlxh: 4.570 x 1.790 x 1300 m iar greutatea 1310 kg.
În primul an de producție au fost asamblate un număr de 29 de exemplare care dispuneau de caroserie realizată complet din aluminiu și jante cu prezon central în timp ce puterea motorului în acest caz dezvolta 240 CP. Prețul pe piața americană era de 11.000 de dolari iar în Germania prețul de bază era de 29.000 mărci, echivalentul a șapte exemplare de Volkswagen Kaffer. Între anii 1954 – 1957 au fost construite un număr de 1.400 de exemplare.
În 1957 este lansată varianta de caroserie roadster cu două locuri, modelul devenind 300SL Roadster. Modelul beneficia de o parte frontală ușor restilizată, de o suspensie spate de concepție nouă iar începând cu anul 1961 de sistem de frânare prevazut cu discuri în timp ce puterea maximă dezvoltată de propulsor pentru unele versiuni putea ajunge la 225CP.
Varianta roadster prezenta o serie de particularități față de varianta coupe pe care o înlocuia. Astfel, portierele erau convenționale, lonjeroanele laterale ale șasiului au fost coborâte pentru a facilita accesul la interior, a fost introdus torpedoul cu cheie iar tapițeria scaunelor era realizată din piele perforată. În același timp, ca urmare a reducerii volumului rezervorului de combustibil, capacitaea portbagajului a fost usor marită. Contra cost, clienții puteau comanda un hard-top în culoarea caoseriei sau un radio. Până în anul 1963 au fost produse în total 1.858 unității, modelul fiind înlocuit în gama cu modelul 230SL din seria W113.
Foto: Mercedes; arhivă