Un Ferrari 290MM model 1956 care a concurat cu unele dintre cele mai mari nume din motorsport, s-a vândut pe data de 8 decembrie pentru 22 de milioane de dolari(echivalentul a 19.3 milioane euro), devenind astfel cel de-al zecelea automobil cel mai scump licitat vreodată.
Modelul 290MM a fost creat într-o perioadă în care piloți precum Juan Manuel Fangio și Stirling Moss dominau cursele de Formula 1 și nu numai, fiind considerat unul dintre cele mai de succes modele de competiție Ferrari iar constructorul auto din Maranello era recunoscut pentru dominația sa în cursele auto din acea epocă.
Oferit în data de 8 decembrie la licitația RM Sotheby’s de la Muzeul Petersen Automotive din Los Angeles(SUA), cu un preț estimat între 22 și 26 milioane de dolari (19-24 de milioane de euro), modelul de competiție italian a fost adjudecat în cele din urmă după o lungă sesiune de oferte a trei colecționari anonimi pentru suma de 22.005.000 dolari (echivalentul a 19.351.860 euro)
Ferrari-ul 290MM a fost de departe cel mai scump automobil vândut la această licitație din Los Angeles iar pe lângă acesta au existat o mulțime de alte vânzări notabile dintr-un remarcabil lot de 69 de automobile.
Dezvoltat special la inițiativa legendarului Enzo Ferrari pentru a câștiga celebra cursă Mille Miglia, modelul 290MM a fost construit în doar trei exemplare plus alte trei exemplare îmbunătățite modelul fiind cunoscut în acest caz sub denumirea de 860 Monza.
Exemplarul de față cu numărul de șasiu 0628 și realizat de carosierul Scaglietti și-a făcut debutul în competiții pentru Scuderia Ferrari în sezonul competițional din 1956. În acel an, acest exemplar a terminat pe locul doi în cursa Mille Miglia cu piloții Peter Collins și Louis Klemantaski, a obținut un loc patru într-o altă cursă celebră – Targa Florio cu piloții Olivier Gendebien și Hans Hermann iar în Grand Prix-ul Suediei pilotul Juan Manuel Fangio a fost nevoit să se retragă din cursă.
Îninte de începerea sezonului din 1957, acest exemplar a beneficiat de unele îmbunătățiri de ordin tehnic, obținând în acel an al treilea loc în cursa de 1000km de la Buenos Aires alături de piloții Alfonso de Portago, Wolfgang von Trips și Eugenio Castellotti și un loc doi la Aosta-Gran San Bernardo cu pilotul Umberto Maglioli.
După terminarea sezonului competițional din 1957, pe acest exemplar au mai concurat în unele curse private din acel an piloții Stirling Moss care s-a clasat pe primul loc la Memorial Race and Nassau Trophy Race în Bahamas Speed Week și Dan Gurney care a obținut un loc doi la Watkins Glen.
În anii următori, acest exemplar valoros de Ferrari 290MM a mai concurat în numeroase curse din SUA până în 1961 după care s-a aflat în proprietatea mai multor colecționari americani. Ultimul proprietar, un colecționar englez a achiziționat acest exemplar în 2008 și pe care l-a restaurat complet în anul 2011 în configurația pe care a avut-o atunci când a concurat la ediția din 1957 a cursei de 12h de la Sebring. Cu acest exemplar, colecționarul britanic a obținut locul întâi la clasa sa la concursul de eleganță de la Pebble Beach California din 2011.
Foto: RM Sotheby’s