În perioada 25 – 27 mai s-a desfășurat o nouă ediție a evenimentului “Concorso d’Eleganza Villa d’Este” care reprezintă un concurs de eleganță dedicat celor mai elegante automobile și motociclete istorice din lume și care se desfășoară la Villa d’Este și Villa Erba din stațiunea Cernobbio de pe malul lacului Como situată în nordul Italiei. Motor Clasic Magazin a fost prezentă la acest eveniment și de la care veți putea citi în cele ce urmează impresiile noastre de la fața locului.
Desfășurat între anii 1929-1949 și reluat constant din anul 1999, concursul de eleganță italian care are parteneri tradiţionali pe producătorul german BMW și FIVA (Federation Internationale Vehicules Anciens), a reunit la ediţia din acest an un număr de 51 automobile istorice foarte rare fabricate între anii 1909-1971, clasificate pe 8 clase diferite, patru concept car-uri realizate în anul 2018, precum și un număr de 30 motociclete clasice foarte rare fabricate în perioada 1907-1969 și clasificate pe 5 clase diferite plus 5 prototipuri, cel mai recent fiind BMW Concept 9Cento din 2018.
Ediția din acest an care a reunit vehiculele istorice de colecție din 15 țări diferite s-a desfășurat sub motto-ul ː ″Hollywood On The Lake″, fiind inspirat din cinematografia de ieri și de azi, iar rolulurile principale, de această dată erau interpretate de automobilele care au intrat în istoria cinematografiei și cu ajutorul cărora au fost create adevărate vedete de film fără vârstă precum: agentul secret 007 – James Bond, misiunea ″ Mission Impossible″ sau ingeniosul umorist Mister Bean.
Noutatea absolută de la această ediție a reprezentat-o clasa auto H intitulată ″When Sex Was Safe and Racing Was Dangerous in Formula 1! ″ dedicată monoposturilor de Formula 1 cu un număr de 7 exemplare printre care merită amintite: un galonat Maserati 250F din 1954 și revoluționarul Tyrrell P34 din 1977 echipat cu 6 roți.
La acest concurs de eleganță italian am consemnat a treia prezență consecutivă a cunoscutului fost mare tenisman, actualmente om de afaceri și colecționar auto, Ion Țiriac. Dl. Țiriac a concurat la clasa B denumită – ″From Manhattan to Mayfair: The Golden Age of Motoring Opulence″ cu un fascinant exemplar de Mercedes 540 K Cabriolet A model 1937. Exemplarul care face parte din Țiriac Collection este unul din cele doar 83 exemplare asamblate cu caroserie cabrio din seria A și a avut ca proprietar anterior pe fostul patron al Formulei 1 – Bernie Ecclestone care l-a achiziționat în urma unei licitații de la Monaco în mai 2000.
Din componența juriului de la această ediție și care îl are preşedinte pe Lorenzo Ramaciotti (fost director de design al grupuuil Fiat – Chrysler) au făcut parte printre alțiiː Patrick Le Quement (fost director design Renault), Mario Theissen (Ex- team manager BMW Formula 1), Derek John Hill (fiul lui Phil Hill, campion mondial de Formula 1 în 1961), Guy Berryman Ruper (basistului formației Coldplay și un pasionat de vehicule istorice) și Yasmin Le Bon (fost model, soția lui Simon Le Bon – lider al Duran Duran și cunoscătoare în domeniul auto-moto clasic).
Duminică 27 mai la orele serii, juriul concursului a desemnat ″Best of Show″ la ediţia din 2018 la Concorso d’Eleganza Villa d’Este un Ferrari 335 Sport Spider Scaglietti din 1958, una dintre cele mai rare și mai exotice modele construite vreodată la Maranello. Acest valoros exemplar a fost achiziționat acum patru ani în urma unei licitații la Seattle (SUA) de către actualul propritar austriacul Andreas Möhringer fiind ultimul dintre cele doar patru exemplare construite între anii 1957 și 1958. Nu a fost chiar o surpriză faptul că, Ferrari 335 Spider Scaglietti a fost unul dintre cele mai admirate automobile chiar de la începutul concursului italian de pe malul lacului Como. Comparativ cu celelalte 3 exemplare, acest ultim exemplar din seria de 4, beneficiază de un motor V12 de 4.023 cmc cu o putere majorată la 430CP față de cei ″doar″ 390CP furnizați de varianta de bază precum și de un rezervor de combustibil de asemenea majorat la 192 litri. Mulțumită și unei greutăți de doar 885 kg, motorul care este asociat cu o cutie de viteze manuală în 4 trepte permite o viteză maximă de peste 300 km/h.
Sâmbătă 26 mai, un spectaculos Alfa Romeo 33/2 Stradale din 1968 creat de designer-ul Franco Scaglione și care aparține elvețianului Albert Spiess a câștigat trofeul ″Coppa d’Oro Villa d’Este″ fiind primul premiu al concursului obținut prin referendum din rândul vizitatorilor.
Asemenea unui mit, super car-ul italian Alfa Romeo a impresionat vizitatorii din Cernobbio, acesta fiind construit în doar 18 unități, dintre care 5 au fost realizate de carosieri faimoși având stiluri unice. Faptul că experții au discutat despre numărul exact de exemplare construite, timp de decenii, ajută la cultivarea farmecului său veșnic și asta dacă ar fi fost vreodată necesar.
Alfa Romeo 33/2 Stradale dispune de o parte mecanică derivată din cea a modelelor de competitie ale constructorului milanez cat și de solutii tehnice avansate,unele aplicate în premieră precum: caroserie realizată cu tehnologie folosită în aeronautică, șasiu tubular realizat din aliaje, bloc motor realizat din aluminiu și magnaziu, distributie cu 4 axe cu came în chiulasă, aprindere cu două buji pe cilindru, alimentare cu injectie mecanica SPICA, cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau portiere cu deschidere pe verticală. La momentul lansării, super car-ul italian era cel mai rapid automobil de stradă cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 5.6 secunde în timp ce viteza maximă se cifra la 260 km/h.
Din cele opt clase, cinci se referă la întreaga istorie a automobilului, de la modelele de competiție și de lux din perioada de dinainte de cel de al doilea război mondial până la modelele sport postbelice magnifice. În plus, în acest an au fost incluse trei categorii speciale: clasa rezervată automobileleor cunoscute pentru celebrele producții de la Hollywood, clasa de Formula 1 cu monoposturile care au făcut istorie și clasa formată din modele extrem de rare aflate în stare de conservare.
La prima clasă, A și care a fost intitulată ″The Titans: Dirt, Dust an Dange″, câștigătorul a fost un rar Bugatti Type 59 din 1934, acesta fiind unul dintre cele doar 8 exemplare existente în lume. Exemplarul câștigător aparține faimosului designer Marc Newson, care a participat la ediția din 2018 a cursei Mille Miglia la volanul unui Ferrari. La aceeași clasă mențiunea de onoare a mers la un ultra performant Alfa Romeo 8C 2300 Monza Zagato care aparține unui colecționar din Marea Britanie.
Câștigătorul de la clasa B, denumită ″From Manhattan to Mayfair: The Golden Age of Motoring Opulence″, a fost un ultra luxos Rolls Royce Phantom model 1929 cu caroserie Brewster & Co. placat cu finisări de aur de 18 carate și care aparține unui colecționar francez, în timp ce mențiunea a fost obținută de un opulent Cadillac V-16 Fleetwood Roadster din 1930 care face parte din colecția unui american. La aceeași clasă, premiul oferit de ACI Storico a fost atribuit unui exclusiv Bentley 4.5 L Grand Prix Dual Cowl Torpedo Jarvis & Sons din 1928, care a parcurs cea mai mare distanță pe roți până la acest concurs (din Elveția).
La clasa C, denumită ″Shaped by the Wind: Grandes Routières of the Art Deco Era″ a câștigat o elegantă și impresionantă(lungime 5.40m) Lancia Astura Convertibile Pininfarina Seria III model 1936 complet conservată aflată în colecția unui elvețian,în timp ce mențiunea specială a fost obținută de un elegant Bugatti 57 Atalante din 1937 considerat ultimul model de succes comercial al constructorului francez și care face parte din colecția unui luxemburghez.
În clasa D, care a fost denumită ″New World, New Ideas: The Story of Gran Turismo″, premiul l-a obținut un fascinant Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Pininfarina fabricat în 1960 și care aparține lui David MacNeil, unul dintre mari colecționari americani ai generației actuale în timp ce mențiunea de onoare a fost câștigată tot de un model Ferrari, cu un exclusiv 212 Export Vignale Cabriolet din 1951, care a avut ca prim proprietar pe ambasadorul portughez în Franța din același an. La aceeași clasă, după ce a fost îndelung ovaționat de public, Alfa Romeo 33 Stradale câștigător al ″Coppa d’Oro Villa d’Este″ a obținut și trofeul BMW Group Italia din cadrul Concorsso d’Elegance Villa d’Este.
Câștigător la clasa E, denumită ″Speed Meets Style: The Flowering of the Sports and the Racing Car″ a fost exclusivul Ferrari 335 Sport Spider Scaglietti din 1958 câștigător și al trofeului „Best of Show 2018” în timp ce mențiunea de onoare a fost câștigată de un performant Porsche Carrera GTS fabricat în 1964 al unui colecționar german.
Clasa F, intitulată ″80 Years of Automotive Archeology″ a fost adjutecată de un exclusiv Scat 25/35 HP Landaulet – Limousine din 1913 care aparține colecționarului italian Corrado Lopresto în timp ce un Lamborghini Miura P400 SV model 1971 aflat in posesia unui colecționar american a obținut mențiunea specială.
Fascinantul Aston Martin DB5 model 1964 echipat cu numeroase gadget-uri protagonist în filmul Goldfinger cu James Bond, a câștigat clasa G denumită ″Hollywood On The Lake – Stars of the Silver Screen ″ iar mențiunea de onoare a mers la spectaculosul prototip Lancia Stratos Zero din 1970 protagonist în „Moon Walker” al lui Michael Jackson.
Și în sfârșit clasa H, rezervată monoposturilor de Formula 1 și denumită ″When Sex Was Safe and Racing Was Dangerous in Formula 1!″, premiul a fost adjudecat de un McLaren MP4 / 2B din 1985 pe care a concurat în acel sezon pilotul Alain Prost și care aparține acum fostului pilot de F1 austriac Gerhard Berger în timp ce mențiunea onorifică a fost obținută de un Maserati 250F Fantuzzi din 1954 din colecția unui spaniol.
Trofeul BMW Group dedicat motocicletelor istorice (primul premiu acordat de juriul pentru Best of Show) a fost acordat duminică 27 mai la orele prânzului prototipului Moto Major având motor cu un cilindru și 347 cmc care aparține muzeul german Deutsches Zweirad und NSU. Proiectată de inginerul Salvatore Mallorca din Torino, motocicleta a trezit interesul producătorului italian de pneuri Pirelli, care a prezentat prototipul la târgul de primăvară din Milano în 1948 dar fără sa fie introdus în producția de serie. Mențiunea onorabilă de la această categorie, a fost acordată de juriu, modelului Indian Twin-Cylinder din 1907 având un motor cu 2 cilindri și deținut de colecționarul Frank Grahl din Germania iar trofeul Villa Erba decernat în urma votului publicului a fost obținut de un Brough Superior SS80 cu ataș realizat în Marea Britanie în 1939 și care aparține elevețianului Daniel Kessler.
La categoria ″Concept Cars and Prototypes″ premiul acordat în urma referndumului publicului la Villa Erba a fost obținut de spectaculosul Ferrari SP38. Prezentat în premieră la ediția din 2018 a Salonului Auto de la Geneva, acesta a fost realizat pe baza modelului 488 și beneficiază de un design semnat de Flavio Manzoni.
Pe lângă trofeele de mai sus decernate, au mai fost acordate și alte câteva premii pentru diferite clase și categorii.
În apropiere de pavilionul central de la Villa Erba la exterior, producătorul auto-moto german BMW a dedicat o expoziție de exemplare din modelele M1 și din seria E9 Coupe( 2.8, 3.0, 3.3, 3.0CSL) cu ocazia aniversării a 40 și respectiv 50 de ani de la lansarea acestora precum și unele modele emblematice precum: 321, 503 și 507 iar în interiorul acestui pavilion a dedicat o expoziție modelelor sale inclusiv Mini și Rolls Royce protagoniste în filmele din seria cu James Bond și Mission Impossible dar și Mini-ul Clasic utilizat de umoristul britanic Mister Bean.
Foto: Motor Clasic Magazin; BMW Classic Group