Curajul, independenţa, competiţia cu cei mai buni – acestea au fost caracteristicile Grupului BMW încă din 7 martie 1916. Este timpul unei treceri în revistă a celor mai importante realizări din istoria constructorulu bavarez, începând cu recordul mondial de zbor la înălţime din 1919, trecând pe la debutul lui Mini cu 60 de ani în urmă şi până la inventarea SUV-ului modern, x5, în 1999.
Pe 7 martie 2019, BMW a aniversat 103 ani de la existenţă. In aceşti ani, o fabrică de motoare de avioane a devenit lider în domeniul premium al automobilelor şi motocicletelor. Etosul companiei se bazează pe curajul de a inova, de a concura cu cei mai buni şi de a face faţă celor mai diverse provocări. In 2019, BMW Group Classic enumără cu plăcere numeroasele evenimente, împliniri şi inovaţii care au stat la baza filozofiei companiei de-a lungul celor 103 ani.
Acum 100 de ani: un zbor la înaltă altitudine marchează primul record pentru BMW
La data de 17 June 1919, experimentatul pilot de teste Franz Zeno Diemer îi aduce lui BMW primul record. Acesta a decolat de pe aerodromul Oberwiesenfeld din Munchen la manşa unui aeroplan construit de Deutsche Flugzeugwerke şi propulsat de motorul BMW IV pentru a încerca doborârea recordului de zbor la înălţime. Propulsorul ce dezvolta o putere de 230 CP a fost proiectat pentru a funcţiona la altitudini mari. Diemer a avut nevoie de o oră şi jumătate pentru a urca la altitudinea de 9,760 metres. Având cockpit-ul deschis, germanul s-a confruntat cu temperaturi sub -50 de grade iar lipsa oxigenului i-a pus mari probleme de respiraţie. Niciodată până în acea zi un avion nu zburase atât de sus!
Acum 90 de ani: BMW 3/15 hp – primul vehicul cu patru roţi
Zece ani mai târziu, BMW începuse deja să construiască motociclete iar până la automobile mai era un pas. Preşedintele BMW de atunci, Franz-Josef Popp, nota în raportul anual al companiei: „Experienţa pe care o avem în producţia de motociclete ne încurajează să demarăm producţia de automobile de mici dimensiuni. Acestea vor fi noua tendinţă pe piaţă. Cu aceste gânduri, am achiziţional Fahrzeugfabrik Eisenach”. In scurt timp, pe 22 martie 1929, primul automobil BMW 3/15 PS ieşea pe porţile fabricii din Berlin-Johannisthal. A urmat o producţie de aproape 16,000 unităţi până la finele anului 1932.
Acum 60 de ani: debutul clasicului Mini
A desenat primele schiţe pe un şerveţel. Vizionarul Alec Issigonis a reuşit să revoluţioneze lumea auto. Pe 4 aprilie 1959, primul Mini ieşea de pe linia de montaj a uzinei Austin din Longbridge, Birmingham. In ciuda lungimii de 3.05m, simpaticul autoturism oferea suficient spaţiu pentru patru ocupanţi, inclusiv bagaje. Issigonis venea cu o nouă abordare tehnică, optând penrtu soluţia cu tracţiune faţă, motor în patru cilindri amplasat transversal, făcând corp comun cu cutia de viteze care se afla dedesubt. Această arhitectura a fost imediat adoptată de mulţi constructori de automobile.
Acum 60 de ani: debut în clasa compactă – BMW 700
In anii `50, BMW a contribuit la motorizarea tinerilor din Germania Federală, punându-le la dispoziţie modelele Isetta şi BMW 600. Odată cu creşterea nivelului de trai, au crescut şi ambiţiile pentru un design convenţional. Importatorul BMW vienez Wolfgang Denzel care era şi designer şi pilot de curse, a venit cu soluţia. El a prezentat conducerii BMW un notchback cu două uşi desenat de italianul Giovanni Michelotti. Astfel, lua naştere BMW 700 care s-a construit în 190.000 de exemplare.
Acum 50 de ani: o nouă eră în producţia de motociclete
Incă din anii `30, BMW construia motoare de avion în uzina Berlin-Spandau iar după război aici a demarat producţia de motociclete şi componente auto. In 1969, întreaga producţie moto a fost relocată de la Munchen la Berlin, odată cu această schimbare demarând producţia modelului BMW /5. Acesta era prezentat drept o mare realizare de către directorul tehnic de atunci, Helmut Werner Bönsch: „Nu există nici o îndoială de faptul că BMW construieşte cele mai bune şi mai avansate motociclete din lume. Ambiţia noastră este să menţinem această reputaţie şi pe viitor. De aceea, am proiectat modelele BMW 50/5, BMW R 60/5 şi BMW R 75/5 care aduc o serie de noutăţi tehnice precum furca faţă telescopică şi suspensie spate variabilă. Pentru prima oară, clienţii au posibilitatea să aleagă culoarea motocicletei dorite”.
Acum 40 de ani: BMW M1 în mijlocul seriei Procar
Sportivul BMW M1 a creat senzaţie încă de la apariţie. Insă, adevăratul său mediu, în care se simţea cel mai bine, au fost marile circuite de Formula 1. La volan: desigur, vedetele Marelui Circ!
Seria Procar s-a desfăşurat în 1979 şi 1980, fiind concepută ca o cursă de „warm-up” desfăşurată înaintea fiecărui Mare Premiu european de Formula 1, la volan aflându-se piloţii de formula 1 care primeau replica celor din campionatele de turisme. Cei 470 CP dezvoltaţi de BMW M1 asigurau un spectacol pe cinste, prima cursă având loc pe 12 mai 1979 pe circuitul de la Zolder.
Acum 20 de ani: X5, un alfel de SUV, de fapt un SAV
O maşină cu tracţiune integrală, capabilă să se descurce în teren accidentat dar să demonstreze şi performanţe rutiere deosebite – asta propunea BMW în toamna lui 1999. BMW X5 era primul Sports Activity Vehicle. Câteva luni mai târziu, vehiculul experimental BMW X5 Le Mans echipat cu un motor V12 de 700 CP îl propulsa pe celebrul Hans-Joachim Stuck cu o viteză de 309 km/h pe la fel de celebrul circuit de la Nürburgring. 20 de ani de la debutul primului SAV, familia BMW X este formată din şapte serii. Anul trecut, 37.3% din vânzările BMW au constat în Seria X.
Acum 20 de ani: BMW Z8, un clasic fascinant de rapid
Desenat de danezul Henrik Fisker, roadsterul BMW Z8 a făcut senzaţie la Frankfurt Motor Show în 1999. Liniile elegante aminteau de legendarul BMW 507 iar interiorul luxos îl anunţau drept preferatul colecţionarilor. Automobilul avea un cadru din aluminiu pe care erau erau nituite elementele caroseriei în timp ce sub capotă se afla un propulsor V8 de 400 CP. Un total de 5,703 unităţi au fost construite între 2000 şi 2003 într-o uzină dedicată din Munchen.