La 100 de ani de la prima victorie de curse pentru un Bentley, mașina câștigătoare – cunoscută sub numele de EXP2 – s-a întors pe faimosul circuit Brooklands, din Surrey, pentru a conduce o caravană de Bentley 3-Litre dedicată aniversării centenarului victoriei sale.
EXP2 este cea mai veche Bentley din lume și a doua mașină construită vreodată de către W.O. Bentley, în 1921. EXP2 a condus caravana de 24 de Bentley 3-Litre din toată țara, care s-a format pe zona rămasă a circuitului Brooklands pe care Bentley a câștigat prima victorie pe 16 mai 1921.
23 de recorduri mondiale
În acea zi, mașina a câștigat cursa Whitsun Junior Sprint Handicap, pilotată de Frank Clement, marcând începutul unei serii de victorii pentru modelul 3-Liter, care a culminat cu două victorii la cursa de 24 de ore de la Le Mans – prima în 1924, cu piloții Clement și John Duff și, din nou, în 1927. Între aceste succese, în 1925 Duff și al său 3-Liter au stabilit un total de 21 de recorduri mondiale în cadrul cursei de 24 de ore.
Primul Bentley 4 ½ Litre Blower din seria de 12 unități Continuation Series
Aceste victorii cu modelul 3-Litre au marcat ADN-ul Bentley și au creat baza pentru producția și vânzarea celor peste 1.600 de exemplare de Bentley 3-Litre.
Colecția 3-Litre și evenimentul în sine au fost organizate de Bentley Drivers’ Club, al cărui președinte Richard Parkinson comentează:
„Succesul în motorsport este o parte imensă a patrimoniului Bentley, așa cum este și pentru Bentley Drivers Club. Prin urmare, am decis să marcăm centenarul primei victorii de curse a Bentley, la 16 mai 1921, la Brooklands, chiar în aceeași dată din acest an, cu mașina reală, EXP2, pusă la dispoziție cu amabilitate de Bentley Motors.
„Membrii clubului vor continua să sărbătorească 100 de ani de succes Bentley în cursele de motorsport la reuniunea anuală de la Silverstone, din 7 august, pe care Bentley Motors o susține cu o prezență semnificativă de modele din Bentley Heritage Collection.”
EXP2 – Cel mai vechi Bentley din lume
După ce a fondat compania în 1919, a durat doi ani până când W.O. Bentley a dezvoltat motorul și șasiul primului său model de producție – 3-Litre -, o mașină pe care a produs-o în 1.622 de exemplare, între 1921 și 1929.
Crucial pentru programul de dezvoltare au fost Experimentalele – sau EXP pe scurt. EXP1 a fost primul și a fost prima mașină care a purtat emblema Bentley.
EXP2 a fost următorul și, în timp ce EXP1 s-a pierdut în istorie (probabil folosit pentru a crea celelalte EXP), EXP2 a supraviețuit timp de un secol, fiind acum cel mai vechi Bentley existent.
EXP2 a fost inițial construit cu o caroserie simplă, cu două locuri, pentru a-și îndeplini funcția de banc de test pentru motor – unul incredibil de avansat pentru timpul său – și șasiu. Ulterior, a fost recarosat cu o caroserie de culoare roșu închis și o capotă din aluminiu, realizată de carosierii JH Easter din Chagford Street.
Debut cu probleme pentru EXP2
Prima sa cursă a avut cu doar nouă zile înainte de prima victorie. Pilotat de Frank Clement, modelul a concurat la Brooklands sâmbătă, 7 mai 1921, dar nu a reușit să termine cursa. Problemele apărute au fost complet rezolvate până în weekendul următor, iar când mașina a ieșit din nou pe pistă luni, 16 mai, a și câștigat pentru prima dată.
EXP2 și-a continuat cariera duală de test și curse timp de doi ani, înainte de a fi vândută, în septembrie 1923. Mașina a fost complet reconstruită conform specificațiilor sale inițiale, în urmă cu 25 de ani, și este acum unul dintre cei mai importanți membri ai Bentley Heritage Collection.