Cu un design original și aerodinamic, flancat de soluții tehnice avansate, GS reprezintă fără îndoială unul din cele mai importante modele din istoria producătorului auto francez Citroen și în același timp un model de referință al segmentului mediu din anii ’70. Lansat în urmă 50 de ani, modelul francez a impresionat încă de la debut iar mulțumită numeroaselor sale calități, câștigă premiul ”Car of the year 1971” în Europa.
Imediat după cel de-al Doilea Război Mondial, Citroen avea în gama sa un singur model, Traction Avant, lansat de însuși fondatorul firmei André Citroën în anul 1934 și care a rămas în producție până în anul 1957. În cursul anului 1948, Citroen a extins gama cu modelul economic 2CV și ulterior în 1955 cu revoluționarul ID / DS. Cu toate acestea, pentru Citroen era încă necesar introducerea pe piață a unui nou model de dimensiuni medii, capabil să concureze pe o piață aflată atunci în plină expansiune. Modelul AMI6 care a debutat în 1961 și care a fost de două ori cel mai vândut model în Franța, a rezolvat doar parțial problema.
Robert Opron, șeful studiourilor de design Citroen, succesor al celebrului lui Flaminio Bertoni, a fost desemnat la mijlocul anilor ’60 de conducerea Citroen să proiecteze design-ul viitorului model de clasă medie în timp ce Paul Magès specializat în proiectarea suspensiilor hidropneumatice a fost responsabil cu proiectarea geometriei suspensiei acestuia și care trebuia să fie inspirat din cel al modelului DS. Dezvoltarea proiectului Project G s-a desfășurat într-un ritm destul de rapid iar la finalul anului 1969 modelul pentru producția de serie era deja finalizat. Noul model din clasa medie de la Citroen a fost denumit GS (Grand Serie) și a fost prezentat în premieră la Salonul Auto de la Geneva din 1970.
Citroen a aniversat un secol de existență
Citroen-ul GS a reușit încă de la debut să primească numeroase aprecieri atât din partea jurnaliștilor cât și din cea a vizitatorilordalonului elevețian datorită design-ului avangardist și a soluțiilor tehnice avansate. Citroen, după cum se știe, au avut întotdeauna modele cu caroserii cu stil original, personalizat și în multe cazuri chiar futurist iar GS-ul nu putea face rabat de la această tradiție. Privit din lateral, GS-ul are look-ul unei berline în două volume de tip fastback cu partea frontală inclinată și profilată iar cea din spate scurtă și destul de înaltă. Senzația de originalitate este resimțită și în habitaclu, acolo unde iese în evidență planșa de bord proiectată sub semnul raționalității. Aici merită menționate în special vitezometrul cu tambur rotativ și frâna de mână amplasată sub planșa de bord. Spațiul interior generos, care a reprezentat întotdeauna unul din atu-urile lui Citroen, oferă în acest caz spațiu pentru cinci adulți.
Din punct de vedere tehnic, GS se deosebea de modelele concurente prin adoptarea unor soluții tehnice inedite precum suspensia independentă hidropneumatică reglabilă pe trei poziții diferite care asigura un confort la rulare de înalt nivel și o ținută de drum foarte sigură. De remarcat sunt și cele patru frâne cu discuri, cele din față de tip ″in board″ și răcirea cu aer a motorului boxer cu 4 cilindri de 1.015 cmc și 54CP care simplifica mult întreținerea acestuia.
Pe lângă toate acestea, merită amintite coeficientul aerodinamic CX cu o valoare destul de bună de 0.33, suspravața vitrată generos dimensionată cu beneficii în privința vizibilității dar și soluția introdusă de Paul Magès de a contracara înclinarea vehiculului la frânare și accelerare prin poziționarea înclinată spre față cu câteva grade a cilindrilor de la suspensia față și nu vertical ca la modelele DS și SM, astfel încât să genereze un vector de forță neperpendiculară care se opune în mod natural ″scufundării″ vehiculului în timpul frânării și forței în accelerație, în avantajul confortului pasagerilor.
Din septembrie 1971, gama modelului francez este extinsă cu varianta de caroserie break, favorizând astfel confortul, spațiul și versatilitatea iar un an mai târziu în septembrie, este introdusă o nouă motorizare de tip boxer de 1.222 cmc care dezvolta 61CP și opțional o transmisie semi-automată denumită C-Matic.
Citroen CX a celebrat 45 de ani
Anul 1973 aduce lansarea unor versiuni de echipare precum și a versiunii GS Birotor echipată cu un motor Wankel cu pistoane rotative, având capacitate echivalentă a 1.990 cmc și 107 CP. Criza petrolului din anul 1974, combinată cu un consum ridicat de combustibil al acestui propulsor, marchează însă eșecul comercial al versiunii Birotor, care părăsește scena după numai un an și mai puțin de 850 unități produse. Cu toate acestea, cariera modelului GS convențional continuă cu rezultate comerciale destul de bune.
Din anul 1976 gama modelului va fi actualizată progresiv în ceea ce privește nivelul de echipare (Special, Club, X și Pallas) și gama de motorizări prin introducerea unei noi unități boxer de 1.129 cmc și 57CP în locul celei de 1.015 cmc și 54CP până în anul 1979 când modelul devine GSA. La nivel practic, modelul GSA beneficiază de un hayon pentru un acces mai bun la portbagaj, îmbunătățiri de ordin stilistic, dotări suplimentare precum și printr-o nouă motorizare boxer de 1.299 cmc și 65CP oferită în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte.
Ultimele upgrade-uri realizate modelului din clasa medie de la Citroen au avut loc la începutul anului 1983, înainte ca, cariera sa de succes să se încheie definitiv în 1986, cu aproximativ 2.5 milioane de unități fabricate.
Cotațiile actuale pentru variantele de caroserie berlină și break ale modelului GS produs până în anul 1979 variază între 1.800 și 5.300 de euro, pentru un exemplar aflat în stare perfectă sau complet restaurat. Prețuri aprope identice sunt rezervate atât berlinei cât și break-ului GSA fabricat între anii 1979-1986.
Foto: Citroen