30 de ani de Škoda Felicia – primul model al mărcii sub aripa Grupului VW. Škoda Felicia a fost lansată în octombrie 1994 ca un hatchback modern cu cinci uși succesor al Favorit. Șase luni mai târziu, a urmat varianta practică break. A fost prima mașină dezvoltată în colaborare cu Grupul Volkswagen după preluarea cu Škoda în 1991. Între 1994 și 2001 au fost produse peste 1,4 milioane de modele Felicia, mașina obținând succes și în motorsport.
Felicia a devenit prima mașină dezvoltată de Grupul Volkswagen
La 26 octombrie 1994, premiera mondială a modelului Škoda Felicia a avut loc pe emblematicul Pod Charles din Praga. Producția noului model începuse deja în septembrie la fabrica din Vrchlabí, iar fabrica din Mladá Boleslav i-a urmat exemplul pe 17 octombrie 1994. Felicia a devenit prima mașină nou dezvoltată după ce Grupul Volkswagen a achiziționat o participație în Škoda în 1991, utilizând tehnologia și componentele acesteia. Astfel, Škoda a avut acces la echipamentele și motoarele grupului, precum și la caracteristicile moderne de siguranță și confort, contribuind la succesul comercial remarcabil al modelului Felicia.
Începutul unei noi ere
Gama de modele Felicia a apărut în urma unei modernizări cuprinzătoare a modelului anterior Škoda Favorit. Felicia a avut un design nou, hatchback-ul cu cinci uși fiind cu 40 mm mai lung și cu 15 mm mai lat decât Favorit, ceea ce a dus și la creșterea capacității portbagajului cu 21 de litri, la un total de 272 de litri.
Motorul de bază era unul pe benzină cu patru cilindri de 1.289 cm3, disponibil în două variante de putere (40 kW și 50 kW). În 1995, au mai fost introduse un motor 1.6 MPI mai puternic (55 kW) și un motor diesel aspirat natural 1.9 D (47 kW). Datorită colaborării strânse cu Grupul Volkswagen, pe Felicia au fost introduse tehnologii moderne pe parcursul producției, inclusiv ABS, până la patru airbag-uri, servodirecție, aer condiționat, computer de bord, scaune față încălzite și tapițerie din piele. Škoda Felicia a fost desemnată Mașina Anului în Republica Cehă în 1994.
Variante de caroserie: Practice și distractive
În iunie 1995, gama de variante de caroserie a fost extinsă pentru a include modelul break practic, care măsura 4.205 mm în lungime și oferea 447 litri de spațiu pentru bagaje. În august 1995, uzina Kvasiny a început să producă versiuni utilitare – Pickup și Vanplus. În plus, pe baza modelului Pickup, au fost produse mai mult de 4.000 de unități ale modelului Škoda Felicia Fun în scopuri de agrement. Acest vehicul unic, în culoarea sa galbenă distinctivă, avea o dispunere neconvențională a locurilor 2+2, cu o banchetă rabatabilă pe platforma pentru pasagerii din spate.
În februarie 1998, a fost introdus un facelift major, care a aliniat exteriorul mașinii cu limbajul de design Škoda de la acea vreme, care fusese stabilit de modelul mai mare Octavia (în producție din 1996). Odată cu această actualizare, lungimea modelului Felicia a crescut cu 28 mm, sau cu 32 mm pentru versiunea break, și au fost introduse, de asemenea, noi culori pentru caroserie și opțiuni suplimentare de echipare.
Ediții speciale și succese în motorsport
De-a lungul carierei sale, Škoda Felicia a fost oferită într-o varietate de versiuni și ediții speciale. În 1995, linia de echipare vârf de gamă Laurin & Klement a fost introdusă pentru prima dată cu acest model. Un an mai târziu, ediția specială Atlanta a fost lansată în onoarea Jocurilor Olimpice de vară.
Skoda 1000 OHC – un model sport mai puțin cunoscut
Alte ediții notabile au inclus Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family și Mystery, ultima având un motiv bazat pe Ceasul Astronomic din Praga. Când ultimul Škoda Felicia a ieșit de pe linia de producție în iunie 2001, numărul total de unități produse a ajuns la impresionantul număr de 1.401.489 vehicule.
Felicia și-a dovedit robustețea, durabilitatea și versatilitatea și în sporturile cu motor, concurând în Campionatul Mondial de Raliuri între 1995 și 1997, unde a ocupat în mod regulat primul loc în clasamentul general.
Škoda Felicia Kit Car a fost propulsat de motoare cu patru cilindri de 1,3, 1,5 și, ulterior, 1,6 litri, acesta din urmă fiind reglat de echipa Škoda Motorsport pentru a furniza până la 174 de cai putere. Pe parcursul carierei sale în raliuri, Škoda Felicia Kit Car și-a câștigat o reputație de fiabilitate și manevrabilitate excelentă – la fel ca omologii săi de serie, care continuă să servească cu fidelitate până în prezent.