Pe 14 mai 2022, în același timp cu desfășurarea prestigiosului eveniment Grand Prix Historique de la Monaco, casa de licitații RM Sotheby’s oferă colecționarilor posibilitatea de a achiziționa cele mai importante automobile aflate în colecția fostului pilot de Formula 1 – Nigel Mansell.
Cu siguranță, nu va mai exista o altă șansă de a achiziționa două monoposturi de Formula 1 complet originale direct de la proprietarul lor, un fost pilot campion mondial de Formula 1 – Nigel Mansell, pe care le-a întreținut excelent încă din ziua în care s-au retras de pe circuitele de Formula 1 cu aproape 30 de ani în urmă. Monoposturile scoase la vânzare sunt un Ferrari 640 cu care britanicul Nigel Mansell a câștigat două curse de Formula F1 în anul 1989 și un Williams FW14 din 1991, șasiu nr. 5, cu care Mansell a obținut cinci victorii în Grand Prix-uri și cunoscut în întreaga lume drept „Taxi Senna”, după ce britanicul a câștigat Grand Prix-ul Marii Britanii.
Un monopost Ferrari V12 de Formula 1 poate fi considerat cel mai înalt vârf pe care îl poate atinge orice colecționar și în special cei pasionați de motorsport. Monopostul Ferrari 640 din anul 1989 având șasiul cu numărul 109 este unul dintre aceste automobile. Acest monopost reprezintă un model extrem de important în istoria competițională al lui Ferrari, deoarece a fost primul dintre monoposturile Ferrari F1 care a fost echipat cu o cutie de viteze semi-automată.
În februarie 1989, monopostul Ferrari cu numărul de șasiu 109 a fost prezentat presei ca primul model al Scuderiei Ferrari care nu a fost insoțit de legendarul Enzo Ferrari dar care l-a avut în prim plan pe noul pilot transferat pentru acel sezon, Nigel Mansell.
După testele dificile realizate înainte de startul sezonului în care monopostul s-a dovedit a fi mai puțin sigur, Mansell a intrat pe pista braziliană din Jacarepaguá – Rio de Janeiro, pe 26 martie 1989, fără mari așteptări. Mansell s-a calificat pe locul șase, în timp ce coechipierul său, Gerhard Berger, s-a poziționat pe locul trei. Britanicul și-a croit propriul drum, depășind piloți de calibrul precum Ayrton Senna, Alain Prost și Nelson Piquet, câștigând cursa de debut cu noul Ferrari și depășindu-l pe Prost cu mai bine de șapte secunde. Deși monopostul Ferrari s-a dovedit mai puțin fiabil pe parcursul sezonului, „șasiul 109” a câștigat o altă cursă în Ungaria, unde „Leul britanic” așa cum a fost poreclit de presă, s-a calificat pe locul 12 pe grila de start, însă a înregistrat cel mai rapid tur din cursă și a realizat o depășire memorabilă asupra lui Ayrton Senna.
Mansell a reușit să achiziționeze monopostul Ferrari cu numărul de șasiu 109 în ianuarie 1990 și a fost adăugat la colecția personală de automobile, însoțit de aceleași modele cu care a trecut linia de sosire la sfârșitul carierei. Exemplarul este complet și nu a avut intervenții mecanice din 1989. Estimarea pentru această bijuterie este cuprinsă între 2.500.000 și 5.000.000 de euro.
Pentru pasionații de automobilism, monopostul F1 – Williams FW14, proiectat de inginerul Adrian Newey nu mai are nevoie de vreo prezentare. Cu acest monopost a început o nouă perioadă de inovații tehnice și dominație pentru echipa britanică Williams, culminând cu victoria la echipe în campionatul mondial din sezonul 1992.
În sezonul de Formula 1 din 1991, Williams FW14 a demonstrat că poate învinge orice monopost de pe grilă, iar Mansell însuși a demonstrat că are viteza necesară pentru a-i învinge pe cei mai buni piloți din lume la acel moment. „Leul britanic”, la volanul monopostului FW14-5 și-a asigurat prima sa victorie în Campionatul Mondial de Formula 1 din 1991 în cursa de la Magny-Cours. Aceasta a fost urmată de un pole position și victoria în Marele Premiu al Marii Britanii, unde monopostul Williams FW14-05 a dominat întreaga cursă, care s-a încheiat cu un avantaj uriaș (42.293 secunde) în fața fostului coechipier Gerhard Berger, într-un McLaren MP4/6.
Monopostul Williams FW14-5 a intrat în istorie pentru unul dintre cele mai frumoase momente din istoria sportului cu motor. Ayrton Senna, care a trecut linia de sosire pe poziţia a patra, a terminat combustibil în turul 58. În timpul turului său de circui în urma victoriei, Mansell s-a oprit pentru a-l primi pe Senna la bordul monopostului său și a consacrat una dintre cele mai emblematice imagini din istoria Formulei 1. Mansell și-a continuat marșul câștigător cu FW14-5, triumfând în Grand Prix-urile Germaniei și al Italiei, terminând cu un avans de 16.262 secunde față de Ayrton Senna.
În acel moment, în Campionatul Mondial al piloților din 1991, totul era în joc: doar 18 puncte îl separau pe Mansell de Senna și mai rămăseseră patru curse. În Marele Premiu al Spaniei, Mansell și Senna s-au duelat intens în prima parte a cursei. La câțiva milimetri unul de celălalt pe linia principală, cei doi giganți ai sportului cu motor au înregistrat o altă imagine de cult a sportului cu motor.
Williams-ul FW14 se dovedise a fi extrem de competitiv, iar combinația dintre șasiul numărul 5 cu motor Renault și talentul lui Mansell, a creat o combinație perfectă. La sfârșitul sezonului 1991, Williams i-a oferit lui Mansell monopostul FW14-5 în semn de recunoaștere a succesului său extraordinar.
La fel ca Ferrari 640, și acest monopost a rămas în colecția lui Nigel Mansell în ultimii 30 de ani. Acest model reprezintă o oportunitate surprinzătoare de a achiziționa una dintre cele mai venerate monoposturi de Formula 1 ale erei moderne, cu bonusul suplimentar de a o cumpăra direct de la pilotul cu care a concurat. Estimarea acestuia este cuprinsă între 1.500.000 și 3.000.000 euro.
Colecția include și un alt model de curse cu care Mansell a obținut unele victorii. Este vorba de monopostul Reynard 2KI GP Masters Car din 2005, pilotat de două ori spre victorie de Mansell în Grand Prix Masters Series 2006. Bazat pe Reynard 2KI Champ Car din 2000, acesta este propulsat de un motor V8 de 3,5 litri, care dezvoltă mai mult de 650 CP. Această serie de monoposturi identice a fost lansată în 2005 iar foștii piloți de Formula 1 puteau concura în condiții de egalitate. Cu acest model având celebrul număr „5 roșu” poziționat în față, Mansell a câștigat la Kyalami în Africa de Sud și la Losail în Qatar. După încheierea sezonului competițional din acel an, monopostul a fost adăugat la colecția lui Nigel Mansell, a rămas în stare perfecta și are o estimare cuprinsă între 100.000 – 150.000 euro.
Modulo iC din 1992 cu numărul de șasiu 001 i-a fost oferit lui Nigel Mansell la sfârșitul sezonului 1992, după ce a fost condus pentru prima dată de britanic în padocul de la Monza, la finalul calificărilor care l-au avut în pole position pentru Grand Prix-ul Italiei din 1992. Acesta este primul Modulo produs și, anterior, a aparținut designerului său, Carlo Lamattina. Vehiculul, cu trei roți, două locuri și o parte frontală inspirată din cea a modelelor super sport, era propulsat de motorul motocicletei BMW K75S și poate ajunge la o viteză de 200 km/h.
Modulo iC face parte din colecția lui Nigel Mansell de aproape 30 de ani și este prezentat cu o scrisoare de la Lamattina, o broșură de epocă și fotografii ale lui Mansell cu acest vehicul la Monza. Estimarea se situează între 5.000 și 25.000 de euro.
Birkin 7 Sprint din 1991 este un automobil sport fabricat în Africa de Sud, bazată pe faimosul automobil sport britanic Lotus Seven. Automobilul a fost importat în Marea Britanie în anul 1991 și cumpărat în stare nouă de către Nigel Mansell, care s-a bucurat de utilizarea în condiții normale a Birkin-ului, în timp ce o mare parte din istoricul exemplarului, a fost petrecut în garaj la fel ca o mare parte din colecția lui Nigel Mansell. Acest rar automobil are o estimare cuprinsă între 10.000 și 15.000 euro.
Foto: Tim Gidden / Sutton Images