În aprilie 1961, producătorul auto italian FIAT lansa noul său model din clasa medie 1300-1500 care înlocuia în gamă modelul 1200 Granluce. Cu acest model, Fiat intra într-o nouă etapă de modernizare atât din punct de vedere tehnic cât și al designului fiind totodată primul mare succes Fiat în clasa medie cu peste 600.000 unități fabricate doar în Italia.
Proiectul viitorului model din clasă medie Fiat, cunoscut sub codificarea 116 a debutat în anul 1958 sub conducerea inginerului Dante Giacosa, autor și al altor modele de succes Fiat precum: Topolino, 500, 600 iar lista ar putea continua. Pentru realizarea design-ului acestuia a fost numit Mario Felice Boano, care, prezent fiind la premiera europeană a Chevrolet-ului Corvair la Salonul Auto de la Paris din 1959. Fascinat destul de mult de designul modelului american, Boano, a propus un nou proiect care a fost aprobat rapid de către conducerea Fiat și care le-a înlocuit pe cele anterioare, prea legate de stilul seriei de modele din clasa superioară 1800-2100 din clasa superioară.
Proiectarea și testarea viitorului model au fost realizate cu rigurozitate, fiind construite un număr de 19 prototipuri, fiecare testat între 60.000 și 120.000 de kilometri, în condiții climatice extreme din Africa și Europa și care erau dotate cu echipamente de verificare și caroserie camuflată. Transmisiile și cutiile de viteze au fost testate la viteze și cupluri maxime mult mai mari decât cele de funcționare normală iar suspensiile și piesele mecanice au fost supuse unor teste severe. Un rol important în dezvoltarea modelului l-a avut și divizia companiei, Fiat Aviazione, care și-a adus contribuția, în special pentru a studia vibrațiile și rigiditatea torsională a caroseriei. Acest lucru a dus, de exemplu, la o reducere de 8 până la 10 ori a vibrațiilor capotei și a scutului de protecție în jurul compartimentului motorului prin consolidarea bazei podelei.
Motorul de bază al modelelor 1300-1500 a fost derivat din cel care echipa modelele 1800-2100, deja stabilit de la început pentru a putea reduce cilindreea și numărul de cilindri, care a fost redus de la șase la patru. Datorită unui număr mare de componente comune cu motorul aflat în dotarea modelelor 1800-2100 și mai ales echipamentul de producție în sine, motorul din echiparea Fiat-ului 1300-1500 a fost unul dintre primele exemple de „motoare modulare”.
Alte detalii tehnice includ arborele cotit cu trei paliere, arborele lateral cu came, distribuția cu lanț, supapele în cap înclinate în V, carburatorul cu două corpuri inversate Weber, transmisia pe roțile din spate, suspensia față independentă cu brațe transversale, montanți telescopici și arcuri elicoidale, suspensia spate cu axă rigidă și arcuri lamelare, sistemul de frânare cu discuri în față (o premieră pentru Fiat) și tamburi în spate iar direcția de tip melc globoidal și rolă.
Lansat la comercializare în aprilie 1961 în varianta de caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși, modelul de clasă medie de la Fiat beneficia de un design inspirat din cel al Chevrolet-ului Corvair contemporan, care adopta o soluție stilistică cu două muchii suprapuse atât la partea din față cât și la cea din spate, unite la nivelul liniei de centură și evidențiate printr-un profil perimetral cromat continuu. Alte similitudini evidente erau luneta panoramică dominată de capătul plafonului proeminent și adoptarea celor patru faruri circulare, identice cu cele adoptate de modelul contemporan Fiat 2300. Sub blocurile optice spate de formă ovală, au fost poziționate pe dreapta lampa de mers înapoi iar pe stânga bușonul de alimentare a rezervorului de combustibil. Singurele diferențe între 1300 și 1500 erau inscripționările de identificare și cadrul geamurilor laterale, cromate în cazul lui 1500. Printre dotările opționale propuse se înumărau: tapițeria din piele, radioul și pneurile cu contur alb.
În cazul modelului 1300, motorul avea cilindreea de 1.295 cmc și dezvolta 60 CP iar în cazul lui 1500 capacitatea era de 1.481 cmc iar puterea dezvoltată 72 CP. Asociate cu o cutie de viteze manuală cu 4 rapoarte sincronizate, cele două propulsoare asigurau viteze maxime de 145 și respectiv 150 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 16.6 și respectiv 15.2 secunde. Citiți articol complet aici:https://auto-retro-passion.ro/fiat-1300-1500-aniverseaza-60-de-ani-de-la-debut/
Foto: Fiat; Arhivă