În acest an, odată cu aniversarea de 30 de ani, mai multe automobile care au fost lansate în cursul anului 1992, vor putea deveni automobile clasice și totodată obține atestatul de vehicul istoric pe baza căruia aceste automobile au menționată titulatura de ″Vehicul Istoric″ în cartea lor de identitate.
Odată cu împlinirea a 30 de ani, în țara noastră, automobilele pot obține un atestat de vehicul istoric eliberat de Retromobil Club România care reprezinta Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens) pe baza căruia Registrul Auto Român va face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a automobilului respectiv și în acest fel automobilul devine oficial unul clasic fiind inclus în „patrimoniul cultural al autovehiculelor”. În plus față de vârstă împlinită de 30 de ani, condiția prealabilă pentru aprobarea istorică este ca starea respectivului automobil să fie una cât mai bună și binențeles originală în conformitate cu specificațiile producătorului auto respectiv.
Din momentul obținerii acestei certificări de ″Vehicul Istoric″, automobilul respectiv beneficiază conform legislației în vigoare din țara noastră, de scutire de impozit și plata rovinietei iar prin compania de asigurări parteneră a Retromobil Club Romania sunt oferite asigurări tip RCA la prețuri reduse membrilor clubului deținători de vehicule istorice pe o perioadă de 6 luni.
Pe tot parcursul anului 1992 au avut loc lansări de modele interesante din toate segmentele de piață și aici enumerăm doar pe cele mai cunoscute: Nissan Micra din clasa mică și care a obținut la finalul anului premiul Car of the Year 1993 în Europa, cea de-a șaptea generație Toyota Corolla din clasa compactă, Alfa Romeo 155 din clasa medie superioară, Renault Safrane din clasa superioară, Mercedes SEC (Seria W140) din clasa de lux, a treia generație Mazda RX-7 din clasa sport, Honda CRX din clasa cabrio și Jeep Grand Cherokee din clasa off road.
Tot începând din anul 2022 la această categorie de Vehicul Istoric, pot fi încadrate cu ușurință inclusiv modele gen supercar precum Ferrari 456 GT, Porsche 911 (964) Turbo S, Dodge Viper RT10 sau Jaguar XJ220, versiunile sportive M3, RS Cosworth, GTI 16V și VR6 ale modelelor BMW Seria 3 (E36), Ford Escort MK IV, Volkswagen Golf III și respectiv Volkswagen Corrado, modelul de top XJ12 de la Jaguar XJ40 sau facelift-urile unor modele deja consacrate cum ar fi: BMW Seria 5 (E34), Opel Vectra A, Lancia Thema sau Peugeot 405.
În cadrul aceleiași categorii pot fi incluse și variantele de caroserie ale unor modele din diferite clase care au debutat în cursul anului 1992 cum ar fi: Alfa Romeo Sprint Zagato Roadster, Audi 80 B4 Avant, BMW Seria 3 (E36) Coupe, BMW M5 (E34) Touring, Fiat Tempra Station Wagon 4×4, Ford Scorpio Turnier, Mercedes W124 Cabriolet sau Toyota Camry Station Wagon.
Un numar destul de mare de exemplare din modelele lansate în anul 1992 și considerate cu potențial clasic continuă să fie întâlnite și utilizate ca daily driver pe multe din drumurile țărilor europene occidentale mai ales că acestea nu dispun de o parte mecanică complicată și de numeroase sisteme electronice de unde rezultă și unele costuri de întreținere rezonabile. Pe aceste piețe, automobilele respective populare (cu excepția celor din categoria supercar) pot fi găsite cu ușurință la vânzare cu prețuri destul de rezonabile.
Pentru pasionații și colecționarii din România a unor astfel de automobile considerate ca și modele din categoria youngtimer, am alcătuit o listă cu automobilele lansate și introduse în producție pe parcursul anului 1992 care se pot încadra cu ușurință la categoria ″Vehicul Istoric″ si care poate fi găsită în galeria foto.
Foto: Producători