Începutul noii ere Maserati coincide cu o aniversare importantă. Odată cu începerea lucrărilor de modernizare la fabrica din Modena și cu planurile pentru un mare eveniment în luna mai 2020, când va apărea pe scena globală, Marca Tridentului își sărbătorește rădăcinile și istoria sa, ce a împlinit mai mult de un secol. Într-adevăr, acum 105 ani, Alfieri Maserati și-a unit forțele cu frații săi Ettore și Ernesto, pentru a deschide „Alfieri Maserati” la numărul 1A pe “ via de’ Pepoli”, în inima Bolognei.
Compania a fost fondată în Bologna, la data de 1 decembrie 1914, dar, oficial, activitățile la atelierul mecanic au început la data de 14 decembrie.
Frații Maserati erau pasionați de inginerie mecanică și iubeau viteza, se urcau cu bucurie la volanul unei mașini de curse, în ciuda faptului că aveau multe angajamente tehnice și comerciale. Un alt frate, Mario, a contribuit prin crearea faimosului logo Trident (inspirat de Fântâna lui Neptun din centrul Bolognei) și ultimul frate, Bindo, s-a alăturat Officine Maserati în 1932, după moartea lui Alfieri.
Tipo 26
Prima mașină care a purtat simbolul Tridentului a fost construită în 1926. A fost Tipo 26, o mașină de curse care a debutat la Targa Florio în același an, câștigând locul întâi la clasă de până la 1.5L, avându-l pe Alfieri Maserati la volan.
Aceasta a fost prima dintr-un lung șir de victorii, inclusiv două ediții consecutive ale Indianapolis 500 (1939 și 1940), patru victorii consecutive la Targa Florio (1937, 1938, 1939 și 1940), nouă câștiguri F1 și Campionatul Mondial F1 din 1957 cu Juan Manuel Fangio.
Ulterior, Maserati a revenit la strategiile sale câștigătoare cu MC12, mașina care, între 2005 și 2010, a câștigat șase campionate internaționale FIA GT.
Maserati Indy – un sfert de secol
Maserati a rămas în Bologna până în 1939. La finalul lui septembrie 1939, după achiziția mărcii de către familia Orsi, au început operațiunile pentru transferul sediului Maserati din Bologna (Pontevecchio, unde s-a mutat între timp) în Modena, unde se afla baza afacerilor familiei Orsi, pentru a produce noi mașini, pentru a investi în cercetare și inovație și pentru a deveni cea mai faimoasă marcă la nivel global a Modenei.
Fabrica din Viale Ciro Menotti, unde se află și astăzi, s-a deschis oficial la data de 1 ianuarie 1940.
1947 a marcat finalul unei ere și începutul uneia noi. Colaborarea fraților Maserati cu compania s-a încheiat, în timp ce marca și-a lansat prima mașină de serie, A6 1500.
În 1963, Maserati a început intră într-o nouă fază a istoriei sale: cu lansarea Quattroporte, s-a creat un segment de piață complet nou, care anterior nu a existat, acela al mașinilor sedan de lux de înaltă performanță.
În scurta perioadă sub patronatul Citroën (1967-1975), în timpul căruia proprietarii francezi au introdus primele procese industriale moderne, în următoarea perioadă De Tomaso (1976-1993), fabrica Modena a creat și a vândut un model destinat a fi unul din cele mai cunoscute ale mfărcii, cea mai bine vândută mașină: Biturbo.
Maserati 5000 GT Ghia – scos la licitație
Achiziționarea companiei de către Fiat a reprezentat începutul unui nou capitol major, care a dus la preluarea controlului Maserati de către Ferrari, în septembrie 1997. Aceștia au fost anii transformărilor majore, în care am văzut nașterea lui 3200 GT (1998), urmată de Spyder (2001), o mașină care a marcat întoarcerea importantă pe piața din SUA.
În 2005, Maserati a fost separat de Ferrari și s-a reîntors sub controlul Grupului Fiat.
2007 a fost un an plin de succes, cu debutul Quattroporte la Salonul Auto Detroit (a cincea generație), permițând un important pas înainte, în special pe piețe precum Statele Unite, Japonia și Orientul Mijlociu. În același an a avut loc prezentarea GranTurismo la Salonul Internațional Auto de la Geneva, un eveniment important în istoria Mărcii.
GranCabrio
În 2009, a fost rândul lui GranCabrio, urmat de alte produse noi care au împrospătat semnificativ gama: noul Quattroporte (acum a șasea generație și prezentat la Salonul Auto Detroit din 2013), Ghibli (Salonul Auto Shanghai din 2013) și Levante (Salonul Auto Internațional Geneva din 2016), primul SUV al Mărcii.
După mai bine de un secol de istorie, fabrica Modena încă mai produce mașini extraordinare, vândute în mai mult de 70 de piețe, toate făcându-se remarcate prin lux, eleganță, stil, performanță și calitate. Aceste caracteristici au făcut din Maserati o adevărată emblemă italiană la nivel global.
Producția noii super mașini sport, cu foarte multe caracteristici de înaltă tehnologie, este programată să înceapă la fabrica istorică Viale Ciro Menotti în 2020. Lucrări majore de modernizare la liniile de producție sunt deja în desfășurare, în principal pentru realizarea versiunii electrice. În același timp, au început deja lucrările la atelierul de vopsitorie, o adiție complet nouă a facilității.
Cu puterea dată de istoria sa de peste 100 de ani, Maserati este acum gata să înceapă o nouă Eră: trecutul și viitorul se vor întâlni în mai 2020, când Maserati va ocupa scena mondială pentru prezentarea mobilității de mâine.
ISTORIA MASERATI ÎN CIFRE
- 105 ani de istorie
- 80 de ani de activități la Fabrica Modena
- 1914: “Alfieri Maserati” fondată la data de 1 decembrie
- 1926: producerea lui Tipo 26, prima mașină ce poartă emblema Trident
- 1939: Maserati se mută în Modena
- 2001: întoarcerea Maserati pe piața cheie din SUA
- 2013: Pe 30 ianuarie s-a deschis Fabrica Avv. Giovanni Agnelli (AGAP) în Grugliasco (TO)
- 2016: mașina cu numărul 100,000 este construită de fabrica Avv. Giovanni Agnelli (AGAP) la Grugliasco (TO)
- 2016: începerea producției pentru Maserati Levante la Mirafiori (TO)
- 2019: Ghibli numărul 100,000 este produs la fabrica Avv. Giovanni Agnelli (AGAP) la Grugliasco (TO)